KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Bericht door Sebastiaan » 27-04-2013 15:46

In een artikel over april 2013 geeft het KNMI geen idee te hebben wat de oorzaak is van het afwijkende luchtdrukverdeling die het koude weer veroorzaakte. Ik ben eigenlijk niet verbaasd dat ze geen idee hebben, maar langzamerhand begint de kennisachterstand & terughoudendheid wel schrijnend te worden ten opzichte van UKMO.

'Opmerkelijk genoeg is april al de vierde te koude maand op rij. Het jaar is dus met louter koude maanden begonnen, iets dat niet vaak gebeurt, zeker de laatste jaren niet. Het aanhoudend koude weer van de afgelopen maanden lijkt een gril van het weer. De kou in grote delen van Europa was het gevolg van een afwijkende drukverdeling met hogedrukgebieden tussen IJsland en de Noordpool en lagedrukgebieden bij de Azoren. In andere delen van de wereld was het juist heel zacht. Een oorzaak voor dit afwijkende drukpatroon is niet bekend'. http://www.knmi.nl/cms/content/113352/april_was_koud

Als je nu kijkt naar het verslag van UKMO, dan wordt daar niks met zekerheid gemeld, maar er wordt wel getracht inzichtelijk te maken wat er aan de hand kan zijn. Men neemt de lezer mee in de wonderlijke wereld van de meteorologie. En de richting waarop men aan het zoeken is.

'This report has shown remarkable similarities between the climatological context of the March 2013 cold weather and the coldest UK March on record in 1962. These have been associated with a negative phase of the NAO and a southwards shift in the jet stream and North Atlantic storm track. Other similarities include notably warm sea temperatures in the Labrador Sea and down the coast of Newfoundland, a warm Arctic, and evidence of warmer than average conditions in the equatorial West Pacific , characteristic of La Nina. The influence of an active MJO in February/March 2013 through the Indian Ocean and into the West Pacific is also noted. A number of potential drivers of the cold weather have been discussed, including
i) weather patterns in the Tropics
ii) the Stratosphere
iii) conditions in the North Atlantic
iv) the state of the Arctic
These are all active areas of research, with new understanding emerging from observations and modelling studies
'. http://www.metoffice.gov.uk/media/pdf/i/2/March2013.pdf
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 27-04-2013 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Bericht door Gert » 27-04-2013 18:28

Sebastiaan schreef":
"In een artikel over april 2013 geeft het KNMI geen idee te hebben wat de oorzaak is van het afwijkende luchtdrukverdeling die het koude weer veroorzaakte. Ik ben eigenlijk niet verbaasd dat ze geen idee hebben, maar langzamerhand begint de kennisachterstand & terughoudendheid wel schrijnend te worden ten opzichte van UKMO."

Ik geloof niet dat het kennisachterstand is. Ik ga er van uit dat veel gegevens uit gewisseld worden maar dat het vooral terughoudendheid is. Het echter toeschrijven aan het toeval ,zoals aangegeven door het KNMI, l gaat mij wat te snel door de bocht. .
Laatst gewijzigd door Gert op 27-04-2013 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Bericht door Karel » 27-04-2013 20:09

Ik geloof ook niet dat er kennisachterstand is.
Blijkbaar wordt er zeer veel waarde gehecht aan de analyses van Lorenz, Charney en Stern die de barocliene instabileit van de westelijke basisstroming (Chaos) overheersend vinden boven externe factoren. Het Europese winterklimaat wordt overheersend hierdoor bepaald.
Daarnaast is er de opwarming die door de toename van de broeikasgassen wordt veroorzaakt.

http://iopscience.iop.org/1748-9326/8/2/024014/pdf/1748-9326_8_2_024014.pdf

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Koud of normaal

Bericht door Edward » 27-04-2013 23:05

Het is opmerkelijk dat een aprilgemiddelde van 8,4 graden koud wordt genoemd. Het is over de periode 1901 tot nu vrijwel perfect normaal, maar omdat het KNMI de normalen van 1981-2010 gebruikt, zal de maand koud eindigen. Je kunt er dus over discussiëren of er wel echt sprake is van vier koude maanden achter elkaar.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Bericht door Jaap » 28-04-2013 01:21

Er ligt nu eenmaal de afspraak, dat de normalen nu gebaseerd zijn op 1981 tot 2010. Dan moet je nu niet ineens weer met de hele vorige eeuw gaan rekenen. De maand april eindigt dus ook weer te koud. Ik hou het erop, dat juist door het sterk verminderde sneeuwdek en de ijsbedekking rond Groenland en de Noordpool we door meer hogedruk en koud zeewater nu tijdelijk in een koudere fase zitten, in ieder geval voor NW-Europa. Tijdelijk dus, want de algemene opwarming gaat door en ik denk, dat over een jaar of tien de warmte ook hier weer sterk gaat toenemen. En hoe zit het met de Golfstroom? Verzwakt? Weggedrukt naar een meer westelijke koers? Dit is allemaal gebaseerd op amateur-intuïtie. Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd. Maar de professionals komen er ook niet uit. Net zoals het schrijven over de economische crisis. Misschien krijgen de crisis en de klimaatopwarming/verandering steeds meer met elkaar te maken. Lijkt me een slechte ontwikkeling.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Bericht door Gert » 28-04-2013 07:01

Jaap Oskam schreef
Er ligt nu eenmaal de afspraak, dat de normalen nu gebaseerd zijn op 1981 tot 2010. Dan moet je nu niet ineens weer met de hele vorige eeuw gaan rekenen. De maand april eindigt dus ook weer te koud. Ik hou het erop, dat juist door het sterk verminderde sneeuwdek en de ijsbedekking rond Groenland en de Noordpool we door meer hogedruk en koud zeewater nu tijdelijk in een koudere fase zitten, in ieder geval voor NW-Europa

Het KNMI schrijft hierover het volgende

Er zijn ook artikelen die stellen dat het smelten van het zeeijs in het Noordpoolgebied voor meer van dergelijke koud-weer situaties zal leiden. We vinden echter twee problemen met deze verklaring. We kunnen deze resultaten niet bevestigen in de waarnemingen of in klimaatmodellen. Verder was de hoeveelheid zeeijs in maart bijna normaal ten opzichte van 1981-2010 en kan dit het weer in het voorjaar dus niet beïnvloed hebben.


De oppervlakte van het ijs kan wel het zelfde zijn maar het is aanzienlijk dunnen dan vroeger. In hoeverre kan dan de afgifte van warmte van het water door het ijs heen dan veranderen of zal dat niet uitmaken?
Laatst gewijzigd door Gert op 28-04-2013 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Bericht door Sebastiaan » 28-04-2013 09:07

Volgens mij is er wel degelijk sprake van een kennisachterstand. Redenatie is als volgt.
UKMO heeft een grotere begroting tov KNMI, daardoor meer onderzoekers in dienst, als je kijkt naar het aantal publicaties zie je ook een duidelijk verschil. Met alle bezuinigingen bij het KNMI wordt het er niet beter op.

@ Gert, mbt reactie van KNMI. Onbegrijpelijk laatste zin 'Verder was de hoeveelheid zeeijs in maart bijna normaal ten opzichte van 1981-2010 en kan dit het weer in het voorjaar dus niet beïnvloed hebben'. -> De invloed op de atmosfeer van het zeeijs is eerder in de tijd dan in het 'hier en nu'. Dat is nu net het punt wat ik bedoel met kennisachterstand. Met Karel eens, dat het er op lijkt dat ze veel vertrouwen in een bepaalde visie hebben. Ik vraag me af of dat verstandig is, en of je niet beter zoals UKMO doet daar wat meer onzekerheid in toe laat. En laat zien welke richtingen er zijn om aan te denken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 28-04-2013 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Bericht door John » 28-04-2013 09:19

Het is ook een kwestie van wel of niet meebewegen en reageren op elke gril in het weer.
Volgend jaar verloopt de periode 11 maart tot en met 10 april heel anders. Er is geen herhaling mogelijk. Elke weergebeurtenis is volstrekt uniek. Dat weten we, want ervaren we. Ook min of meer gelijke drukverdelingen vergeleken met vroeger levert toch weer ander weer op, want de synopsis is anders en de volgorde van stromingspatronen is wisselend.
En de opeenvolging van stromingspatronen is van wezenlijk belang voor het karakter van een bepaald weerregime. Daardoor is niet elk oostelijke aanvoer hartje winter even koud.
Laatst gewijzigd door John op 28-04-2013 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: KNMI heeft geen idee mbt afwijkend drukpatroon in maart en deels april

Bericht door Adwin » 28-04-2013 10:15

Edward schreef:Het is opmerkelijk dat een aprilgemiddelde van 8,4 graden koud wordt genoemd. Het is over de periode 1901 tot nu vrijwel perfect normaal, maar omdat het KNMI de normalen van 1981-2010 gebruikt, zal de maand koud eindigen. Je kunt er dus over discussiëren of er wel echt sprake is van vier koude maanden achter elkaar.


Zullen we dan met de kleine ijstijd vergelijken? nee onzinnig. Dan is april nog te koud met 8.1 graden. De periode 1900-1930 leverde heel veel koude aprillen. Veel kouder dan de 200 jaar ervoor. Temp. Gemiddeld 7.75. De kleine ijstijd was dus wat april betreft warmer dan1900-1930. En daardoor konden we 30 jaar roepen dat april warm was geworden. De 30 jarige periode staat ook min of meer voor een generatie. Wat je je dus kan herinneren. April was dus koud zelfs als je weet dat in de ijstijd april minus 3 was.
Laatst gewijzigd door Adwin op 28-04-2013 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Koud of normaal

Bericht door Dick » 29-04-2013 22:49

Over de laatste periode van 30 jaar is niet alleen april warmer geworden, maar ook maart en februari en januari en nog een stuk of wat maanden. Er zijn meerdere normen aangepast aan de nieuwe tijd en dan valt zo'n maand als maart dit jaar volledig uit de toon en wordt ook april kouder dan 'normaal'. Zelfde gebeurde precies een jaar geleden: april 2012 was kouder dan volgens de nieuwe norm, maar had een gemiddelde gelijk aan de oude norm.

Plaats reactie