De lente van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De lente van 2013

Bericht door Sebastiaan » 09-04-2013 09:57

Het lijkt er op alsof we vertrokken zijn voor een langdurige periode met te zacht weer. De straalstroom wordt ver naar het noorden geduwd, hogedruk op het continent, lagedruk bij Ijsland richting het noorden van Scandinavië.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De lente van 2013

Bericht door Karel » 09-04-2013 14:24

De algemene circulatie op het Noordelijk Halfrond komt met de koudepool boven Groenland in de positieve AO en positieve NAO terecht. Na een lange tijd na de SSW in januari in de negatieve AO/NAO te hebben geleefd mogen we van de noordelijke gelegen straalstroom profiteren.
De ontwikkelingen in de stratosfeer waren ook een voorbode van de lente voor Europa.
Ondanks het koude begin van april maakt de gemiddelde temperatuur voor april inderdaad een goede kans op boven normaal uit te komen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De lente van 2013

Bericht door John » 09-04-2013 19:25

Als we het polaire front voor lange tijd ruim noord van ons krijgen, maken we in elk geval kans op een serieuze periode van te zacht tot warm aprilweer. Veel neerslag valt er dan wederom niet te verwachten.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

En de grond begon spontaan te geuren......

Bericht door Dick » 09-04-2013 22:07

.......nadat het licht was gaan spetteren. Een paar tienden van een millimeter en er volgt onmiddellijk een reactie. Het deed me denken aan regen na een hete zomerdag, van die vette druppels die een soort van parfumexplosie veroorzaken. Zover kwam het vandaag niet, net te weinig regen waarschijnlijk.
Ik herinner me de regenbui begin mei 2007 die de droogteperiode van zes weken brak. Op de radio werd in het nieuws gemeld dat het zou gaan regenen, met een verwacht tijdstip erbij. Alsof het een historische gebeurtenis betrof! Ik liep die dag uitgelaten in een regenpak te maaien, heb met volle teugen genoten.
De droogte zal momenteel nog niet zo dramatisch zijn, nauwelijks verdamping in de koude maartmaand. Bovendien begint het groeiseizoen feitelijk pas in april.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De lente van 2013

Bericht door Sebastiaan » 10-04-2013 18:21

Vandaag zagen we de gevolgen van het ijskoude zeewater, aan de kust, tot 50km dieper landinwaarts, bleef de temperatuur behoorlijk achter, zo'n 4-6 graden. Richting Duitse grens 10c.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Koud zeewater

Bericht door Dick » 10-04-2013 21:34

Sebastiaan schreef:Vandaag zagen we de gevolgen van het ijskoude zeewater, aan de kust, tot 50km dieper landinwaarts, bleef de temperatuur behoorlijk achter, zo'n 4-6 graden. Richting Duitse grens 10c.


Dit kan de komende tijd een probleem worden voor strandgangers en exploitanten van horeca aan de kust. Een warme, zonnige dag bij oostenwind, ontstaan van een klein warmtelaag in de duinen en bam de zeewind plus eventueel -vlam laat het kwik op het strand kelderen. Sowieso zal bij een westelijke wind de temperatuur vlak aan zee tegenvallen. Een bekend gegeven, maar dit jaar mogelijk prominenter aanwezig dan gebruikelijk (?)

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Koud zeewater

Bericht door Karel » 11-04-2013 18:00

Koud zeewater hoeft dit jaar geen extra probleem te zijn voor de temperatuur vlak aan zee.

Hangt immers sterk af van het circulatiepatroon. Veel hogedruk boven Scandinavie geeft Engeland het probleem.
Afwachten maar. Voor het eerst sinds de eerste helft van februari komt nu de AO/NAO index ver in de plus. Koudepool boven Groenland met sterke noordelijk gelegen straalstroom naar Noord-Scandinavie.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Warme zondag, problemen voor de marathon van Rotterdam.

Bericht door Dick » 11-04-2013 19:15

Las een artikel over de marathon van Rotterdam zondag a.s. Deskundigen verwachten dat deelnemers in de problemen kunnen komen omdat het warm wordt, terwijl iedereen getraind heeft onder koude omstandigheden. Zo zie je maar weer dat zo'n temperatuursprong ongelukkig kan uitpakken.

Johan
Berichten: 11
Lid geworden op: 30-06-1975
Contacteer:

Dit heb ik niet geschreven. Er lijkt iets mis te gaan. Groetjes, Johan Effing

Bericht door Johan » 12-04-2013 19:02

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Het topic 'lenteverwachting 2013' werkt niet meer. Het wordt bovendien tijd voor commentaar op dit voorjaar. Met terugwerkende kracht kunnen we alle (sterke) verhalen spuien over de allereerste maand van de meteorologische lente. Er valt genoeg te vertellen!!!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

De lente van 2013

Bericht door Dick » 12-04-2013 23:12

Vandaag een maximum van 13,1; dat begint er op te lijken. Vijf millimeter regen, nogal abrupte buien overdag met soms vette druppels, een beetje zomers aandoend. De zon stak soms en het werd al wat broeierig. Imposante wolkenpanorama's met stevige cumuli, prachtig dreigende buienluchten dankzij de contrastwerking.
Het wordt gewoon voorjaar, hoorde vorige week de tjiftjaf al zingen. Wacht nu op de eerste visdiefjes (half april plus of min een week) gevolgd door de eerste gierzwaluwen (koninginnedag plus of min een week). Dat zijn mijn eigen lente-indicatoren. Ik krijg dan voorjaarskriebels ongeacht de weersomstandigheden. De lente is eigenlijk ook mijn favoriete seizoen, persoonlijk en als weerenthousiast.

Plaats reactie