Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 25-04-2013 09:57

"met een aanname dat warme extremen evenveel in temperatuur stijgen als het gemiddelde, vinden we dus een toename van de kans op zo'n hittegolf met een factor drie à vier."

Die aanname klopt niet.

De kans op zo'n hittegolf zou in theorie volgens John dus van pakweg 1/1000 naar 1/250 toegenomen zijn. Ook dat is ten ene male niet waar. Je moet meer denken aan een factor 100, dus van 1/1000 naar 1/10. Of: meer.

Denk aan onze april 2007, oefen met je kansrekening daarop, en ontdek dat je kansrekening niet geldig is.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Sebastiaan » 25-04-2013 12:15

Remko. Op een gegeven moment weten we het wel. Je komt er steeds op terug. Dat is niet nodig.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 25-04-2013 16:15

"Remko. Op een gegeven moment weten we het wel. Je komt er steeds op terug. Dat is niet nodig."

Klopt. Als het niet meer nodig is, kom ik er niet meer op terug. Lees maar ff terug en merk aub heel grondig op dat m'n punt domweg niet overkomt.

Afgezien daarvan wil ik je er even op wijzen dat noch communicatie, noch leven nodig is. Maar wel lekker. Soms.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door John » 25-04-2013 18:42

Voor mij is het niet meer nodig. We volgen gewoon zomer 2013 op ons continent. En zo ook de zomers nadien.
We gaan zien uit welke hoek de wind waait. We gaan zien of er inferno's optreden.
We gaan zien of Nederland tot een dag van 40 graden gaat komen.
De opvattingen zijn verdeeld. Dat is voldoende helder.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 26-04-2013 10:15

"We gaan zien of er inferno's optreden." - Zeker weten. De enige vraag is: waar.
(In equatoriaal Indonesië is er al geruime tijd eentje aan de gang. Maar de tempafwijkingen zijn niet zo spectaculair als op hogere breedten dus hij valt niet zo op)
(zuidwesten van China heeft net een hypermaandje achter de rug)

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door John » 26-04-2013 17:13

Het is voor mij en wellicht de volgers van deze uitwisseling hier, wel zo prettig om de inferno's te beperken tot zomerinferno's in de gebieden rondom of benoorden onze breedtegraad. Dit vanwege de module wel/ geen veertig graden in Nederland, of algemener wel of geen veertig graden in Europa op of benoorden de 52 NB.
We houden het dan een beetje overzichtelijk. Inferno's op geheel andere breedtegraden of inferno's in andere jaargetijden zijn niet minder waar, maar combineren niet de vraagstelling naar 40 graden haalbaar.
We weten van jou: het is een kwestie van wachten.
We weten van mij: geen veertig graden in jou en mijn leven, uitgaande van de gemiddelde leeftijd van een Nederlandse man.
Laatst gewijzigd door John op 26-04-2013 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Vincent » 26-04-2013 17:17

Misschien zit het probleem 'm in het gebruik van het woord "hittegolf"? ;)

Verder: als het in 2003 in N-Frankrijk al kon, waarom dan hier niet (en dan heb ik het over zo'n "hyperzomer")? Rond half april 2011 werd ik op dit forum ook al eens voor gek verklaard toen ik zei dat een soort van herhaling van april 2007 goed tot mogelijkheden behoorde, wat uiteindelijk een heel zinnige uitspraak bleek [/borstklopperij ;) ]. Ik ben het met Remko eens dat de weerstats inmiddels al redelijk waardeloos geworden zijn, al hoeft dit feit nog niet meteen een reeks veertigers binnen onze landsgrenzen (weer vs. klimaat) te betekenen (al lijkt iets dergelijks wel al goed tot de mogelijkheden te behoren, als alles 'meezit'). ;)
Laatst gewijzigd door Vincent op 26-04-2013 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door John » 26-04-2013 17:21

Nee hoor. Remko is duidelijk geweest veertigers komen er aan, ook in Nederland, dus ook op 52 NB en misschien wel ten noorden ervan.

Oud-forumlid
Berichten: 79

En dus terug naar de topic wat voor zomer verwacht jij

Bericht door Oud-forumlid » 26-04-2013 17:39

Op het winterforum heb ik al uitgelegd wat ik er van verwacht., 'k weet alleen niet meer op welke pagina, vanwege de conversie. (als Setov)
Maar goed, op grond van de PDO- en QBO-fase en niet te vergeten de AO-fase verwachtte ik toen een winter met een te lange staart, waarvan akte, een fris voorjaar, we zijn al aardig op streek, en een matige zomer. En 't zou me niet verbazen dat we, gezien de lage zonneactiviteit, hier voor een aantal jaren aan vast zitten.
Let wel, dit is niet bedoeld als betweterigheid, maar om de discussie en dit topic de inhoud te geven die het verdient.
Die temperatuur discussie an sich vind ik best wel interessant, daar gaat 't niet om.
Ook is het al langer bekend, dat de maanden met als startdatum april tot en met juni de moeilijkste zijn om lange termijn voorspellingen te doen.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 26-04-2013 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 01-05-2013 09:43

@John, ik heb natuurlijk nooit gezegd dat we dit jaar tot veertigers gaan komen. Ik zeg wel dat de kans daarop ongeveer honderd tot duizend maal groter is dan die tot ca 1950 was. Dat brengt de kans op een veertiger dit jaar tot pakweg één op tien. Het punt waar het echt om gaat is dat deze kans door vrijwel iedereen onderschat blijft.

Vincent haalt zeer terecht het aprilvoorbeeld aan, dat me doet denken aan een vraag waar ik nooit antwoord op heb gekregen: Hoe groot je de kans op een april 2007 zou schatten als je nog in 2006 leefde, en hoe groot je de kans op TWEE van die aprillen binnen vijf jaar tijd zou schatten als je nog in 2006 leefde.
Nul, wedden?

Verder heb ik het niet uitsluitend over hittegolven, maar over hyperextremen. Geldig voor alle seizoenen en alle breedtegraden. Mijn punt is eenvoudig dat NL in de zomer een keer aan de beurt zal zijn voor zo'n hyperextreem, en wel veel gauwer dan veruit de meesten nu nog schijnen te denken.

Plaats reactie