Winter 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 27-09-2013 20:51

Ko schreef: ... Dit heb ik al eens onderzocht paar jaar geleden. Daar kwam uit dat een koude oktober veel vaker werd gevolgd door een koude of strenge winter, ongeacht droog of nat.


Ik heb even gekeken bij de gegevens van De Bilt vanaf 1900 en het verband tussen de temperatuur in oktober en de temperatuur in de erop volgende winter bezien. (Dat is even een paar minuutjes klooien met een excel filetje dat op m'n PC rondzwerft. Afbeelding )

Er is géén verband. De correlatie coefficient van de vrijwel horizontale lijn is 0.033. Ergo: Een schot hagel.

Mazzel & broge, Evert

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2014

Bericht door Jaap » 27-09-2013 21:48

Misschien kun je ook even klooien met de gemiddelde luchtdruk in oktober en de gem. luchtdruk van de drie daarop volgende wintermaanden.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Winter 2014

Bericht door Oud-forumlid » 27-09-2013 22:11

Jaap schreef:Misschien kun je ook even klooien met de gemiddelde luchtdruk in oktober en de gem. luchtdruk van de drie daarop volgende wintermaanden.


Daarover heb ik geen excel filetje rondslingeren ... Afbeelding

Dat laat ik aan andere mensen in de club over.

Mazzel & broge, Evert

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Adwin » 28-09-2013 08:52

Vul hier je reactie in...
Evert schreef:
Ko schreef: ... Dit heb ik al eens onderzocht paar jaar geleden. Daar kwam uit dat een koude oktober veel vaker werd gevolgd door een koude of strenge winter, ongeacht droog of nat.


Ik heb even gekeken bij de gegevens van De Bilt vanaf 1900 en het verband tussen de temperatuur in oktober en de temperatuur in de erop volgende winter bezien. (Dat is even een paar minuutjes klooien met een excel filetje dat op m'n PC rondzwerft. Afbeelding )

Er is géén verband. De correlatie coefficient van de vrijwel horizontale lijn is 0.033. Ergo: Een schot hagel.

Mazzel & broge, Evert


Zeg niet dat er je geen gelijk hebt betreffende oktober en de winter. Maar dat je nog steeds niet ziet dat een kans of een verband heel weinig met een simpele correlatie techniek te maken heeft verbaasd me na zo vaak uitleggen.
Doe het voor jou nog een keer.
De onderstaande fictieve reeks (okt->winter) is een schot hagel zonder significante correlatie. Toch worden de koude oktobers gevolgd door een koude winter. Dat een warme oktober ook gevolgd kan worden door een koude winter sluit de eerste bewering niet uit en is uiteraard de oorzaak van een lage correlatie.
8 -2
9 0
12 3
10 5
8 2
11 5
14 1
7 -1
9 -3
13 -2,5
Laatst gewijzigd door Adwin op 28-09-2013 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 28-09-2013 09:02

Daar hoef je je volgens mij ook niet op blind te staren Jaap. Van de laatste decennia ging dat ook behoorlijk de mist in.

Meest frappante voorbeeld is oktober 2001. Die was zeer warm en droog en erg zonnig met alleen maar hogedrukweer, de winter van 2002 was kletsnat met veel westcirculaties en depressieweer. Diverse rivieren traden hier buiten z'n oevers eind januari. Oktober 2006 hetzelfde liedje, met een depressiewinter 2007 die tevens recordzacht werd.

Vooral op basis van de laatste jaren zeg ik: geef mij maar een koude oktober. De koudere en sneeuwrijke winters 2009 t/m 2013 werden er vrijwel allemaal aan vooraf gegaan.
Laatst gewijzigd door Ko op 28-09-2013 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2014

Bericht door John » 28-09-2013 13:43

De vele vorstnachten van betekenis in oktober 1997 en 2003, het winterweer dat volgde was van weinig betekenis.
In het tijdvak 1915-1925 hadden we opvallend vaak te maken met vroege kou eind oktober, deels november. Veelal volgde weinig zeggend winterweer.

IJzige oosten wind en zeer lage maxima eerste novemberweek 1980. De winter die volgde was van weinig betekenis.

Echt koude oktobermaanden (9 graden en lager) heb ik niet meegemaakt de laatste 6 jaar. Wel meer genormaliseerd, dus tussen 10 en 11 graden zeg maar globaal.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2014

Bericht door Ko » 28-09-2013 16:13

John: daarom schreef ik ook op basis van de laatste jaren, waar twee oktobers hier in Brabant in de 9 graden uitkwamen.


Normaal 10,5°C.

Oktober 2008: 9,3°C - een koude sneeuwrijke januari die gemiddeld net iets onder nul uitkwam.
Oktober 2009: 10,1°C - een lange koude sneeuwrijke winter 2010.
Oktober 2010: 9,8°C - een extreem koude en zeer sneeuwrijke decembermaand.
Oktober 2012 10,3°C - een koude sneeuwrijke winter tot diep in het voorjaar durend.

Alleen oktober 2011 was hier met 11,5 graden duidelijk te zacht en gaf weliswaar een vorstperiode in februari 2012 maar de gehele winter 2012 was hier toch bijna een graad te zacht dus die valt buiten de boot. Ongeacht de geringe afwijking naar beneden, het waren toch oktobers aan de koude kant en dat telt toch mee vind ik. Juist op die oktobers volgden goede sneeuwwinters. En tuurlijk zijn er uitzonderingen te noemen zoals inderdaad de koude oktobers uit de negentiger jaren zoals 1992, 1993, 1994 en 1997, maar als ik alle koude oktobers bekijk van de afgelopen 113 jaar dan begint m'n hart toch wat sneller te kloppen na een koudere oktober, gezien de vele koude of strenge winters die erop volgden.
Laatst gewijzigd door Ko op 28-09-2013 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2014

Bericht door Dick » 28-09-2013 21:16

Statistiek is leuk, maar hoe zit het met de verbanden? Als het weer geen 'geheugen' heeft hoe kan het weer in oktober dan het komende winterweer beïnvloeden? Heb al verschillende malen de theorieën van Pruiksma over onweer in november zien passeren. Vind het lastige materie!!!
Laatst gewijzigd door Dick op 28-09-2013 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2014

Bericht door Jaap » 28-09-2013 22:37

Mijn bescheiden theorie gaat in ieder geval juist NIET over de samenhang tussen oktober-temperatuur en wintertemeperatuur (hoewel die er mogelijk wel kan zijn), maar over de samenhang tussen luchtdrukschommelingen in onze omgeving, ruwweg tussen 5 okt. en 5 nov. en de luchtdrukschommelingen in de drie daarop volgende wintermaanden.. ik beweer, dat die samenhang er vanaf 1945 in meer dan de helft van de gevallen is. Dat betekent nog altijd een flink aantal winters, dat die samenhang er niet of bijna niet is. En dan is ook nog de positie van de drukgebieden van belang. Dus de temperatuur speelt hierbij een ondergeschikte rol. Voorbeeld: in oktober veel warmbloedige hogedruk boven centraal Europa of boven de Benelux, geeft in oktober warm weer, maar in de winter toch wel stralingsvorst. Ander voorbeeld: ik meen de winter van 2000 was in Engeland kouder dan bij ons (of alleen januari), want aanhoudende hogedruk daar, zorgde hier voor langdurige aanlandige windrichtingen. Maar nu ben ik toch al weer bezig, terwijl ik me voorgenomen had, niet hierop in te gaan tot de eerste dagen van november. Maar zo boeiend is het dus. Helaas zijn er ook wel een paar aan te wijzen, waar er weinig van klopte. Zo dacht ik in nov. '84 een depressie-winter te zien komen en kwam er een Elfstedentocht, (wel een late). Dus mijn theorietje is niet heel solide, maar dat is die van de professionals ook niet. Voorbeelden genoeg. En ELKE HERFST is er wel weer een dwaas die een zeer strenge winter voorspelt. En elke keer duiken de media er weer op.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2014

Bericht door Gerard » 28-09-2013 23:03

Bij zeer mooie oktobermaanden vóór ongeveer 2000 volgde meer dan gemiddeld een koude of strenge winter. Een mooie oktober betekent niet een hogere temperatuur, je vindt dan ook geen verband tussen temperaturen van oktober en een bepaald type winter. Het gaat meer om zonnig en dus heeft Jaap wellicht gelijk dat je naar de luchtdruk moet kijken (en wellicht in combinatie met zonne-uren).

Plaats reactie