Titanenstrijd op komst.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Titanenstrijd op komst.

Bericht door Gert » 08-12-2012 08:42

Titanenstrijd op komst. Althans daar lijkt het op. Aan het eind van de week geven zowel ECMWF als GFS een zeer krachtig hoog boven Noord-Rusland en een zeer diepe depressie op de oceaan. De vraag is wie gaat winnen. In de GFS-pluim van 0.00UTC is dit prachtig terug te zien. Al met al interessante eerste 10 dagen van december.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Dick » 08-12-2012 08:47

gertv schreef:Titanen strijd op komst. Althans daar lijkt het op. Aan het eind van de week geven zowel ECMWF als GFS een zeer krachtig hoog boven Noord - Rusland en een zeer diepe depressie op de oceaan. De vraag is wie gaat winnen. In de GFS-pluim van 0.00UTC is dit prachtig terug te zien. Al met al een interessante eerste 10 dagen van december.


De pluim zwabbert wel heel erg, verandert van dag tot dag.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Sebastiaan » 08-12-2012 08:57

Kijk je veel films Gert Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

krijgen we binnenkort De Terminator Run Afbeelding
Ik vrees het ergste, maar interessant is het wel

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Dick » 08-12-2012 09:09

Volgens het KNMI is het pleit beslecht: 70% kans op overgang naar zacht en regenachtig weer. Die oceaandepressie gaat het gewoon winnen, de westcirculatie is gewoon te sterk,zoals meestal het geval is. Dat wordt niks meer tot minstens de jaarwisseling, bah Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Oud-forumlid » 08-12-2012 09:10

Het wil gewoon niet lukken met die luchtdruk. Die beer wil gewoon niet zakken naar de Noorse zee.Zo dichtbij en toch weer zover weg Afbeelding Ben bang dat straks de wc goed in de steigers kom te zitten en we weten wat er dan gebeurt.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door John » 08-12-2012 11:41

Dick1965 schreef:Volgens het KNMI is het pleit beslecht: 70% kans op overgang naar zacht en regenachtig weer. Die oceaandepressie gaat het gewoon winnen, de westcirculatie is gewoon te sterk,zoals meestal het geval is. Dat wordt niks meer tot minstens de jaarwisseling, bah Afbeelding


Het pleit is nooit beslecht op een termijn van meer dan 5 dagen. Het is nog altijd kansberekening, Dick. Afbeelding Afbeelding

We hebben veel te maken met een westcirculatie in ons klimaat, maar dat is niet altijd in het nadeel van winterweer.
Bij een zuidelijk gelegen westcirculatie zoals december 1981 volgde een koude en sneeuwrijke maand.
En ook de actieve sneeuwstoringen van 22 en 23 januari 1984 hadden we niet tot ons gekregen zonder westcirculatie.

Het ideaalplaatje voor sneeuwweerwinterliefhebbers zou zijn een groot en koud moederlaag over onze omgeving, met aan de zuidflank secundaire verstoringen, die zuidelijk van ons langs schuiven en de onderstroming koud aflandig houden.

Ja Dick, ik probeer er ook maar een positieve draai aan te geven. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Dick » 08-12-2012 12:30

Dank je John, always look on the bright side of life, het is ook schitterend weer, dat is wel weer jammer voor Spike.
Het gaat mij niet direct om de sneeuw, maar om de vrieskou.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Vincent » 08-12-2012 14:37

Dick1965 schreef:Dank je John, always look on the bright side of life, het is ook schitterend weer, dat is wel weer jammer voor Spike.


Ik kan me niet voorstellen dat hij niet van het weer dat wij hier nu hebben kan genieten (in Breda zal het nu vast niet zo mooi zijn als hier in de regio). Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Oud-forumlid » 08-12-2012 16:10

sneeuwbal schreef:
Dick1965 schreef:Dank je John, always look on the bright side of life, het is ook schitterend weer, dat is wel weer jammer voor Spike.


Ik kan me niet voorstellen dat hij niet van het weer dat wij hier nu hebben kan genieten (in Breda zal het nu vast niet zo mooi zijn als hier in de regio). Afbeelding


Weet niet wat het daar bij jullie is maar hier (daglicht is bijna voorbij) was het helaas een zonovergoten dag. Sneeuwresten zijn maar weinig verder weggedooid. Liever zo'n sneeuwrijke dag als gister of anders een regendag, maar belangrijkste vooral een zonloze dag. Vooral in deze tijd van het jaar is daar de kans nu het grootst op vanwege de kortste daglengtes. Is het toch zonnig dan denk ik maar in mezelf liever nu dan in juni. Morgen totaal ander weer op het programma, ook dat helpt mee.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Titanenstrijd op komst.

Bericht door Vincent » 08-12-2012 16:15

Hier een dikke ijsdag; Tx -1°C (precies om middernacht), overdag niet warmer dan -3°C. Verder ligt hier nog een dikke 10 cm aan sneeuw, die door de vorst van vannacht ook nog eens prachtig is gaan glimmen in het zonlicht (dankzij rijpvorming). Prachtig. Afbeelding

Jammer dat al dit moois de komende dagen moet gaan veranderen in één grote Smerige Bende... Afbeelding

Plaats reactie