Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Gerard » 12-04-2013 12:43

Als.... al die keren dat het niet gebeurde was er vast een als! Inherent aan de ligging van Nederland, wat ik je brom! ;-)
Laatst gewijzigd door Gerard op 03-05-2013 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 12-04-2013 13:46

Gerard schreef:De zee is een sterk temperende factor op hete dagen. Nu de temperatuur niveau 60'er jaren heeft om deze tijd van het jaar, krijgen we op een hete dag dezelfde land-zee-circulatie die toen zo kenmerkend was voor de te hete dagen. Die zeewind kan ook De Bilt bereiken en dan is het maximum van het hoofdstation voor zo'n dag weer getorpedeerd. Voorlopig nog geen spectaculaire maxima, i.i.g. niet voor deze zomer.

Op hete dagen speelt de zee in werkelijkheid geen rol, zomin als de Noordzee 'bestond' gedurende de derde decade van afgelopen maart. Breedtegraad is 't. Daarom is trouwens de kans op veertigers in Moskou precies even groot als in Limburg.

27 juni 1947, na een uitermate langdurige, extreem koude winter, Maastricht +38.4° C. Zoals gezegd: op die dag bestond de Noordzee effectief niet. Zo zit dat.

Het argument werkt trouwens nog veel sterker, eenvoudig doorslaand, met één blik op april 2007.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 12-04-2013 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Karel » 12-04-2013 16:15

Remko Kampen schreef:
"Op hete dagen speelt de zee in werkelijkheid geen rol, zomin als de Noordzee 'bestond' gedurende de derde decade van afgelopen maart. Breedtegraad is 't."
Onderstaand kaartje geeft aan dat dat het meest geldt voor Maastricht.
Hier in Den Haag weet ik wel beter, ook in 2050.
Afbeelding

Bron:http://www.knmi.nl/klimaatscenarios/suggesties/

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Vincent » 12-04-2013 21:06

Karel schreef:
Onderstaand kaartje geeft aan dat dat het meest geldt voor Maastricht.
Hier in Den Haag weet ik wel beter, ook in 2050.


Ja, ook in 2050 zal het fenomeen "Zeewind" (nog) geen verleden tijd zijn. ;)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Zomers toen, nu, straks

Bericht door Dick » 12-04-2013 22:39

De zomer van 2003 heeft in De Bilt, qua Tn, die van 1947 bijna verslagen. Alleen het verlengde zomerseizoen van ' 47 steekt met kop en schouders boven de rest uit. In 2006 ging het mis in augustus toen de circulatie veranderde en het extreem warme zeewater tegen ons ging werken. Er komt een moment dat alle puzzelstukjes wel in elkaar passen en dan gaat 1947 eraan! Met of zonder veertig plussers, maar om een of andere reden zie ik dat dit jaar nog niet gebeuren.
Overigens Remko, geloof ik best dat 2013 boven de norm kan uitkomen, alleen een extreem warm jaar lijkt me bijna uitgesloten.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 15-04-2013 10:55

Karel schreef:Remko Kampen schreef:
"Op hete dagen speelt de zee in werkelijkheid geen rol, zomin als de Noordzee 'bestond' gedurende de derde decade van afgelopen maart. Breedtegraad is 't."
Onderstaand kaartje geeft aan dat dat het meest geldt voor Maastricht.
Hier in Den Haag weet ik wel beter, ook in 2050.
Afbeelding

Tja, wil je met dit kaartje bewijzen dat Den Haag eigenlijk nooit tropische dagen krijgt? Of kwam het in werkelijkheid, bijvoorbeeld op de allerwarmste dagen van vorig jaar, weleens voor dat bijvoorbeeld Hoek van Holland tot de heetste plekken behoorde? Ja, natuurlijk. Welnu: op zulke dagen bestaat effectief de Noordzee niet en dat zijn de dagen waar ik het over heb.
Analoog bestond afgelopen januarimaand tijdens de vorstperiode de Noordzee ongeveer een week niet. Dus had Rotterdam een koudegolf die de Bilt en Twenthe niet eens hadden.
Dat bedoel ik.

"De zomer van 2003 heeft in De Bilt, qua Tn, die van 1947 bijna verslagen." - Klopt, en daarom was (met medeneming van AGW) 2003 bij ons niet zo bijzonder. We komen één dezer jaren heus wel aan een hyperextreem en dat betekent: veertigers in ons land, en een gemiddelde zomertemp die een tot twee graden boven die van 1947 zit. Het is totale onzin te veronderstellen dat zoiets alleen in half Rusland, half Australië, half Amerika, de noordwestelijke Atlantische Ocean, half Zuid-Amerika et cetera gebeuren zou louter en alleen omdat we hier toevallig met een Noordzee te maken hebben. Melbourne ligt aan een iets groter zeetje - maar afgelopen december t/m maart bestond die oceaan daar dus niet.

Btw, in juli 2006, de enige ietwat uit de hand gelopen zomermaand in NL nog, bestond de Noordzee evenmin.
Btw2, gisteren bestond de Noordzee ook niet. Anders bleef het in Den Haag beneden tien graden.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 15-04-2013 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Adwin » 15-04-2013 11:07

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:De zomer van 2003 heeft in De Bilt, qua Tn, die van 1947 bijna verslagen. Alleen het verlengde zomerseizoen van ' 47 steekt met kop en schouders boven de rest uit. In 2006 ging het mis in augustus toen de circulatie veranderde en het extreem warme zeewater tegen ons ging werken. Er komt een moment dat alle puzzelstukjes wel in elkaar passen en dan gaat 1947 eraan! Met of zonder veertig plussers, maar om een of andere reden zie ik dat dit jaar nog niet gebeuren. Overigens Remko, geloof ik best dat 2013 boven de norm kan uitkomen, alleen een extreem warm jaar lijkt me bijna uitgesloten.


Tja al eerder gezegd:
\zowel 2003 en 2006 hebben in Europa (inclusief) Nederland 1947 al lang verslagen. Behalve dan in de Bilt. Wat gechargeerd gebracht, maar het is eigenlijk wel zo.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 15-04-2013 11:25

2003 liep in Alpen- en Zuid-Europa uit de hand, ja, zoals 2010 in een kolossaal gebied in Rusland, 2011 in het midden/zuiden van de VS, 2012-13 in delen van Australië.
Onze beurt moet gewoon nog komen.
Nogmaals, dan hebben we het niet over een seizoen die '47 of '03 op een paar tienden verslaat, maar over een recordverbetering van anderhalve graad of meer.

Het valt me nu al een paar jaren op dat alles wat nog woont in een streek waar zo'n hyper nog niet is voorgekomen, men ook totáál niet begrijpt wat zo'n extreem inhoudt! Enfin, ik vertel het dus maar een paar keer. Niet dat het niet te vatten zou zijn, dacht ik. We hebben heus al wat heel kleine seintjes binnen (april 2007, april 2011, juli 2006).

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Karel » 15-04-2013 18:26

Remko Kampen schreef:
"Het valt me nu al een paar jaren op dat alles wat nog woont in een streek waar zo'n hyper nog niet is voorgekomen, men ook totáál niet begrijpt wat zo'n extreem inhoudt!"

Ja velen overwinteren in Spanje en nemen de zomerse hitte van boven de 40 graden op de koop toe.
Het is even wennen. Het beste advies is binnenblijven en 's avonds buiten bijkomen. Een goed advies zeker voor de subtropen.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat voor zomer verwacht jij? Update 26-05-13

Bericht door Oud-forumlid » 16-04-2013 13:13

Karel schreef:
Ja velen overwinteren in Spanje en nemen de zomerse hitte van boven de 40 graden op de koop toe.
Het is even wennen. Het beste advies is binnenblijven en 's avonds buiten bijkomen. Een goed advies zeker voor de subtropen.

Daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat om de gevolgen van een hyperextreem, die immers neerkomt op een weersgebeurtenis die volkomen abnormaal is voor een bepaald klimaat. Gevolgen waar de zomer van 2003 hintjes naar gaf: uiterst lage rivierstanden met gevolgen voor scheepvaart en koelwater, zeer lage grondwaterstand met paalrot tot gevolg (dat kan in theorie de hele Randstad doen instorten, om ff een beetje te overdrijven).
Omgekeerd kan NL met een neerslaghyperextreem te maken krijgen en je hoeft maar naar januari 2012 te kijken om te zien hoe kwetsbaar Nederland voor juist dit type is.

Plaats reactie