Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Adrie » 22-09-2013 20:52

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:...geloof ik helemaal niet in langetermijnverwachtingen. Ik heb het idee dat de betrouwbaarheid na meer dan tien dagen vooruit, of zo, achteruit holt. Zoals ik bij dat andere wintertopic al heb aangegeven zie ik het nut er ook niet van in. En wat dat aangaat sta ik net zo sceptisch tegenover weerprofeten, almanakken en hightectcomputermodellen. Dit komt nogal aanmatigend over voor iemand die eigenlijk geen verstand van het weer heeft, maar het is een kwestie van nuchter redeneren. Het weer is volgens mij te chaotisch voor voorspellingen maanden vooruit. Maar goed: ik vind het wel geinig om als wedstrijd te 'voorspellen', zonder de minste pretentie van betrouwbaarheid wat mij betreft. Ik ga er vanuit dat de trend van wat meer winterse winters nog even doorzet en stem op koud.


Inderdaad, het is puur vermaak om zelf een voorspelling te doen (en liefst met een soort scenario van stromingspatronen) en dan te kijken wat er van uitkomt. Heb ik een aantal jaren gedaan, en meestal ging het anders..

Ik heb zelfs nog wel onderzoekjes gedaan met analoge stromingspatronen. in voorgaande jaren. Ook dat leidde tot weinig.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Oud-forumlid » 22-09-2013 21:38

Dus deze poll is min of meer eingelijk het vermelden niet waard?
Ik wil hem best verwijderen hoor.
Ga ik gewoon mee lezen.
Kan ik niets verkeerd doen ook,,,,hoop ik.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 22-09-2013 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Oud-forumlid » 22-09-2013 21:41

O ja.
Vergat ik bijna te vermelden. Hier zitten mensen die van het weer hun beroep hebben gemaakt. Daar heb ik alle respect voor.
Maar zoals ik...die al tientallen jaren bezig is met het weer die valt hier gewoon bij in het niets....

Hetzelfde trouwens met die blunder over de kaart van December die ik eerder gepost had..........
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 22-09-2013 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Vogens mij John....,

Bericht door Dick » 22-09-2013 22:24

....beweert hier niemand dat deze poll onzinnig is. Als dat in mijn berichten zo over komt wil ik dat rechtzetten. En als ik het goed begrijp bedoelt Adrie dat evenmin. De discussie gaat meer over de betrouwbaarheid van de modellen die het weer op langere termijn 'voorspellen'. Het lijkt mij dat je dat heel goed kunt vaststellen door achteraf te analyseren.
Polls vind ik leuk, ik doe er meestal aan mee, maar zonder enige pretentie. Nogmaals: ik hoef persoonlijk niet maanden van tevoren te weten wat voor weer het wordt. Stel je voor, geen meteorologische verrassingen meer. Wat zou mijn favoriete hobby dan saai worden :(

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Jan Willem » 24-09-2013 06:41

Wat mij betreft blijft hij ook gewoon staan. Het is vroeg genoeg als de moderators hem eventueel verwijderen, toch?

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Oud-forumlid » 24-09-2013 21:33

Het zou m.i. zeer bijzonder zijn als de winter van 2013-2014 inderdaad streng of zeer streng zou worden. We hebben namelijk inmiddels 5 winters achtereen gehad waarin de belangrijkste natuonale schaatskampioenschappen op natuurijs georganiseerd konden worden. Dat alleen al is in de naoorlogse periode niet eerder mogelijk geweest, met andere woorden: een record reeks. En dat record zou nog scherper gesteld worden als de komende winter voor de 6e keer achtereen sterk natuurijs zou brengen.

Maar grenzen zijn er om verlegd te worden. Zo schrijft Jan Buisman in een winterkroniek in zijn boek "Weer of geen weer" dat de Duitsers in de oorlog geen geloof hechtten aan de aankondiging van Franz Baur dat de winter van 1941-1942 streng zou worden, daar het eeuwen achtereen niet was voorgekomen dat er sprake was van 3 opeenvolgende strenge winters. Laat dat nou uitgerekend tijdens de oorlog wel zijn gebeurd.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-09-2013 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Jaap » 24-09-2013 22:04

Het is inderdaad een spelletje, verder slaat het nergens op, omdat het in ons klimaat nu eenmaal absoluut niet te voorspellen is. Alleen heel grove tendensen aangeven wil nog wel eens succesvol zijn. Adrie schreef het al: ook analoge stromingspatronen nader bestuderen geeft de oplossing niet. Ik noem dat de Almanak-methode, hoewel ik niet zeker weet, of deze methode (als 2012 lijkt op 1981, moet 2013 lijken op 1982; (willekeurig voorbeeld)), werkt niet. Soms heb je een toevalstreffer, maar het zegt mij pas wat, als je 3x achter elkaar goed voorspelt. Wie kan zich daarop beroemen? Ik zou het niet weten. Tien dagen vooruit is al dubieus, dus 3 maanden vooruit is kansloos. Zelf geef ik pas grove indicaties na 1 nov. En zowaar, mijn methode klopt vaker redelijk dan helemaal niet. (De luchtdruk schommelingen in oktober geven een beeld van te verwachten luchtdrukschommelingen in de drie wintermaanden. En dan natuurlijk ook de ligging van de gebieden van belang. Voor Nederland kan een hogedrukcentrum 200 km noordelijker of zuidelijker al veel verschil maken. Oostelijk of westelijk natuurlijk eveneens.) Dus tot 1 nov.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Jaap » 24-09-2013 22:07

Sorry, er moet natuurlijk nog een stukje tussen: Hoewel ik niet zeker weet...... of deze methode inderdaad door bijv. de Enkhuizer Almanak gebruikt werd/wordt.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Oud-forumlid » 25-09-2013 08:06

200 km? Maak er maar gerust 100 km van.
Kijk maar in de zomer als een onweerscomplex een onverwachte " move " maakt, weg verwachtingen.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2013/2014" Mogelijk zeer streng" + De verwachtingen.

Bericht door Ko » 25-09-2013 13:28

Jaap schreef:De luchtdruk schommelingen in oktober geven een beeld van te verwachten luchtdrukschommelingen in de drie wintermaanden.


Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. Heel vaak zagen we een averechtse winter komen die totaal anders was dan dat oktober liet zien.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie