Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Vincent » 02-07-2013 00:11

Harrie, herinner je je ook het jaar 2008 nog? Een recordwarme meimaand sinds 1901, waarna juli eigenlijk geen stabiel hogedrukweer liet zien. Verder hebben we ook nog het jaar 2010: een zeer koude eerste meihelft. Wat volgde: een zeer warme eerste julihelft. Oftewel: er valt geen touw aan vast te knopen. Voor hetzelfde geld krijgen we over een week of 2 alsnog met een killer-hittegolf te maken, al is de kans daarop niet bepaald groot te noemen. ;)
Laatst gewijzigd door Vincent op 02-07-2013 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Jaap » 02-07-2013 01:22

Je hebt bepaalde redenen, Harrie, om de ene keer wel naar mei te kijken voor een juli-voorspelling, maar de andere keer niet. Of begrijp ik het verkeerd? Als het echt zo is, leg het dan eens uit. Tegen John zou ik nog willen zeggen: Afzeiken ligt niet in mijn aard en is ook hier niet aan de orde. Wel heb ik een hekel aan ongefundeerde kreten, zoals we ook in het oude forum wel eens tegenkwamen. Ik doe geen poging over de rest van de zomer, omdat ik geen onderbouwing heb. Als ik toch iets zeg, zoals bij de weervoorspellingswedstrijd, is dat puur gokwerk. Ik waag me wel aan een winterverwachting op grond van een eigen onderzoek. Dat doe ik heel wat jaren en ik heb een score van ongeveer 65 %. Voor mezelf vind ik dat heel aardig. Het is ook een aardigheidje en niet meer dan dat. De Enkhuizer Almanak scoort ook zo hoog , gemiddeld. Hoewel die score bereikt wordt met zeer algemene en vage termen. Je bent het toch ook wel met me eens, dat de tiendaagse steeds weer wordt bijgesteld? Waarom zou dan een hele maand wel haalbaar zijn?

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-07-2013 07:35

@ Richard. Het was de dag dat de uitspraak kwam dat de elfstedentocht niet door ging. Echter die dag had ik zelfs al 2 maanden van tevoren in mijn winterverwachting geplaatst..

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Gematigd zomerweer

Bericht door Dick » 02-07-2013 20:40

Op een of andere manier heb ik het gevoel dat er geen langdurige warmte in het vat zit. Een enkel piekje hooguit. Nergens op gebaseerd, gewoon een ideetje. Kortom: ik verwacht een julimaand met een normale temp., aan de droge kant en iets te somber. Nogmaals: alles gegokt!

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-07-2013 21:43

Vul hier je reactie in...
Jaap schreef:Je hebt bepaalde redenen, Harrie, om de ene keer wel naar mei te kijken voor een juli-voorspelling, maar de andere keer niet. Of begrijp ik het verkeerd? Als het echt zo is, leg het dan eens uit. Tegen John zou ik nog willen zeggen: Afzeiken ligt niet in mijn aard en is ook hier niet aan de orde. Wel heb ik een hekel aan ongefundeerde kreten, zoals we ook in het oude forum wel eens tegenkwamen. Ik doe geen poging over de rest van de zomer, omdat ik geen onderbouwing heb. Als ik toch iets zeg, zoals bij de weervoorspellingswedstrijd, is dat puur gokwerk. Ik waag me wel aan een winterverwachting op grond van een eigen onderzoek. Dat doe ik heel wat jaren en ik heb een score van ongeveer 65 %. Voor mezelf vind ik dat heel aardig. Het is ook een aardigheidje en niet meer dan dat. De Enkhuizer Almanak scoort ook zo hoog , gemiddeld. Hoewel die score bereikt wordt met zeer algemene en vage termen. Je bent het toch ook wel met me eens, dat de tiendaagse steeds weer wordt bijgesteld? Waarom zou dan een hele maand wel haalbaar zijn?


Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar ook kunnen sommige uitzonderingen tot een categorie worden gerekend. Onder meer is dit het geval als de meimaand vrijwel volledig geblokkeerd verloopt met praktisch één dominerend patroon. Dat was m.i. het geval met de door mij geselecteerde uitzonderingsgevallen mei 1954 (hele mooie meimaand), mei 1980 (ook hele mooie meimaand met veel noordoostcirculaties) en mei 1983 (zeer nat en koud met Nederland nabij een vastgeroeste trog).

Andere verstoorders kunnen zijn zéér warm weer in de eerste helft van juni, waarna instortende zomertendens, óók in juli en augustus (vb. 1966). Interessant is dat muterend zomerweer al dan niet met onweer eind juni kan wijzen op opbloeiend zomerweer (1967, 1973, 1990, 1994).

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Gemiddelde maand

Bericht door Johan » 03-07-2013 21:48

Temperatuur normaal,, wel nat, en winderig

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-07-2013 21:52

Vul hier je reactie in...
Vincent schreef:Harrie, herinner je je ook het jaar 2008 nog? Een recordwarme meimaand sinds 1901, waarna juli eigenlijk geen stabiel hogedrukweer liet zien. Verder hebben we ook nog het jaar 2010: een zeer koude eerste meihelft. Wat volgde: een zeer warme eerste julihelft. Oftewel: er valt geen touw aan vast te knopen. Voor hetzelfde geld krijgen we over een week of 2 alsnog met een killer-hittegolf te maken, al is de kans daarop niet bepaald groot te noemen. ;)


Warm weer in april is zonder meer verdacht, zie 1987, 2000, 2007, 2011.
Verder is er met betrekking tot de temperatuurverhoudingen zoals door jou genoemd in 2008 en 2010 voor mij niet zoveel te beginnen. Meer bepalend is of er sprake is van een zuivere bestendige mooiweerperiode met blokkerende hogedruk. Mijn stelling is gebaseerd op die omstandigheden. Treden deze op in mei dan volgen ze mutatis mutandis ook in juli. Een perfecte uitvoering ervan vind ik mei en juli 1971.

En 2013 doet mij tikkeltje denken aan 1971. En dus ga ik dit jaar de stelling aan dat 2013 bij uitstek de gelegenheid biedt om de stelling te toetsen. Want volgens mijn theorie zal juli 2013 eenzelfde tweedling te zien moeten geven als de afgelopen meimaand.

Toch leuk om even in de gaten te houden. Als het faliekant verkeerd uitpakt, zal ik weinig weerwoord hebben. Geen smoesjes dus dit jaar.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Adrie » 04-07-2013 00:15

Ik sluit me volledig bij Vincent aan. Er is gewoon weinig van te zeggen. De persistentie als gevolg van het koude zeewater van het voorjaar loopt nu wel zo'n beetje af. Alleen bij langdurig aanlandige stromingen heeft dat nog een negatief effect op de temperatuur. Een relatief korte periode van (zeer) warm weer (7-10 dagen) is al genoeg om een zomermaand gemiddeld boven normaal te krijgen, omdat langdurig zeer koud weer verder in de zomer nauwelijks voorkomt (De ondergrens van het etmaalgemiddelde in juli is ongeveer 12-13 gr, terwijl de bovengrens op 26-28 gr ligt) In de zomer is de spreiding in de gemiddelde etmaaltemperatuur op maandbasis het kleinst.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Ko » 04-07-2013 14:40

Adrie schreef:Een relatief korte periode van (zeer) warm weer (7-10 dagen) is al genoeg om een zomermaand gemiddeld boven normaal te krijgen, omdat langdurig zeer koud weer verder in de zomer nauwelijks voorkomt.


Juist in de zomers 2011 en 2012 zagen we zeer lage temperaturen, zowel 's nachts als ook herhaaldelijk overdag. Zowel de hele juli als augustus is het weer mogelijk. We gaan het zien.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Maandverwachting juli 2013 + de grafieken van juli 2013 UITSLAG Juli 2013

Bericht door Gerard » 04-07-2013 21:15

Weerprofeten, weervoorspellers en weerverwachters, sceptici en realisten. Een ratjetoe aan deelnemers in deze draad!

Ik kijk even naar de weervoorspellingswedstrijd in de Weerspiegel en de standen van de deelnemers.
Dan valt me op dat Jaap en Adrie er wat ongelukkig bijhangen maar nog niet de rode lantaarn hoeven te dragen. Zelf doe ik het eindelijk eens wat beter: in de linkerkolom vertoef ik zelfs!

De echte profeten lijken echter Richard en Harrie te zijn: ze staan nog net niet aan top maar prijken wel op een beloftevolle positie!

Dan ga ik maar voorlopig op hun gedachtengang af!
Maar.... wie weet, als John's prognose uitkomt - wat we begin augustus pas kunnen beoordelen -dan zal ik mijn vakantie voortaan plannen op basis van zijn voorspellingen.
Laatst gewijzigd door Gerard op 06-07-2013 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie