Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 19-04-2013 10:44

(dubbel bericht verwijderd)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 19-04-2013 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Sebastiaan » 19-04-2013 14:15

Remko, wie weet in 1944 ook wel in Warnsveld richting de 40c, als het een maand eerder was?!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 19-04-2013 14:39

Sebastiaan schreef:Remko, wie weet in 1944 ook wel in Warnsveld richting de 40c, als het een maand eerder was?!

Lijkt me wel, ja. Dit is zelfs de voornaamste reden dat ik telkens weer stomverbaasd ben als iemand het voorkomen van veertigers in NL uitsluit. Daar heb je helemaal geen klimaatverandering voor nodig, zelfs.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door John » 19-04-2013 17:42

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:
Sebastiaan schreef:Remko, wie weet in 1944 ook wel in Warnsveld richting de 40c, als het een maand eerder was?!

Lijkt me wel, ja. Dit is zelfs de voornaamste reden dat ik telkens weer stomverbaasd ben als iemand het voorkomen van veertigers in NL uitsluit. Daar heb je helemaal geen klimaatverandering voor nodig, zelfs.


Daar ben ik er dus een van. Ik sluit veertigers in Nederland uit in elk geval gedurende mijn leven en aannemende dag ik minstens de gemiddelde leeftijd voor mannen in Nederland haal.
Over Warnsveld is al veel geschreven. Er is onderzoek geweest naar betrouwbaarheid.
We kunnen er niet om heen. Om veertig graden in Nederland te krijgen moet in elk geval de kwikstanden op 850hPa, 700hPa en 500hPa meewerken. Uitgaande van de mogelijkheid dat de maximumtemperatuur maximaal twee graden hoger kan uitkomen (overschot) bij droog adiabatisch proces, dan hebben we voor veertig graden in Nederland minstens 23 graden op 1500 meter nodig. Op 3000 meter zal minstens 8 graden zijn. Onmogelijk?? Nee hoor, het is tenslotte
wel eens voorgekomen. Maar louter en alleen dit feit levert overadiabatische nog geen veertiger op.
Er zijn meer bepalende spelers. Vast item: stand van de zon en erg bepalend.
Samenspel land- zee circulatie en wateroppervlak en begroeiing die voortdurend remmend werken door verdamping en wel harder naarmate het droogadiabatisch proces een grotere rol speelt.
Wat we in de laatste 25 jaar zien is de toename van een het aantal dagen van 35 graden of warmer. Wat we niet zien is een toename van het aantal dagen 38 graden of warmer.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Wat voor zomer kun je verwachten

Bericht door Dick » 19-04-2013 21:06

Bedankt John voor de uitleg, in feite houdt jouw betoog in dat er inderdaad sprake is van een natuurlijke bovengrens voor temperaturen in ons land.
@ Remko: ik heb een en ander niet beredeneert, maar gewoon naar de statistiek gekeken. In 2003 hadden we enkele 37 plussers en dat was al heel bijzonder. Voor die drie graden extra moet er wel wat gebeuren.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Edward » 19-04-2013 22:46

John schreef:
Wat we in de laatste 25 jaar zien is de toename van een het aantal dagen van 35 graden of warmer. Wat we niet zien is een toename van het aantal dagen 38 graden of warmer.


Je kan geen toename of afname zien als iets maar een op een hand telbaar aantal dagen in een eeuw gebeurt (Tx hoger dan 38,0 graden in Nederland).

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Het hoogst haalbare

Bericht door Dick » 20-04-2013 09:11

Wat Edward en John beweren is volgens mij niet in tegenspraak met elkaar. Het aantal 38 plussers in ons land gemeten is op één hand te tellen, dat is vooralsnog zo gebleven. Kortom geen toename.
Wat uniek was, hoeft niet uniek te blijven, kijk bijvoorbeeld naar het voorkomen van zomerse dagen in april. Deze waren tot 1993, vanaf 1901, ook op de vingers van een hand te tellen. Daarna heeft De Bilt, als ik me niet vergis, 16 zomerse dagen in april geregistreerd. Een gemiddelde van bijna 1 over 19 jaar (tm 2011) !

Lucas
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-04-2013

Warme zomer?

Bericht door Lucas » 21-04-2013 12:15

Als hogedrukgebieden veel boven Scandinavië blijven liggen, dan wordt het een warme droge zomer door veel oostenwinden.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Jaap » 21-04-2013 21:53

Of je nu klimaatverandering hebt of niet, er zullen altijd luchtdrukschommelingen zijn, ofwel wisselende invloed van depressies of juist hogedrukgebieden. Ook dan kan de stelling ruwweg opgaan: luchtdruk in oktober/begin nov. geeft een indicatie voor de komende winter; luchtdruk in april/begin mei geeft een tegengestelde indicatie voor de komende zomer. Jullie begrijpen, dat ik het in een paar zeer ruwe zinnen schets. Later kunnen we het altijd over een verfijning hebben. Het Noordzee-water is momenteel 6-8 gr., terwijl de zee bij IJsland iets warmer is! Opwarming verloopt traag, dus bij veel west-circulaties zal het nogal koud blijven. Ik wacht eerst de rest van deze maand nog even af.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 22-04-2013 10:13

Dick schreef:Bedankt John voor de uitleg, in feite houdt jouw betoog in dat er inderdaad sprake is van een natuurlijke bovengrens voor temperaturen in ons land.
@ Remko: ik heb een en ander niet beredeneert, maar gewoon naar de statistiek gekeken. In 2003 hadden we enkele 37 plussers en dat was al heel bijzonder. Voor die drie graden extra moet er wel wat gebeuren.

Je post geeft eigenlijk aan dat je helemaal niet naar de statistiek hebt gekeken, maar naar één zomer.
Strict genomen kan je geen gebruik meer maken van de statistieken, maar doe je dat toch dan volgt uit de data van de 38'ers in dit land automatisch dat je zonder AGW alreeds veertigers mogelijk moet achten. Hoe je hier een speld tussen kan krijgen is me een raadsel.

Ik ben benieuwd hoeveel Zwitserse meteoamateurs in 2002 hebben beweerd dat ze tijdens hun leven wellicht nooit een veertiger zouden meemaken... In dat jaar had ik mij misschien bij hen geschaard (per 2004 beslist niet meer).

Overigens schijnt het Azorenhoog thans Newfoundlandhoog te mogen heten - een totaal nieuw fenomeen. Voor NL betekent een dergelijke wijziging afkoeling :)

Plaats reactie