Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 23-10-2014 14:11

Dank voor de tips maar als ik thuiskom van een drukke werkdag heb ik geen zin meer om nog weg te gaan. En daarmee heb ik al gelijk verraden dat ik dagelijks volop buitenkom. Dat staat toch los van een hekel hebben aan warmte?

Dan zet ik inderdaad gewoon de airco aan, heerlijk! Tja de gevolgen kan ik geen rekening mee houden, net als dat een ander de verwarming hoog zet in de winter als het koud is. Tijdens m'n vakantie deze zomer inderdaad in de bossen gezeten waar het lekker koel was vergeleken met daarbuiten. Maar ach buiten de zomer om is de rest van het jaar prima wonen op hoogte, en vooral inbraakveiliger. En als de zomer gewoon normaal of koeltjes verloopt zoals 2011 en 2012 is het ook dan prima toeven in de flat.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 24-10-2014 21:49

Ach erwtensoep smaakt altijd en als de mussen dood van het dak vallen maak ik gerust stamppot. Mijn ervaring is inderdaad ook dat warme thee een prima dorstlesser is en koffie beslist niet. Overigens drink ik op een warme dag ook veel water.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Adrie » 24-10-2014 23:46

Tsja, die airco gebruikt inderdaad energie. Maar goed, er zijn zoveel dingen die men doet die ook energie gebruiken en die ik niet doe. Ik heb mijn energieverbruik/CO2-footprint wel eens nauwkeurig proberen in te schatten, en het komt ruimschoots uit onder het gemiddelde in Nederland

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Gerard » 25-10-2014 08:31

Waar kan je dat vinden, het gemiddelde gebruik per huis, zonder bedrijven? Is er dan ook verschil gemaakt voor het aantal mensen per huis? In ieder geval zal je in een flat altijd minder energie gebruiken dan in een rijtjeshuis, laat staan een vrijstaand huis.
Laatst gewijzigd door Gerard op 25-10-2014 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 25-10-2014 09:48

Volgens mij bedoelt Adrie meer dan alleen het energieverbruik in een huis.
Energieverbruik/ C02- afdruk is ook gebruik van voedsel, kleding, vervoer, etc... .

Oud-forumlid
Berichten: 87

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Oud-forumlid » 25-10-2014 11:55

Een hoekflat op de bovenste verdieping was, toen ik daar nog woonde, ijskoud in de winter en snikheet in de zomer. De onderste verdieping, direct boven onverwarmde opslagruimten kan 's winters ook ijskoud zijn. De middenflats, omringd door andere bewoners, daar hoefde ik vrijwel niks te stoken in de winter, maar de zomers waren daar dus ook snikheet.
En als je dan massaal koelapparatuur aanzet in de zomer, dan zal het energieverbruik in ieder geval 's zomers heel hoog komen te liggen. En de temperatuur stijgt daar dan ook.
Eenvoudig stellen dat het energieverbruik in een flatwoning of in een flatgebouw als geheel lager zou liggen dan in een rijtjeshuis of een rij huizen, is een te eenvoudige voorstelling van zaken, denk ik.
Veel hangt ook af van wat de buren doen aan koeling en verwarming. En ook hangt er dus heel veel af van het weer. Ijskoude oostenwind/storm in de winter? Berg je dan maar! Vooral dus als de brede kant van de flat op het oosten staat.... enzovoorts.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 15-01-2017 10:29

Dat ik kien ben op vorstperiodes heeft meerdere redenen. Allereerst ben ik dol op natuurijs, altijd geweest. Al heb ik, tot mijn grote frustratie, nooit leren schaatsen. Er is ook een praktische, werktechnische reden. In mijn beleving is er niets zo leuk als maaien over ijs. In deze tijd van het jaar staan op mijn werk standaard rietoevers op het programma. Riet maaien is een vak apart. Rietkragen bestaan deels uit rietkraggen. Een 'krag' is een rietpol; riet vermeerdert zich middels een hol wortelstelsel en is een echte verlandingsplant. Een rietkraag is een wankel evenwicht op de rand van en tussen land en water. Het riet rukt op en spoelt weer weg in een continu proces. Zo'n rietkraag kan een 'drijftil', (ook wel 'trilveen' genoemd) bevatten. Ervaringsdeskundigen als schrijver dezes beschouwen het als 'dik water'. Het golft onder je voeten als een waterbed. Je manoeuvreert eroverheen in wankel evenwicht, onverwachts zak je erdoorheen. Die drijftil is namelijk niet meer dan een wortelpakket, drijvend op water. Lopend over die rietkraggen vereist eveneens acrobatische toeren. Een enkele misstap of je hebt een natte poot, of twee. Even verkeerd ingeschat en je zakt weg in de drab: tot je enkels, knieën of zelfs heupen. Met een maaimachine (kop- en bosmaaier) is het helemaal tobben geblazen. Overigens zo'n kopmaaier zakt niet zo snel weg als jijzelf die erachter loopt. Zolang de banden niet gaan doorslippen trekt zo'n pittige,kleine, eenassige trekker je gewoon uit de blubber. Een bosmaaier kun je neerleggen om je op de stang op te drukken. Kortom: veel gezwoeg, in waadpak en kaplaarzen.
Gaat het vriezen dan verbetert de situatie niet direct. Integendeel: een niet begaanbare ijsvloer maakt het werk lastiger. Je trapt er doorheen, het lopen door zo'n rietveld wordt nog zwaarder. Kapotgetrapt dun ijs is bijna zo scherp als glas. Dat snijdt gewoon door waadpakken heen. Dan ben je opeens lekgeslagen; ook daar heb ik slechte ervaringen mee.
Ligt er begaanbaar ijs dan wordt het maai- en afruimwerk opeens een stuk makkelijker en gewoon leuk. Het blijft wel oppassen. Die drab tussen de kraggen is een broeierig goedje, bubbelend van methaangas. Dat bevriest niet zo snel. Vier jaar geleden kon ik de verschillen proefondervindelijk vaststellen. In de voetstappen die ik in de drab had gezet was helder water gevloeid. Na een nacht met strenge vorst lag daarin een laagje ijs dat het net hield. De drab daartussen was nog steeds niet begaanbaar. Ik liep door het riet over mijn eigen opgevroren spoor van de dag ervoor. Die tegenstrijdigheid is best vreemd. De ijsvlakte op zo'n plas is veiliger dan de rietkraag erlangs. Terwijl als je ergens middenop erdoorheen zakt, al dan niet met een maaimachine, dan ben je echt in grote problemen. Bij bestendige vorst is alle gevaar geweken en kun je gaan en staan waar je wilt. Dat geeft me echt een opgetogen gevoel !
Aan het eind van de vorstperiode van 2013 heb ik me, voor het laatst, nog lekker uit kunnen leven. Het was vrijdagmiddag, in het weekend zou het gaan dooien. Ik wilde nog een klus afronden en ploegde door de drab achter de kopmaaier. Ik zakte tot mijn heupen weg, de maaier trok me iedere keer uit. Uiteindelijk gaf ik het maar op. Om van een collega een merkwaardig compliment in ontvangst te mogen nemen: "jij bent de stoerste homo die ik ken!".
Ik vind het, samenvattend en concluderend, heel jammer dat er geen echte vorstperiode aankomt. Dat beetje vorst de komende week- in Rotterdam mogelijk nauwelijks matige vorst en misschien niet eens ijsdagen- levert voor ons maaiwerk waarschijnlijk niets op. Het wordt mogelijk alleen maar lastiger. Ik vind het ook echt heel jammer voor de schaatsliefhebbers.
Laatst gewijzigd door Dick op 15-01-2017 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 15-01-2017 16:02

https://youtu.be/DMbYwaW1jTs

Dit bedoel ik dus met "maaien en afruimen over ijs", 8 jaar geleden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 15-01-2017 16:06

https://youtu.be/4wn2BJgzYJI

En deze hoort er ook bij. Heerlijke beelden. Voor mij nu al nostalgisch Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 15-01-2017 16:32

Nou Dick, als ik het geheel zo eens beschouw, dan voel ik een verlangen groeien om gewoon elke winter een periode van ijs (liefst ook sneeuw, nadat het ijsdek er ligt) te krijgen.

En ik ben dan niet eens veeleisend hoor. Gewoon een periode van een maand is toereikend. ;)

Plaats reactie