De herfst van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 19-09-2013 09:35

Indrukwekkend kaartje. Dat zijn behoorlijk grote gebieden met sneeuw. Eigenlijk best apart dat als het in de laatste week van september flink sneeuwt en in oktober gestaag doorgaat, dan is de SAI niet 'optimaal' maar het effect van de sneeuwval lijkt me dat er toch moet zijn?

-> September ondertussen op 15.2c, nog maar 0.2c boven normaal. EC oper deze ochtend komt met temperaturen rond of onder normaal. Ik zou het ronduit sensationeel vinden als september na zo'n warme start toch nog te koel eindigt.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De herfst van 2013

Bericht door Karel » 19-09-2013 11:08

Sebastiaan Cobelens schreef:
"SAI niet 'optimaal' "

Cohen gaat in zijn statististisch onderzoek uit van de SAI in oktober. Toetsing van de effecten van snelle afkoeling in zuidelijk Siberië in modelberekeningen is niet zo succesvol gebleken tot nu toe. http://www.tos.org/oceanography/archive/26-4_cohen.html
Afwachten dus wat deze situatie met de circulatiepatronen in Pacific gaat doen. Gaat er nu sprake zijn van flinke barocliniteit in de Pacific vanaf oktober en doorlopend in november?

Bijgaand de situatie in Siberië van vandaag ter vergelijking met het beeld op 27 september. Volgens het klimatologisch gemiddelde 1970-2000 is de sneeuwsituatie op 18 september wat onder het gemiddelde in die periode. Er is dus de komende 10 dagen sprake van een snelle uitbreiding. Bron: http://climate.rutgers.edu/snowcover/chart_dclim.php?ui_day=261
Afbeelding
Afbeelding

Tenslotte nog het klimatologisch sneeuwdek in Siberië op 27 september .
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Karel op 19-09-2013 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 19-09-2013 13:26

Interessant Karel.

Afbeelding
Situatie 1 oktober 2012, duidelijk te zien dat 'we' toen flink onder normaal zaten in Siberië,Noord-Amerika ook, maar dat is in deze niet van belang.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 19-09-2013 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 19-09-2013 17:22

Nog even voor de duidelijkheid. Gaat om dit proces.
Afbeelding

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: De herfst van 2013

Bericht door Jan Willem » 19-09-2013 21:04

In Opheusden voorlopig 118 mm. De laatste dagen beginnen weer een wat meer droge indruk op te wekken.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 19-09-2013 21:30

Sebastiaan schreef:Nog even voor de duidelijkheid. Gaat om dit proces.


Op dit moment zie ik sneeuw op de Brooks Range (Alaska), de bergruggen in Kolyma en de noordzijde van de Siberian Traps (zuidzijde van Taymyr peninsula). Dat is op zich nog niet exceptioneel - het gaat om sneeuw op enige hoogte.

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Het plaatje dat Sabastiaan geeft is inderdaad van belang, al kunnen er nog altijd andere factoren vanaf de Atlantische Oceaan doorheen fietsen.

Het is al eens gebeurd dat Skandinavië een Baltische IJswinter van je welste om de oren kreeg en wij er hier in onze omgeving nèt buiten bleven. Dat gebeurde bijvoorbeeld in 1966. Toen kregen (in februari) alleen de waddeneilenden een zeer dik pak sneeuw en Groningen en Friesland vooral een fikse laag ijzel, maar de èchte kou bleef net ten noorden van ons land.

Een ander leuk detail is dat de sneeuwbedekking van Azië belangrijk is bij het tijdstip van de start van de monsoon op het Indische subcontinent ... maar dat is een ander chapiter.

Afwachten dus (en het met belangstelling volgen ... Afbeelding)

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 19-09-2013 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Sneeuw op de flanken van de Ben Nevis

Bericht door Dick » 21-09-2013 23:51

Heb de afgelopen week in de Schotse Hooglanden doorgebracht. Het was wisselvallig; ik heb nu weer volop ondervonden dat Schotland hetnland is van korte buien en daardoor ook van de regenbogen. Heb een rondvaart gemaakt in de stromende regen op Loch Ness. Die dag was gewoon nat. En nee, dat type weer is niet geschikt voor waarnemingen van het monster. Juist bij helder en rustig weer wordt Nessie vaak gespot, veel waarnemingen berusten namelijk op zinsbegoochelingen en luchtspiegelingen in een koude luchtlaag boven het relatief warme water of een warme laag boven relatief koud water.
Gisteren zag ik een vage regenboog wegzweven in een dal onder me. Een bewegende regenboog, nog nooi gezien! Er was een gat in het wolkendek gevallen en de zon scheen op een buienwolkje dat op de wind door het dal dreef. Dat spel van licht en schaduw in dit landschap is echt geweldig!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Deel twee..

Bericht door Dick » 22-09-2013 00:00

En wat die sneeuw betreft.....We verbleven in een cottage bij Fort William, aan de voet van de Ben Nevis. Dat is met zijn ruim 1300 m de hoogste top van Groot-Brittannië. Die top is de hele week in de wolken verborgen gebleven en soms zag ik de hele berg niet eens. Afgelopen donderdagmorgen, de 19e, zag ik tussen de wolkenflarden dat er VERSE sneeuw was gevallen op de hogere hellingen. Weet niet hoe bijzonder dat is in deze tijd van het jaar, maar ik had ogenblikkelijk last van een lichte hysterie, je bent weerenthousiast 24 -7, 365 dagen per jaar!! De sneeuw dooide overigens overdag weg.
Ben vanaf vandaag weer terug in de regio Edinburgh, waar het de komende dagen ook 18 tot 22 graden zal worden. Is weer eens wat anders dan al die miezer !

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Deel drie...

Bericht door Dick » 22-09-2013 00:11

We zijn ook in Plockton geweest: een charmant, pietepeuterig vissersplaatsje aan de westkust, ter hoogte van de Isle of Skye. Je kunt er flaneren over de 'boulevard' langs witte visserswoningen onderde palmbomen. Op die palmbomen zijn de inwoners erg trots, het zijn echte trekpleisters. Komt natuurlijk allemaal door de Warme Golfstroom en de daaruit voorvloeiende milde winters. Plockton heeft verder een eigen micro-klimaat dankzij de ligging aan een baai beschut door bergen. Het zal toeval zijn geweest, maar toen ik er rondliep met mijn vriend werd het gewoon warm. De truien konden uit en de jas losgeritst. Bijna terrasjesweer, alleen heb je in Plockton geen terrasjes. De Warme Golfstroom zorgt namelijk niet voor warme zomers.
Laatst gewijzigd door Dick op 22-09-2013 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De herfst van 2013

Bericht door Karel » 24-09-2013 08:37

Vanmorgen idee dat de herfst begonnen is. Nu moet nog het echte cyclonale weertype op gang komen. Dat kan over 5 a 10 dagen zo maar gebeuren volgens de ECMWF EPS.

Plaats reactie