De lente van 2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Maart 2013: bizar verloop, saai weerbeeld (te NO-Brabant)

Bericht door Vincent » 06-04-2013 23:43

Een paar dingen vallen echt op w.b. de afgelopen maand. Ten eerste inderdaad het nogal achtbaan-achtige temperatuurverloop van de eerste helft van de maand (dit leidend tot bijzondere extremen), en ten tweede het juist bijzonder vlakke temperatuurverloop (omstreeks 1°C!) van de tweede helft, maar het meest bijzondere vind ik toch wel de dalende trendlijn over de gehele maand maart: is dit ooit eerder voorgekomen (sinds 1706)!? Verder zijn ook die 100% natte dag te De Bilt (9 maart) en het enorme pak sneeuw dat op 11/12 maart in grote delen van W-Europa viel, waaronder Z-Limburg, bijzonder vermeldenswaardig.

Helaas leidde dit alles hier juist feitelijk totaal niet tot spectaculair weer (enkel op een relatief-cijfermatige, maar werkelijk totaal niet op een 'zintuiglijke' manier), en aangenaam was het daarbij ook maar zelden. Tel daarbij het verloop van de afgelopen winter en het bizarre Poolhoog (dat ook nog eens bizar hardnekkig was) op, en je zult begrijpen dat ik aan de maand maart 2013 nogal, euhm, gemengde gevoelens overgehouden heb. ;)
Laatst gewijzigd door Vincent op 06-04-2013 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De lente van 2013

Bericht door John » 07-04-2013 11:11

Vul hier je reactie in...
Gerard schreef: Het viel vandaag alleszins mee. In de komende nachten kan het bij windstilte en helderheid mogelijk nog tot een nachtvorstje. komen.


Hoor ik vanochtend op nieuws radio 2 dat Nederland afgelopen nacht een zeer koude nacht heeft gehad. Op tenminste 15 KNMI-stations zijn (datum?) records verbroken.
Woensdrecht tot -6,7 graden werd gemeld.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De lente van 2013

Bericht door John » 07-04-2013 11:20

Vul hier je reactie in...
Vincent schreef:Een paar dingen vallen echt op w.b. de afgelopen maand. Ten eerste inderdaad het nogal achtbaan-achtige temperatuurverloop van de eerste helft van de maand (dit leidend tot bijzondere extremen), en ten tweede het juist bijzonder vlakke temperatuurverloop (omstreeks 1°C!) van de tweede helft, maar het meest bijzondere vind ik toch wel de dalende trendlijn over de gehele maand maart: is dit ooit eerder voorgekomen (sinds 1706)!?


In elk geval is bekend dat de periode 10 tot en met 31 maart 2013 een record koud was sinds 1901 en niet zo'n beetje. Ouder records over dit tijdvak werden met meer dan 1 graad verpulverd.
Mij lijkt dat de wijze waarop de gemiddelde temperatuur daalde gedurende de maand in elk geval sedert 1901 niet is voorgekomen.

Dat je zintuigelijk bekeken maart 2013 niet echt een uitdaging vindt, kan ik volgen. Dat is deels een kwestie van smaak en voorkeur. Schrale oosten winden hebben niet mijn voorkeur. En het bijbehorende weerbeeld laat geen levendige wolkenluchten zien. Toch heeft maart op heel wat dagen sneeuwvlokken gebracht in uiteenlopende vormen. Ook de fonkelplaatjes waren present.
En halverwege de maand toch twee dagen met noordelijke aanvoer en afwisseling van felle opklaringen en sneeuwbuien. Voor mij zijn dat de krenten uit de pap, maar zoals gezegd ieder zijn voorkeur.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De lente van 2013

Bericht door Sebastiaan » 07-04-2013 11:25

Een ijskoude nacht in het Brabantse! Zo had Eindhoven-5.7c, een dagrecord. Maar ook een tweede plek als je kijkt naar de eerste 10 dagen. In 1986 1x -5.8c. Dus op twee nachten na, de koudste april nacht ´ooit´. weer.sohosted.com/extremes_dec.aspx?station=370&extreem=l_Tn&top=10&order=2&maand=4&decade=1
Record 1996 -5.9c kouder geweest!
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 07-04-2013 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Ieder zijn meug

Bericht door Dick » 07-04-2013 11:33

Tja maart was spectaculair, maar op een speciale manier en het was in bepaalde opzichten ook een saaie maand. Strict genomen geldt dat vooral voor die laatste decade, saai door zijn vlakke temperatuurverloop en weerbeeld in het algemeen, maar extreem door het aanhoudend lage gemiddelde. Beroepsmatig had ik veel profijt van de droogte, ik werk liever niet in de regen. Maar ja, Vincent, er moet wel een einde komen aan de droogte (anders valt er straks niets te maaien)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Onverwacht en toch gekregen

Bericht door Dick » 07-04-2013 11:43

Een heldere nacht hier in Capelle a/d IJssel; Tm hier -1,2; op het nabijgelegen vliegveld Zestienhoven werd het nog een stuk kouder; mijn minimum verbleekt bij de waarden gemeten in het Brabantse. Ik merk wel dat jij hier erg van geniet Sebastiaan, die grote grijns op je foto is echt passend ;) op naar die recordkoude eerste helft van de lente! Nou ja, ik begrijp het best, aan de ene kant verlang ik naar dat 'terrasjesweer' van Gerard (voor een eerste barbecue in mijn achtertuin), aan de andere kant voel ik vlinders bij weer zo'n koude nacht!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: De lente van 2013

Bericht door Gert » 07-04-2013 18:52

Gfs oper laat de lente komend weekend met hoofdletters aanrukken. Ruim 20C op veel plaatsen. De modellen hebben allemaal wel een zekere vorm van hogedrukopbouw maar bepalend wordt de positie van het systeem. Voor mij mag het warmer worden maar vooruit wat heb ik te willen. Volgen kunnen we het in ieder geval wel

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De lente van 2013

Bericht door Edward » 07-04-2013 22:37

John schreef:
Gerard schreef: Het viel vandaag alleszins mee. In de komende nachten kan het bij windstilte en helderheid mogelijk nog tot een nachtvorstje. komen.


Hoor ik vanochtend op nieuws radio 2 dat Nederland afgelopen nacht een zeer koude nacht heeft gehad. Op tenminste 15 KNMI-stations zijn (datum?) records verbroken.
Woensdrecht tot -6,7 graden werd gemeld.


Volgensmij klopt die -6,7 niet (is dan ergens fout overgenomen) en moet het -6,2 zijn (zie bijv KNMI opgetreden extremen en Weerplaza extremen).

Hier in Rotterdam op mijn weerstation was er vannacht een nieuw record voor minimumtemperatuur over de hele maand april: -2,9. metingen sinds eind 2007, dus aprilmaanden vanaf 2008. Daarbij op 10 cm een minimum van -4,3.
Laatst gewijzigd door Edward op 07-04-2013 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

De zon scheen door matglas..........

Bericht door Dick » 08-04-2013 21:21

....dankzij de cirrostratus; toch een minimim van 0,0 en een maximum van 11,1. Vooralsnog is mijn warmste lentedag de 5e maart. Die rare maartmaand heeft toch iets van januari 1947, eerst 17,4 gr C in Maastricht, later een hels koude Elfstedentocht.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De lente van 2013

Bericht door Vincent » 09-04-2013 02:04

Dick schreef:Maar ja, Vincent, er moet wel een einde komen aan de droogte (anders valt er straks niets te maaien)


Gelukkig is daar niet meer voor nodig dan een paar buitjes tegen het stof (letterlijk ;) ) en wat warmte. Op amper 5 cm diepte is de grond namelijk nog steeds vochtig zat, daar de natuur nog totaal geen grondwater heeft opgebruikt door al die koude steppewinden van de laatste weken (ook de reden van de op dit moment totaal uitgedroogde toplaag).

Plaats reactie