Een aantal vragen over het nieuwe forum

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 23:34

Ik heb niet zozeer een probleem met het vragen van een bijdrage. Er zijn zoals reeds gezegd, veel websites die om een bijdrage vragen. Het gaat me erom de manier hoe dat gebeurt: verplicht. Het eerste jaar mocht dan wel gratis zijn (wie zich nu alsnog aanmeldt betaalt gewoon de 5 Euro), maar je lidmaatschap is al in werking getreden dan en dan moet je het weer tijdig opzeggen als je toch niet wilt gaan betalen in 2014, etc. Men hoopt er natuurlijk maar op dat je de opzegdatum niet tijdig in de gaten houdt of dat je na een tijd maar morrend akkoord gaat.

Er is dus geen keuzevrijheid. Er zijn mensen die hierdoor tussen wal en schip vallen, de belangstellenden, waar ik mezelf ook toe reken. Er wordt immers nu een keiharde lijn getrokken: leden en niet-leden. Deze laatste categorie wordt geprobeerd alsnog binnen te hengelen de rest wordt afgestoten, deze mensen gaan dus verloren voor de site.

Moderner is om bijv. om belangstellenden en leden te zien als 1 community. Voorbeelden genoeg Avast en Mozilla bijv. Daar kan op dit vlak nog veel van geleerd worden. Er is dan geen harde scheidslijn tussen de kern en de belangstellenden/fans. Zij worden zelfs gevraagd om te participeren omdat de kern niet alles alleen kan doen, dit bespaart ook in kosten van test-ingenieurs, etc. en krijgen ze feedback die zeer waardevol is. Zoals reeds gezegd kan ook de fondsverwerving op een veel modernere manier tot stand gebracht worden.

Het VWK-forum kent nu ook een soort van community (leden en niet-leden) die dus wordt opgeheven. VWK draait de klok terug op een modern medium en dan krijg je dus dit als resultaat: een situatie die je vrijwel nergens op internet aantreft. Daarbij moet men zelf maar de conclusie worden getrokken of dat nou handig is of niet.

Ik merk ook wel een soort weerstand tegen 'virtuele figuren', ergens kan ik dat begrijpen aan de andere kant: het overgrote deel van het internet hangt aan 'virtuele figuren' die ook maar gewoon mensen zijn. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 23:38

Coyote schreef:Ik heb niet zozeer een probleem met het vragen van een bijdrage. Er zijn zoals reeds gezegd, veel websites die om een bijdrage vragen. Het gaat me erom de manier hoe dat gebeurt: verplicht. Het eerste jaar mocht dan wel gratis zijn (wie zich nu alsnog aanmeldt betaalt gewoon de 5 Euro), maar je lidmaatschap is al in werking getreden dan en dan moet je het weer tijdig opzeggen als je toch niet wilt gaan betalen in 2014, etc. Men hoopt er natuurlijk maar op dat je de opzegdatum niet tijdig in de gaten houdt of dat je na een tijd maar morrend akkoord gaat.

Er is dus geen keuzevrijheid. Er zijn mensen die hierdoor tussen wal en schip vallen, de belangstellenden, waar ik mezelf ook toe reken. Er wordt immers nu een keiharde lijn getrokken: leden en niet-leden. Deze laatste categorie wordt geprobeerd alsnog binnen te hengelen de rest wordt afgestoten, deze mensen gaan dus verloren voor de site.

Moderner is om bijv. om belangstellenden en leden te zien als 1 community. Voorbeelden genoeg Avast en Mozilla bijv. Daar kan op dit vlak nog veel van geleerd worden. Er is dan geen harde scheidslijn tussen de kern en de belangstellenden/fans. Zij worden zelfs gevraagd om te participeren omdat de kern niet alles alleen kan doen, dit bespaart ook in kosten van test-ingenieurs, etc. en krijgen ze feedback die zeer waardevol is. Zoals reeds gezegd kan ook de fondsverwerving op een veel modernere manier tot stand gebracht worden.

Het VWK-forum kent nu ook een soort van community (leden en niet-leden) die dus wordt opgeheven. VWK draait de klok terug op een modern medium en dan krijg je dus dit als resultaat: een situatie die je vrijwel nergens op internet aantreft. Daarbij moet men zelf maar de conclusie worden getrokken of dat nou handig is of niet.


Mooi verwoord, ik denk er ook zo over!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Gerard » 09-02-2013 00:40

Natuurlijk is er eigen keuze, je wordt lid of je wordt het niet en je zegt af of je bent slordig en je zegt het niet af. Ik denk trouwens niet dat er een deurwaarder het bedrag komt halen mocht je vergeten af te zeggen.

'Men hoopt dat je het vergeet....' dat is niet hier het geval, men hoopt dat je het voldoende interessant vindt om lid te zijn en bijdragen te leveren.

Inderdaad zijn er heel veel clubs die het forum alleen voor leden open hebben. Zo buitengewoon is het nu ook weer niet.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 09-02-2013 00:57

Er is geen keuzevrijheid om op het forum te blijven participeren zonder lid te worden, dat is wat ik bedoel dat belangstellenden tussen wal en schip vallen (lid worden of maar afzien van deelname aan het forum) en worden zij gedwongen een keus te maken waar ze geen behoefte aan hebben. Tenminste dat vind ik zelf en ik proef bij meerdere mensen aan hun posts dat ze er net zo over denken.

Het blijft een opt-out systeem, waar ik zelf niet van gecharmeerd ben, het open karakter dat een forum naar mijn mening behoort te zijn verdwijnt dus. Dit verhoogt de drempel voor nieuwe aanwas aanzienlijk. Lijkt me allemaal niet handig, zeker niet in een tijd dat verenigingen het al vrij lastig hebben over het algemeen.

schreef:'Men hoopt dat je het vergeet....' dat is niet hier het geval, men hoopt dat je het voldoende interessant vindt om lid te zijn en bijdragen te leveren.


Daarom is het jammer dat er niet op een andere meer positieve, motiverende manier van fondsverwerving en betrokkenheid wordt gerealiseerd. Nu wordt het 'slikken of stikken' en dat vind ik een negatieve manier van motiveren, star en daarom ouderwets ook.

Maar goed, zoals reeds gezegd het is allemaal een kwestie van een keuze. Die keuze is gemaakt, een keuze die ik niet gemaakt zou hebben. Ik vind het jammer dat er bijv. niet is gepeild onder niet-leden hoe hierover wordt gedacht.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Vincent » 09-02-2013 02:08

Coyote schreef:Dit verhoogt de drempel voor nieuwe aanwas aanzienlijk.


Ik geloof zelfs dat er na volgende week geen nieuwe forumleden meer bij zullen komen, en dat daarna de boel langzaam maar zeker in mekaar gaat storten. De VWK draait zichzelf meer en meer de nek om; de vereniging lijkt namelijk nog steeds in de vorige eeuw 'leven', gezien alle 'oplossingen' die nu toegepast worden om het financiële probleem minder acuut te maken. Over een jaartje of wat zal er -tenzij er niet tijdig een radicale koerswijziging volgt- naar mijn idee dan ook geen VWK meer bestaan, daar de huidige positie ervan al vrijwel geheel is overgenomen door meer mainstream websites als Weerwoord.be, Onweer-Online & co. en Hetweeractueel (verreweg de grootste bedreiging). Alleen de Weerspiegel zal niet meer verschijnen...

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 09-02-2013 08:11

Is het forum van weeronline toen ook zo aan zijn 'einde' gekomen of had dat een andere reden?
Weet wel dat ik daar ook nog een tijdje gepost heb toen.

John

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 09-02-2013 09:17

Gerard schreef:
Inderdaad zijn er heel veel clubs die het forum alleen voor leden open hebben. Zo buitengewoon is het nu ook weer niet.

Wat mij regelmatig opvalt in dat soort forums is dat er nauwelijks activiteit is, een postje per week ofzo.
Logisch ook aangezien het uitsluitend mensen betreft die je toch regelmatig in levende lijve ziet dus je kan het evengoed daar bespreken. Anderzijds is men ook wat minder geneigd om de tijd te nemen om kwaliteits analyses te posten als je toch weet dat slechts enkelen uw post zullen lezen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 09-02-2013 10:55

@Sneeuwbal

Er is op dit moment totaal geen urgentiegevoel (voor een radicale koerswijziging) bij degenen die erover zouden kunnen gaan, tenminste dat proef ik uit hun reacties. Binnen nu en hooguit 48u?, gaat de knop om en is het einde verhaal voor sommige gebruikers, waaronder ikzelf.

Het is prettig te zien dat er meer mensen zijn die de gang van zaken zien als een probleem/bedreiging voor de vereniging en onprettig voor bepaalde gebruikers.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Oud-forumlid » 09-02-2013 11:03

Dat heb je nu al heel vaak herhaald, we weten je mening nu.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Een aantal vragen over het nieuwe forum

Bericht door Dick » 09-02-2013 11:24

Persoonlijk heb ik geen ervaring met andere weerfora, maar als ik de ervaringen van anderen lees voel ik geen behoefte daaraan deel te nemen. Het prettige van dit Forum vind ik dat vogels van divers pluimage hun mening geven over uiteenlopende onderwerpen. Het zou jammer zijn als die spoeling dunner werd. Je houdt een harde kern over, de lolbroeken die van alles roeptoeteren vallen af, maar ook de sterk betrokkenen die uit principe tegen betaalde fora zijn. Dat is dus plussen en minnen en ik hoop van harte dat de plussen uiteindelijk de overhand krijgen .Zelf heb ik daar wel 5 euro voor over, maar dat is genoegzaam bekend! Afbeelding

Plaats reactie