De herfst van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De herfst van 2013

Bericht door Sebastiaan » 13-09-2013 11:33

schreef: ontwikkelingen eerlijk gezegd niet altijd zo heel minutieus, maar begreep uit het dagelijks weerpraatje van Johan Effing dat op de achtergrond van de dreigende herfstmalaise ook de kou bij Canada en noordelijke hogedruk (Groenland) meespeelt.


De kou bij Groenland klopt wel. Alleen is er sprake van een positieve NAO, maw de luchtdruk bij Groenland is relatief laag tov de luchtdruk bij de Azoren/ Gibraltar. Op zeer ................................ termijn valt op dat EC gaat voor een positieve AO, m.a.w. ontwikkeling van poollaag.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 14-09-2013 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: De herfst van 2013

Bericht door Richard » 13-09-2013 12:16

Ko schreef:PS: nog een aandachtspuntje voor het forum: je kunt geen berichten quoten van de vorige pagina.

Is bekend, zie :

https://www.vwkweb.nl/index.php?page=Forum&articleid=142&reference=ref201558

Punt 9.
Laatst gewijzigd door Richard op 13-09-2013 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De herfst van 2013

Bericht door John » 13-09-2013 15:08

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Harrie, ga aub door met vergelijkingen. Juist smeuïg om te lezen. Wat momenteel wel ontbreekt is hogedruk bij Groenland, de NAO is overwegend positief. Al eerder opgemerkt, het Azorenhoog heeft er de laatste tijd zin in!


Smakelijk om te lezen is het zeker. En ik tref ik enige zelfspot terug in de berichten hierboven van Harrie.
Een uitgangspunt van dit VWK- forum is ook dat we van elkaar leren. Een punt van aandacht is in elk geval dat één op één vergelijkingen geen betekenis hebben. Het weer heeft immers geen geheugen. Veel vergelijkingen zijn hier op het forum in de afgelopen jaren al gemaakt en vaak is gezien dat ze geen waarde hebben voor wat betreft het te verwachten weerbeeld in een volgend seizoen.
Ik liet me voorheen ook verleiden tot het doen van vergelijkingen, maar erken dat het niet veel zin heeft.
Zo schreef ik over augustus 2003 (heet) en de sneeuw van 24 oktober 2003. Zo schreef ik over de hete augustus 1975 en de sneeuw van 13 oktober 1975 en zo schreef ik over de hete augustus 1997 en de vele vorstdagen van betekenis in oktober 1997.

Heb ik nu een verband te pakken? is er na een toekomstig hete augustus een grotere kans op
vroege sneeuwval of vorstdagen van betekenis in de oktobermaand nadien?

Het enige verband dat ik kan zien is dat beiden het gevolg zijn van een afwezige westcirculatie op onze breedtegraad.
Laatst gewijzigd door John op 13-09-2013 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2013 15:32

Vul hier je reactie in...
Harrie schreef:Ik vind de ontwikkelingen met een depressieregime onplezierig. Kijkend naar de grote lijnen met o.m. hogedruk Groenland en chronisch depressieweer NW-Europa doet de situatie mij tikkeltje denken aan herfst 1974. Na de natte september volgde toen een zeer koude en natte oktober. Hele moeilijke hefst en gevolgd door een al even deprimerende hele zachte winter...... O nee, ik mocht niet meer die één-op-één vergelijkingen maken. Vorige week verkeerde ik immers nog in 1962-sferen...


Harrie aub ga niet zo zitten te zeuren als je ook wel eens op weerwoord.be kon doen. Nee dit is geen aanval op jou maar louter mijn gedachte. En daar bij je bent een man met hersens zeker als ze over het weer gaan. Dan heb je ik weet niet hoe veel gigabyte aan weergeheugen in je hoofd ik lees je verhalen graag laat dat duidelijk zijn...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 13-09-2013 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De herfst van 2013

Bericht door Dick » 13-09-2013 19:57

Harrie schreef:Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:Harrie, ga aub door met vergelijkingen. Juist smeuïg om te lezen. Wat momenteel wel ontbreekt is hogedruk bij Groenland, de NAO is overwegend positief. Al eerder opgemerkt, het Azorenhoog heeft er de laatste tijd zin in!


Als ik me goed herinner uit het "Weerboek" van Jan Pelleboer was de herfst van 1974 diegene waarbij het leger werd ingezet om in Groningen te helpen bij de suikerbietenoogst. Er deed toen een zure grap de ronde dat de suikerfabriek de boer een briefje stuurde : " bedankt voor de lading modder, er zaten ook wat suikerbieten tussen." Ik kan het niet controleren, want dat "Weerboek" staat thuis in Nederland. Op ellendige omstandigheden als toen zit ik niet te wachten; ik heb mijn 'portie' al in de herfst van 1998 gehad!

Ik volg de ontwikkelingen eerlijk gezegd niet altijd zo heel minutieus, maar begreep uit het dagelijks weerpraatje van Johan Effing dat op de achtergrond van de dreigende herfstmalaise ook de kou bij Canada en noordelijke hogedruk (Groenland) meespeelt.

In elk geval zette in de herfst van 1974 zich zo'n toestand hopeloos vast, wat onder meer leidde tot zelfs retrograde lagedrukgebieden boven Scandinavië. Bij ons veel te koud oktoberweer en chronisch nat. Bijna elke dag regen ná 18 september. En die dagelijkse regenval duurde tot eind januari.

December was in 1974 zachter dan oktober.... Een unicum!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Helaas

Bericht door Dick » 13-09-2013 20:00

Heb ik met dat 'quote' weer een zooitje van mijn vorige bericht gemaakt. Hoop dat de strekking wel duidelijk is! Mijn text begint met 'Als' en eindigt met 'gehad', daaronder staan de alineas van Harrie waarop ik juist reageerde.
Laatst gewijzigd door Dick op 13-09-2013 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-09-2013 15:29

Vul hier je reactie in...
John schreef:Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:


Smakelijk om te lezen is het zeker. En ik tref ik enige zelfspot terug in de berichten hierboven van Harrie.
Een uitgangspunt van dit VWK- forum is ook dat we van elkaar leren. Een punt van aandacht is in elk geval dat één op één vergelijkingen geen betekenis hebben. Het weer heeft immers geen geheugen. Veel vergelijkingen zijn hier op het forum in de afgelopen jaren al gemaakt en vaak is gezien dat ze geen waarde hebben voor wat betreft het te verwachten weerbeeld in een volgend seizoen.
Ik liet me voorheen ook verleiden tot het doen van vergelijkingen, maar erken dat het niet veel zin heeft.
Zo schreef ik over augustus 2003 (heet) en de sneeuw van 24 oktober 2003. Zo schreef ik over de hete augustus 1975 en de sneeuw van 13 oktober 1975 en zo schreef ik over de hete augustus 1997 en de vele vorstdagen van betekenis in oktober 1997.

Heb ik nu een verband te pakken? is er na een toekomstig hete augustus een grotere kans op
vroege sneeuwval of vorstdagen van betekenis in de oktobermaand nadien?

Het enige verband dat ik kan zien is dat beiden het gevolg zijn van een afwezige westcirculatie op onze breedtegraad.


Ik heb geen behoefte om te gaan polemiseren, maar ik vind eigenlijk toch wel dat je een eigen werkelijkheid aan het creëren bent met dat statistisch-theoretische verband tussen een hete droge augustus en een koude vroegwinterse oktober. Dat verband is er niet. Er is geen verband tussen augustus en oktober.

Ik heb het altijd interessant gevonden de verbanden in de gaten te houden die de Fries L.D. Pruiksma (1899-1983) in het weersverloop op langere termijn meende te zien. Een verband tussen augustus en oktober is daarbij nooit aan de orde geweest. Zelf ga ik ervan uit dat na augustus (het einde van de zomer) een nieuwe cyclus begint.

In een ander item in de hoofdrubriek Algemene Weerdiscussie las ik van Karel een citaat over verbanden in de herfst en winter van 1968-1969 (een interessant winterhalfjaar met meridionale luchtdrukpatronen). Interessant is dat Pruiksma in dat seizoen aanvankelijk stellig op de toer van een strenge winter met Elfstedentocht zat. In verband met onweersverschijnselen tussen Kerst en Oudjaar herriep hij die uitspraak. Het werd een vreemde winter met een zachte sneeuw- en vorstvrije januari 1969. Maar in februari nog leuke wintertoestanden (Genuadepressie met zware Carnavalssneeuw zondag 16 februari 1969).

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-09-2013 15:33

Vul hier je reactie in...
John schreef:Vul hier je reactie in...
Harrie schreef:Ik vind de ontwikkelingen met een depressieregime onplezierig. Kijkend naar de grote lijnen met o.m. hogedruk Groenland en chronisch depressieweer NW-Europa doet de situatie mij tikkeltje denken aan herfst 1974. Na de natte september volgde toen een zeer koude en natte oktober. Hele moeilijke hefst en gevolgd door een al even deprimerende hele zachte winter...... O nee, ik mocht niet meer die één-op-één vergelijkingen maken. Vorige week verkeerde ik immers nog in 1962-sferen...


Harrie aub ga niet zo zitten te zeuren als je ook wel eens op weerwoord.be kon doen. Nee dit is geen aanval op jou maar louter mijn gedachte. En daar bij je bent een man met hersens zeker als ze over het weer gaan. Dan heb je ik weet niet hoe veel gigabyte aan weergeheugen in je hoofd ik lees je verhalen graag laat dat duidelijk zijn...


Neen John, jij weet net zo goed als iedereen, dat ik mij altijd als een gentleman gedragen heb op Weerwoord. Begrijp dus niet waar je op doelt. Ik denk dat je in de war bent met een ander moeilijk mannetje.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: De herfst van 2013

Bericht door Ko » 14-09-2013 16:26

Betreft die vergelijkingen gaan enkele duidelijker op. En bij twijfel: gewoon blijven toetsen in de toekomst.
We houden onderstaande gewoon in de gaten.

- Zeer warme april - koele regenachtige zomer
- Hete augustus - vroeg winterweer in oktober
- De 7 januari winterregel
- Zeer koud voorjaar - strenge winter in het daaropvolgende jaar

Vooral die eerste spreekt boekdelen, zagen we steeds enkele jaren terug.
De tweede kunnen we in de gaten blijven houden.
De derde kwam ook vaak uit.
En de laatste slaat vooral op de koudste voorjaar top 10 met de vele zeer koude / strenge winters nadien, waar 2013 zich misschien ook bij kan aansluiten mocht winter 2014 inderdaad heel koud worden.

Verder geloof ik ook wel in de stelling dat er na een koude of warme maand nog eenzelfde maand volgt. Het eerste halfjaar 2013 kwam hierin volledig tot z'n recht en ook na de warme juli volgde een warme augustus.
Laatst gewijzigd door Ko op 14-09-2013 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: De herfst van 2013

Bericht door Oud-forumlid » 14-09-2013 16:46

Ko schreef: ... Verder geloof ik ook wel in de stelling dat er na een koude of warme maand nog eenzelfde maand volgt. ....


Alleen hier ga ik in mee. De rest niet. Vaak draait dat op "een schot hagel" uit.

Zie: http://www.euronet.nl/users/e_wesker/weer/stats.html

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 14-09-2013 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie