Modellen algemeen tot +72 uur

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door John » 07-09-2013 16:07

Actueel meer regen volgens radar dan er feitelijk valt in het midden van Brabant. Er verdampt onderweg nog het een en ander. Er is hier sprake van hoog gelaagde middelbare bewolking tenslotte. De onderlaag is zo goed als vrij van wolken.
Golfvorming langs een stationair front, dat is het algemene beeld voor de komende 24 uur. Grote verschillen in neerslagsommen daardoor mogelijk. Waar gaat de meeste neerslag gevormd worden? Dat kan niet anders dan aan voorzijde golf, waar op hoogte zachte lucht nog even westwaartse winst boekt. Dit scheidingsvlak is en blijft boven het oosten van ons land aanwezig en vandaar toch over oostelijke helft tientallen millimeters regen haalbaar en over het westen zeker niet. Vanwege de scherpe begrenzing ruimtelijk bekeken zal de neerslagzone smal, maar langgerekt zijn, over het oosten komt het kantelpunt te liggen, over het zuiden een iets oostwaartse beweging over het noorden een iets westwaartse beweging van de frontale neerslag. Nabij en noord van kantelpunt valt dynamisch bekeken altijd de meeste neerslag. ( Bij een zuidelijke achtergrondstroming uiteraard).

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gert » 07-09-2013 16:45

Kortom John een boeiende situatie. We kunnen achteraf ook kijken welk model het beste gepresteerd heeft. In verloop van tijd kunnen we daar onze lering uit trekken

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Sebastiaan » 07-09-2013 17:00

Hmmm. Lastig hoor Gert. Want we weten niet in welke factoren bij welk model van invloed zijn. Bovendien verondersteld dat een stabiel model. Terwijl er ook updates zijn(?).

Gert schreef:Kortom John een boeiende situatie. We kunnen achteraf ook kijken welk model het beste gepresteerd heeft. In verloop van tijd kunnen we daar onze lering uit trekken

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door John » 07-09-2013 17:20

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Hmmm. Lastig hoor Gert. Want we weten niet in welke factoren bij welk model van invloed zijn. Bovendien verondersteld dat een stabiel model. Terwijl er ook updates zijn(?).

Gert schreef:Kortom John een boeiende situatie. We kunnen achteraf ook kijken welk model het beste gepresteerd heeft. In verloop van tijd kunnen we daar onze lering uit trekken


Ik ben het met Sebastiaan eens dat het lastig is om lering te trekken uit beste modelpresentatie.
Binnen die 48 uur is er tenslotte nog sprake van nieuwe uitvoer. En model X. een rekenkundige uitvoer geeft, 24 uur tevoren, van 15-20 mm voor Brabant en model Y. komt met 10-15 mm en uiteindelijk valt er op de droogste plaatsen minder dan 5 mm, maar de natste plekken in Brabant komen tot 35 mm, welk model is dan het beste geweest?

In feite zijn de meest gangbare modellen niet goed vergelijkbaar. Ze zijn immers ontwikkeld voor verschillende doeleinden, van grote lijnen tot detailbeeld. In feite is de beste vergelijking wellicht nog mogelijk bij puur frontale neerslagverwachtingen zonder buienvorming.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Ik ga voorlopig uit van een herhaling van 7 augustus jl.

Bericht door Vincent » 07-09-2013 19:43

Die situatie had namelijk zo op het eerste gezicht erg veel weg van de huidige, en bleek uiteindelijk door vrijwel alle modellen flink overschat te zijn v.w.b. grote neerslaghoeveelheden.
Laatst gewijzigd door Vincent op 07-09-2013 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Oud-forumlid » 07-09-2013 20:08

Ik wis mijn topic wel kunnen ze op dit topic doorgaan.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gert » 07-09-2013 20:14

John schreef


Ik ben het met Sebastiaan eens dat het lastig is om lering te trekken uit beste modelpresentatie.
Binnen die 48 uur is er tenslotte nog sprake van nieuwe uitvoer. En model X. een rekenkundige uitvoer geeft, 24 uur tevoren, van 15-20 mm voor Brabant en model Y. komt met 10-15 mm en uiteindelijk valt er op de droogste plaatsen minder dan 5 mm, maar de natste plekken in Brabant komen tot 35 mm, welk model is dan het beste geweest?

In feite zijn de meest gangbare modellen niet goed vergelijkbaar. Ze zijn immers ontwikkeld voor verschillende doeleinden, van grote lijnen tot detailbeeld. In feite is de beste vergelijking wellicht nog mogelijk bij puur frontale neerslagverwachtingen zonder buienvorming


Mee eens maar het gaat vooral over de onderlinge discussie zodat we van elkaar kunnen leren. En het gaat om opvallende weersituaties en dat is natuurlijk lang niet altijd het geval. Vroeg of laat gaan modellen opvallen. Zo schijnt Harmonie het vooral goed te doen in convectieve situaties.

Even terug naar de actualiteit. GFS is iets naar het oosten verschoven terwijl hirlam het zelfde volgt als de ochtendrun.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Oud-forumlid » 07-09-2013 20:36

Ik weet zelf ook wel dat ik het minst verstand van het weer hier heb. Ik zou me zelf nog eens weeramateur mogen noemen !!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gerard » 07-09-2013 22:32

Weeramateur betekent letterlijk niets anders dan weerliefhebber. Dat is wat ons bindt op deze site en daarin zijn we allemaal gelijk. Een ieder heeft zijn eigen inbreng en de één kan op het ene vlak meer inbrengen en de ander op een ander vlak.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Modellen algemeen tot +72 uur

Bericht door Gert » 07-09-2013 22:35

Wijze woorden Gerard. Zo is het maar net.
Laatst gewijzigd door Gert op 07-09-2013 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie