De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Sebastiaan » 30-05-2013 13:44

http://www.nmu.nl/userfiles/files/willemvanderpas_thesis_draft_final_V2.pdf

Het is raadzaam om het KNMI-station in de Bilt niet meer te gebruiken als referentiestation voor
temperatuur, aangezien het station beïnvloed wordt door de sterk verstedelijkte omgeving (Utrecht, de Bilt, Zeist, Houten). Het station is niet meer representatief als achtergrondstation, zoals het station in Cabauw dat (nog) wel is.

Opmerkelijke uitkomst!
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 31-05-2013 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Karel » 30-05-2013 14:36

Gezien de urbanisatie rond De Bilt niet verwonderlijk dat er invloed daarvan is vooral bij bepaalde weersituaties.

Ook in Meteorologica is in 2012 een artikel verschenen met die strekking. Daarin werd Herwijnen genoemd als nieuw referentiestation.http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.met.wau.nl%2Fmedewerkers%2Fsteeneveld%2Fkoopmans.pdf&ei=kEWnUfqMJq7a0QXmgoHwDA&usg=AFQjCNF1ZloA-fmjQ7O_4tIr-eHDjxnJ9Q&bvm=bv.47244034,d.d2k&cad=rja

Overigens is de gehomogeniseerde Centraal Nederland Temperatuurreeks als referentiereeks opgezet.http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.knmi.nl%2Fpublications%2FshowAbstract.php%3Fid%3D9031&ei=d0anUeDiIoil0wXanoDYCQ&usg=AFQjCNHkkrqDvNVAb8VgZzPXT-OMhim-iQ&bvm=bv.47244034,d.d2k&cad=rja

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Oud-forumlid » 30-05-2013 14:39

"Het hitte eilandeffect van Utrecht is gevonden en gemiddeld over de hele periode gemeten op 0.69 deg C vergeleken met het KNMI station in de Bilt en 0.79 deg C ten opzichte van het KNMI station in Cabauw."

En wel bij windrichtingen tussen ZW en WNW. Da's dus niks. Gewoon De Bilt blijven gebruiken. Stations met een stadseffect in bepaalde stromingsrichtingen zijn de facto representatief voor Nederland, Cabauw is dat juist niet :)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Dick » 31-05-2013 19:05

Herwijnen als nieuw referentiestation voor temperatuur lijkt me geen goed idee. Dat station komt soms tot erg lage minima, dus de ligging ervan is blijkbaar niet representatief. Hoe doet men het trouwens in grote landen als Duitsland, Frankrijk, Italië e.d.,met al die verschillende klimaatgordels (ook in de hoogte)? Ik heb het idee deze vraag al eens eerder te hebben gesteld, maar ben het antwoord in elk geval vergeten.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door John » 31-05-2013 19:30

Wat een gedoe, nog niet tot rust gekomen deze discussie over De Bilt?

Er is toch de gehomogeniseerde Centraal Nederland Temperatuurreeks als referentiereeks opgezet? Prima middel lijkt mij.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Bart » 31-05-2013 22:41

Ik had het ook als eens uitgezocht, vorig jaar oktober n.a.v. het stuk in Meteorologica.

De kaarten in de Klimaatatlas van de gemiddelde jaartemperatuur laten een gradient zien van zuidwest naar noordoost, waarbij in de provincie Utrecht de gemiddelde temperatuur 0,1 graad per 15 km afneemt. Het patroon is hetzelfde voor de normaalperioden 1951-1980 en 1981-2010. Op grond hiervan is te verwachten dat de gemiddelde temperatuur in Cabauw 0,16 graden hoger is dan in De Bilt.
Maar de gemeten temperatuur in De Bilt (1991-2011) is 0,12 graden hoger dan in Cabauw. Opgeteld is dat 0,28 graden. Het hoogteverschil tussen De Bilt en Cabauw is te verwaarlozen, daar kan het niet door komen. Stadseffect is dan de meest voor de hand liggende verklaring.


Ik heb voor 8 windrichtingen, plus windstil, uitgerekend wat het gemiddelde temperatuurverschil was tussen Cabauw en De Bilt. Het blijkt dat bij wind uit ZW, W, NW (Utrecht) en bij noordenwind (De Bilt) de temperatuur in De Bilt hoger is dan in Cabauw. Vooral bij oostenwind is het in De Bilt kouder dan in Cabauw.

Afbeelding

Of De Bilt daarmee niet meer als referentiestation te gebruiken is weet ik niet, het gaat er denk ik om over welke periode je kijkt en of het stadseffect in De Bilt binnen die periode is toegenomen.

Bart Vreeken
http://www.logboekweer.nl
Laatst gewijzigd door Bart op 31-05-2013 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Adrie » 11-06-2013 01:13

Dit sluit prima aan bij onderzoekjes die ik ook al eens gedaan heb. De afwijkingen als functie van de windrichtingen correleren bovendien perfect met de bebouwingsdichtheid gedeeld door het kwadraat van de afstand tot de meetlocatie. Wanneer je onderscheid maakt tussen dag en nacht is het verband (in de nacht) nog sterker. Ik heb ook nog het verschil met het gemiddelde van Lelystad, Herwijnen en Cabauw (alle 3 stations met weinig tot geen stadsinvloed) bekeken. Zelfde verhaal.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Jaap » 11-06-2013 01:45

Nederland is zeer dicht bebouwd en vol met onnatuurlijke bodems: wegen, bepaalde gewassen. Dus een station, wat ver van bebouwing en in een natuurlijke omgeving qua bodem en begroeiing van bomen en planten is juist minder representatief voor Nederland. De Bilt is dus nog aardig geschikt, want centraal in Nederland, bebouwing en wegen, maar ook natuur dicht in de buurt. Maar nog een keer de suggestie: neem een aantal officiële stations met een zo groot mogelijke verscheidenheid qua ligging in het land en ligging in de omgeving.Daarvan het gemiddelde wordt de norm voor hittegolven, koudegolven, datumrecords, etc. Het voorstel zal wel niet deugen, maar leg me dan maar uit, waarom niet.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Sebastiaan » 11-06-2013 08:39

Jaap, waar het om gaat (mbt eerste deel van je verhaal) is dat je de reeks homogeen wil houden, dus met zo min mogelijk verstoringen in de omgeving.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De Bilt niet meer gebruiken als referentiestation voor temperatuur?

Bericht door Adrie » 11-06-2013 13:13

Om klimaatveranderingen objectief kunnen te detecteren is een zo homogeen mogelijke lange reeks nodig. Voor metingen die verschillende maatschappelijk belangen dienen gelden heel andere eisen. Zo zijn er naast het het meetnet van het KNMI nog diverse andere meetnetten waar meteorologische grootheden gemeten worden. (RIVM, Rijkswaterstaat, waterschappen, Prorail,..). Een groot deel van het KNMI-meetnet heeft een specifiek doel (luchtvaart, wind aan de kust, klimatologie) Het is weinig zinvol een meetnet in te richten alleen om representatieve waarnemingen voor het algemeen publiek te verrichten. De enige reden van de meetlocatie in De Bilt is dat daar het KNMI gevestigd is. Verder is die meetreeks nogal inhomogeen. In de afgelopen jaren is die reeks wel gehomogeniseerd.

De relatief grote aandacht voor dit station komt doordat het sterk gerelateerd wordt aan de naam van het KNMI en bovendien centraal gelegen is. Dat de waarnemingen vaak goed overeen komen met het ruimtelijk gemiddelde over het land, wil absoluut niet zeggen dat de waarnemingen representatief zijn voor een groot deel van het land. Daarom vind ik de bijvoegelijke bepaling "landelijke" .... voor allerlei klimatiologischee grootheden (hittegolf, zomerse dag, etc) waarbij De Bilt als maat wordt genomen weinig zinvol.

Plaats reactie