Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 27-07-2018 22:25

Zo is het maar net Dick.

Heerlijke ervaring opgedaan op 1 maart met -8 en windkracht 5 tegen met een gevoelstemperatuur van tegen de -20.
En omdat ik ook vind dat je het weer zoals vandaag moet beleven ben ik vandaag op het heetst van de dag rond 16.30 20 km omgefietst bovenop de gebruikelijke 9 km enkele reis woon-werk. Vanuit Ede, via Bennekom langs meteogroup in Wageningen de Grebbedijk op tot onderaan de Grebbeberg bij Rhenen. Vandaar het fietspad genomen langs de Bisschop-Davidsgrift en nog een omweggetje langs Groenrijk gemaakt om mijn dopper te vullen met fris water. Uitgestorven in dat tuincentrum overigens, maar wie haalt er nu planten ? Zal binnenkort wel drukker worden vermoed ik.
Vandaag dus behoorlijk intensief de 36+ getrotseerd. Zelden was ik zo verhit. De uitgedroogde bermen, dijken en landerijen versterkten dit gevoel nog eens.

Niet vaak lagen de gevoelstemperaturen binnen 5 maanden maar liefst 56 graden uit elkaar. Volgend jaar weer ? maar dan van -30 naar +26 graag 😉.
Als ik mag kiezen doe mij dan maar de -20 van maart 👍
Laatst gewijzigd door Richard op 27-07-2018 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 29-07-2018 12:41

Ook gisteren het weer weer intensief beleeft.
De buitjes in de ochtend maakten hooguit de bodem van de regenmeter nat en niet veel meer dan dat. Eind van de ochtend passeerde er dan toch zowaar nog een bui die 1 mm afleverde (de 1e deze maand).
We waren met een gezelschap achter in de tuin op het terras gaan zitten. 2 personen in een schommelbank met 3 tuinstoelen erbij om een ronde tuintafel en dit alles onder een parasol Ø 2.50.
we waren vastbesloten om ons niet door de regen te laten verjagen.
We hadden net gegeten en de tafel afgeruimd toen er een bui naderde waar duidelijk ook onweer bij zat. Het moet gezegd dat deze bui zwaarder uitpakte dan verwacht, maar geen haar op m'n hoofd die er aan dacht om naar binnen te gaan, bovendien zouden we dan tijdens die 25 meter ook wel nat geworden zijn.
Dus lekker blijven zitten om de tafel en hooguit wat naar voren leunen om de rug droog te houden :)

Afbeelding

Dit deed me wel heel erg denken aan de attractie "piranã" in de Efteling. Ook dan leun je naar voren bij de watervallen om je rug droog te houden :)
En ook dan lach je om het hardst als dat de ander niet lukt :lol:

Tijdens die laatste bui in korte tijd 10 mm opgevangen waar de tuin blij mee was.
Laatst gewijzigd door Richard op 29-07-2018 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Verfrissend tussendoortje.

Bericht door Dick » 01-08-2018 22:04

Gisteren was het werkelijk aangenaam (werk)weer. Net geen 25 graden hier in Capelle aan den IJssel. Er stond een straffe westenwind die heerlijk verkoelend was. Ik stond de hele dag in het open veld en heb er volop en voluit van genoten. De wolkenluchten waren ‘s morgens imposant. Het leverde nauwelijks neerslag op.
Vanmorgen lekker fris op de fiets naar mijn werk. Vandaag overdag toch weer wat drukkend. Natuurlijk een stuk draaglijker dan vorige week.
Laatst gewijzigd door Dick op 01-08-2018 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 08-08-2018 19:31

Tien graden koeler dan gisteren en een verfrissende bries op de koop toe. Bijzonder aangenaam werkweer en lekker bijkomen vandaag. Ben benieuwd wat er morgen over ons uitgestort gaat worden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 10-08-2018 19:57

Vanmorgen had ik het warempel gewoon koud op de fiets naar mijn wertk: 13 graden, een killig briesje en net iets te luchtig gekleed. Kwestie van wennen en aanpassen. Het is wel heerlijk buitenwerkweer, met prachtige wolkenluchten vol cumuli op de koop toe.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

De boel lekker laten doorwaaien.

Bericht door Dick » 11-08-2018 09:54

Alles thuis, boven en beneden, tegen elkaar opengezet om de boel te laten doorluchten. Gisteravond daarmee de temperatuur al laten zakken van 25 naar 23 graden in de woonkamer. Vandaag verder naar 20,5 C, bijna op ‘kamertemperatuur’.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 13-08-2018 12:05

Niet alleen het weer moet je beleven, ook de sterrenregen moet je beleven.
Afgelopen nacht was het hoogtepunt van de Perseïden.
In Nederland was er slechts tussen de wolken door iets van dit schouwspel te zien zo heb ik begrepen.
Hier in Süd-Schwarzwald echter is het uitzicht fenomenaal. Overdag vanaf het terras zicht op de Zwitserse Alpen over een afstand van zo'n 140 kilometer en afgelopen nacht bij heldere condities goed zicht op de sterrenhemel. Geen straatlantaarns en vrijwel geen omgevingslicht doen de rest. Ook in Nederland heb ik wel eens vallende sterren gespot, maar die kunnen bij lange na niet tippen aan de exemplaren van afgelopen nacht. Felle lichtsporen in de lucht die vaak nog seconden lang zichtbaar bleven.
Zo heb ik ze werkelijk nooit eerder beleeft.

Jammer dat ik niet geloof dat je bij vallende sterren een wens mag doen die nog uitkomt ook, want in dat geval zou er weinig te wensen over zijn gebleven :mrgreen:
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 16-08-2018 12:00

In Schotland te veel bewolking om een sterrenregen te spotten. Tijdens de hele vakantie trouwens veel bewolking, maar relatief weinig neerslag. Temperaturen aangenaam met overdag maxima tussen 15 en 19 graden.
Groen landschap in Schotland, al heeft men ook daar een flinke droge lente en zomer achter de rug. Noord-Engeland: wat meer geelbruin landschap, Midden-Engeland idem, Zuid-Engeland vrij groen.
Noord-Frankrijk/West Vlaanderen: groen, mais vrij hoog, Oost Vlaanderen: duidelijk droger, kleinere mais.
Laatst gewijzigd door John op 16-08-2018 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Beleven

Bericht door Johan » 19-08-2018 13:36

Het meeste ideale weer is s ochtends zonnig en westen wind en 20 graden, in de middag Oostenwind en 25 graden. Na 21:00 een flinke regenbui.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 27-08-2018 20:40

In mijn beleving is het werkweer een stuk aangenamer geworden. Dit weekend had ik voor het eerst in ruim twee maanden een overhemd met lange mouwen en zelfs een zomerjas aan. In de woonkamer is het kwik naar kamertemperatuur gezakt, zo ongeveer en dat voelt gewoon fris aan. De airco in de slaapkamer hoeft niet meer aan. Afgelopen vrijdag heb ik ook nog visueel genoten van de prachtige cumuli. De regen was ook zeer welkom. Gelukkig viel verreweg het meeste op zaterdag en hield ik het zelf droog. Mijn nieuwe regenpak, voor op de fiets, in juni gekocht, zit nog nieuw in de verpakking.

Plaats reactie