Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 22-04-2013 10:17

Dick schreef:Wat Edward en John beweren is volgens mij niet in tegenspraak met elkaar. Het aantal 38 plussers in ons land gemeten is op één hand te tellen, dat is vooralsnog zo gebleven. Kortom geen toename.
Wat uniek was, hoeft niet uniek te blijven, kijk bijvoorbeeld naar het voorkomen van zomerse dagen in april. Deze waren tot 1993, vanaf 1901, ook op de vingers van een hand te tellen. Daarna heeft De Bilt, als ik me niet vergis, 16 zomerse dagen in april geregistreerd. Een gemiddelde van bijna 1 over 19 jaar (tm 2011) !


Exact. Dit is de juiste manier van kijken. Toevoegen de hyperextremen die diverse delen van het noordelijk halfrond reeds getroffen hebben en je weet gewoon dat NL ook aan de beurt komt voor een uit de hand lopend zomerseizoen.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Richard » 22-04-2013 12:46

Een aantal jaren geleden gaf ik hier al aan dat het 's winters altijd wel ergens koud is, en dat het slechts een kwestie van tijd zou zijn dat dat hier eens het geval zou zijn.
Dit hebben we inmiddels gezien (1e helft februari 2012, afgelopen maart). Ook komen wij heus nog wel aan de beurt voor die, wat Remko dan hyperextremen noemt.
Kwestie van tijd, en helaas denk ik dat we dat ook echt nog wel eens gaan zien.
P.S. : ik hoop 180 te worden en 40+ nooit mee te maken. ;-)
Laatst gewijzigd door Richard op 22-04-2013 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 22-04-2013 13:07

Richard schreef:Een aantal jaren geleden gaf ik hier al aan dat het 's winters altijd wel ergens koud is, en dat het slechts een kwestie van tijd zou zijn dat dat hier eens het geval zou zijn.
Dit hebben we inmiddels gezien (1e helft februari 2012, afgelopen maart). Ook komen wij heus nog wel aan de beurt voor die, wat Remko dan hyperextremen noemt.
Kwestie van tijd, en helaas denk ik dat we dat ook echt nog wel eens gaan zien.
P.S. : ik hoop 180 te worden en 40+ nooit mee te maken. ;-)


Er bestaan geen hyperextremen voor de koude kant. Er bestaan zelfs nauwelijks records.
Hyperextremen re kou sluit ik uit!!

Aanvullend: nemen wij februari 2012 zien wij een koudegolfje. Een koud hyperextreem had echter die februari, als geheel, tenminste één standaarddeviatie onder 1956 gezet. Tg dus ongeveer: -8° C.

Nemen wij maart dit jaar, dan zien wij een langdurige periode redelijke kou. Een koud hyperextreem had echter deze maart, als geheel, tenminste één standaarddeviatie onder 1845 gezet. Tg dus ongeveer -4.5 ° C.

Januari 2007 benadert mijn voorbeeld van een hyperextreem (maar was het nog niet): deze zat een kleine standaarddeviatie boven de (tot dan) één na warmste januari (1983). Het bijbehorende koude hyperextreem zit dan een kleine sd beneden januari 1823, Tg ongeveer -10° C.

Ik herhaal: koude hyperextremen komen dezer decennia niet voor en dat kan ook niet. Je hoeft alleen maar naar de warme te kijken. En dan weet je, met een paar blikken op het vertoonde elders op de wereld, dat de Tg van 1947 in ons land met zeker twee graden omhoog kan. Je weet zelfs dat een juli met een Tg van 24 à 25.5° C inmiddels 'gewoon' mogelijk is.

Ik heb trouwens de gewoonte volledig te zwijgen als het eenmaal zover is. Weet ge dat alvast :)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 22-04-2013 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Richard » 22-04-2013 15:12

Voor de duidelijkheid Remco, ik bedoelde die koudegolf en afgelopen maart niet als voorbeeld van hyperextreem. Integendeel. M.a.w. ik ben het (helaas) in grote lijnen met je eens.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Sebastiaan » 22-04-2013 16:17

Remko, koude extremen zijn minder waarschijnlijk. Dat vind ik ook. AGW doet z'n werk op dat vlak. Records uit de kleine Ijstijd zijn heel erg lastig te verbeteren. Het dient ook goed vallen. Neem afgelopen maart, een etm. gem. onder nul voor de hele maand verpest door de eerste tien dagen! (in deze ga ik er dan vanuit alles tien dagen eerder!)

Als we kijken naar de periode 11 maart tm 10 april, dan zien we over deze 30-daagse een verbetering van het oude record van een halve graad tov nummer 2. Nummer 3 & 4 staat al op bijna 1 graad en nummer 5 op anderhalve graad! Dat vind ik ook een aanzienlijke 'verbetering', zeker als je AGW daarbij meeneemt. Bijv. ten opzichte van begin van de 19e eeuw zitten we nu wereldwijd 0.5c-0.8c hoger. Een koud hyperextreem afgezwakt door AGW ;)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 22-04-2013 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Hoe zit dat nou met die 40 plussers?

Bericht door Dick » 22-04-2013 23:04

Sta min of meer neutraal, want niet deskundig, in de hele discussie. Vat het meningsverschil even samen zoals ik het begrijp. Volgens Remko is het dankzij AGW gewoon een kwestie van tijd voordat we in ons land de eerste veertigers kunnen bijschrijven. een kwestie van onvermijdelijke hyperextremen. John verwacht dat juist niet, zelfs met extra opwarming zijn er belemmerende factoren die geen hogere zomermaxima toestaan. Het kan dus wel gemiddeld warmer worden, met nieuwe zomer- en maandrecords, maar zonder nieuwe extremen voor dagmaxima.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 23-04-2013 11:49

Dick schreef: Vat het meningsverschil even samen zoals ik het begrijp. Volgens Remko is het dankzij AGW gewoon een kwestie van tijd voordat we in ons land de eerste veertigers kunnen bijschrijven. een kwestie van onvermijdelijke hyperextremen.

Let wel, ik baseer me in mijn voorspelling op de reeds waargenomen hyperextremen. Ze blijken een fenomeen behorend bij AGW te zijn, maar vóór de recentste eeuwwisseling waren ze er nog niet. De eerste reken ik zomer 2003 in Zuid-Europa, de tweede en derde zijn (voor mij) eerst pas in 2010 gegeven (Texas- en Moskou-inferno). Sindsdien komen ze al jaarlijks meervoudig ergens op de wereld voor.

AGW deed wellicht suggeren dat je 'lineair' een graad of twee bij de temps van pakweg de jaren veertig optellen kon om te komen tot de nieuwe mogelijkheden voor NL. Met deze naïeve gedachte BLIJFT de kans op een veertiger in dit land zeer klein, inderdaad. Maar zo blijkt het dus helemaal niet te werken. Hyperextremen bestaan echt en ons land komt geheid aan de beurt voor zo'n niet-lineaire AGW-gebeurtenis.

Daarin ligt het meningsverschil, namelijk in het feit dat ik de empirie gebruik, de recente waarnemingen dus, en John (e.a.) blijkbaar helemaal niet.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door John » 23-04-2013 19:58

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:
Dick schreef: Vat het meningsverschil even samen zoals ik het begrijp. Volgens Remko is het dankzij AGW gewoon een kwestie van tijd voordat we in ons land de eerste veertigers kunnen bijschrijven. een kwestie van onvermijdelijke hyperextremen.

Let wel, ik baseer me in mijn voorspelling op de reeds waargenomen hyperextremen. Ze blijken een fenomeen behorend bij AGW te zijn, maar vóór de recentste eeuwwisseling waren ze er nog niet. De eerste reken ik zomer 2003 in Zuid-Europa, de tweede en derde zijn (voor mij) eerst pas in 2010 gegeven (Texas- en Moskou-inferno). Sindsdien komen ze al jaarlijks meervoudig ergens op de wereld voor.

AGW deed wellicht suggeren dat je 'lineair' een graad of twee bij de temps van pakweg de jaren veertig optellen kon om te komen tot de nieuwe mogelijkheden voor NL. Met deze naïeve gedachte BLIJFT de kans op een veertiger in dit land zeer klein, inderdaad. Maar zo blijkt het dus helemaal niet te werken. Hyperextremen bestaan echt en ons land komt geheid aan de beurt voor zo'n niet-lineaire AGW-gebeurtenis.

Daarin ligt het meningsverschil, namelijk in het feit dat ik de empirie gebruik, de recente waarnemingen dus, en John (e.a.) blijkbaar helemaal niet.


Welke empirie? Houd jij al een lange reeks van jaren al die dagen bij die ergens op de wereld op 52NB of hoger 40 graden of warmer zijn.

Ik kan mij geheel vinden in de samenvatting van Dick. Er zijn belemmerende factoren die zeer hoge zomermaxima van 40 graden of meer in Nederland tegengaan. Desondanks wel oplopende gemiddelde temperatuur en toename van aantal dagen 20, 25 en 30 graden. Daarover geen misverstand.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door John » 23-04-2013 20:06

-
Laatst gewijzigd door John op 23-04-2013 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Tja, een soort van impasse

Bericht door Dick » 23-04-2013 22:17

Even een dooddoener tussendoor: de tijd zal het leren. Ben overigens wel geboeid door jullie (Remko vs John) gedachtewisseling. Zal deze zeker blijven volgen en af en toe zelf commentaar geven vanaf de zijlijn. Klinkt een beetje laf, maar ik probeer een niet al te grote broek aan te trekken. Volgens mij is er wel overeenkomst over de opvatting dat AGW niet per defenitie opwarming
betekent. Het is vooral klimaatverandering wat de klok slaat.

Plaats reactie