Titanenstrijd op komst.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door John » 08-12-2012 16:26

Sneeuwbal,

Je bent aardig in de sneeuwprijzen gevallen, zeker landelijk bekeken.
In janauri 2009 was er ook een frontale situatie (wel van geheel andere aard en oorsprong) waarbij het witte spul vooral gedropt werd in oa jouw regio. Toen langer standhoudend en tot intense vorst leidend. Ell in midden Limburg werd er beroemd van.

Deze opmerkingen hebben weinig meer van doen met topictitel, dus ik zwijg hier verder. Afbeelding

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Theo » 08-12-2012 16:41

......die strijd was al gestreden! Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Oud-forumlid » 08-12-2012 16:51

Kaart van a.s. vrijdag. Lagedrukgebied van 965 mb west van Engeland, daar kan niks tegenop.

Opvallend: boven noord Scandinavië een T(ief) van 1055 mb. Afbeelding

Afbeelding

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door John » 08-12-2012 17:50

Zo lang de straalstroomenergie zuidelijk van ons mag blijven, of eventueel een noordwaartse afbuiging over onze streken laat zien, kunnen de optimisten op lange termijn nog het naderbij komen van continentale kou tegemoet zien.

Als de straalstroom op volle kracht vooruit van de oceaan via Schotland naar Scandinavië komt te liggen, gaat het wintergordijn voor langere tijd dicht.
Zowel de oostelijke continentale versie, als de eventuele invallen van noordelijke maritiem arctische lucht met sneeuw- en vorstdagen. We hebben van 5 op 6 december gezien dat Ma-lucht toch ook aardige weersverschijnselen in petto kan hebben.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Vincent » 08-12-2012 20:37

John schreef:Sneeuwbal,

Je bent aardig in de sneeuwprijzen gevallen, zeker landelijk bekeken.
In janauri 2009 was er ook een frontale situatie (wel van geheel andere aard en oorsprong) waarbij het witte spul vooral gedropt werd in oa jouw regio. Toen langer standhoudend en tot intense vorst leidend. Ell in midden Limburg werd er beroemd van.

Deze opmerkingen hebben weinig meer van doen met topictitel, dus ik zwijg hier verder. Afbeelding


Ja, dat viel me vandaag ook al op. Enkel begin januari 2010 viel ik grotendeels buiten de prijzen, al behoorde ik ook toen niet bepaald tot 's Lands 'minst bedeelden'. Afbeelding Afbeelding

Vandaag deed me dan ook sterk denken aan die door jou genoemde 'beroemde week' van begin januari 2009. Afbeelding Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Oud-forumlid » 08-12-2012 23:49

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/577/spannend.gif/:3k94yp9u]Afbeelding[/url:3k94yp9u]

Uploaded with [url=http://imageshack.us:3k94yp9u]ImageShack.us[/url:3k94yp9u]

Nog niets beslist. Kan nog heel spannend worden en heb wel even jullie hulp nodig voor wat positieve
energie zodat de winter kan beginnen. Dus blazen naar het westen graag Afbeelding
Kijkend naar de ensembles dat ziet het er niet best uit Afbeelding

Russische beer versus Oceaan 1-2. Gisteren gelijk spel.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Dick » 09-12-2012 11:07

John schreef:Sneeuwbal,

Je bent aardig in de sneeuwprijzen gevallen, zeker landelijk bekeken.
In janauri 2009 was er ook een frontale situatie (wel van geheel andere aard en oorsprong) waarbij het witte spul vooral gedropt werd in oa jouw regio. Toen langer standhoudend en tot intense vorst leidend. Ell in midden Limburg werd er beroemd van.

Deze opmerkingen hebben weinig meer van doen met topictitel, dus ik zwijg hier verder. Afbeelding


Nou John, ben even in mijn eigen weerarchief gedoken. Op 5 januari 2009 viel de sneeuw vooral ten westen van de lijn Emmen- Lelystad- Rotterdam. Ik vertrok toen uit Rijen naar mijn werk bij 10 cm vers gevallen sneeuw, ontliep de zware ochtendspits, merkte dat er bij de Moerdijkbrug nauwelijks sneeuw lag en arriveerde in Rotterdam waar helemaal geen sprake was van een gesloten sneeuwdek.
De volgende morgen, heldere vrieskou, ochtendminimum -11,3; op het vliegveld -13,5. Maximum van -4,9 in Rijen; bij thuiskomst uit Rotterdam, omstreeks 18.30 was het al onder de -9!, allemaal dankzij dat sneeuwdek! 's Avonds bedtijd 22.20 -11,9; etmaalminimum volgende dag -13,1 om 1.07. Ell diepvriesnacht, overdag dooi om de noord. Temperatuurverschil tot 18 graden van noord naar zuid.
Buitengewoon boeiende weersituaties

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Oud-forumlid » 09-12-2012 11:57

Run 06 GFS toch Russische beer weer wat westelijker. Puntje erbij voor de Russische beer deze run.
Russische beer versus Oceaan 2-2

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door John » 09-12-2012 12:16

Dick, je bedoelt ten oosten van de door jou genoemde lijn! Afbeelding

Zoals blijkt uit je beschrijvende tekst. Groot contrast die periode tussen het noordwesten en zuidoosten van ons land.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Oud-forumlid » 09-12-2012 12:22

Belangrijk is dat de kou in Scandinavië zich handhaaft. Als de wind later oost/noordoost wordt dan wordt het hier snel koud.

Plaats reactie