Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 08-02-2013 19:27

Het is steeds meer ook de winter wordend van de deels kleinschalige storingen die het vragen om gevolgd te worden tot op het laatste moment.

De traag naderende occlusie van morgen, deels gevang in de tamelijk noordelijke hoogtestroming laat een verschillende berekening zien qua neerslag. Hirlam 12 utc is nog al royaal met de neerslag. Het kan dan zomaar een aantal uren sneeuwen over de hele westelijke helft van het land.
Alle modellen volgend is enige sneeuw in de beide Hollanden heel goed mogelijk. Op hoogte vindt er een subtiel opglijden van lucht plaats, mede doordat op 700hPa het juist nabij ons land de koudste pluk lucht zit, rond -20 graden.

De behandeling van het laag en bijbehorend frontensysteem op zondag/maandag laat telkens een ander beeld zien.
Daar zit nog veel onzekerheid. Dat ergens tussen zondagavond en maandagmiddag in elk geval het zuiden van ons land wat neerslag krijgt lijkt aannemelijk. Als het niet verder het land binnenkomt zal het wel tot vaste neerslag beperkt blijven. Mede door de toegenomen zuidoostelijke wind en lage nattebolwaarden.
En op langere termijn lijken we nogmaals met een overgangsstoring te maken krijgen, waarbij de overgang zelf nog discutabel is. Het kan nog wel eens een lang doorsudderende relatief koude periode worden.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 08-02-2013 20:24

aha, John, dus wellicht morgenavond hier in het Gooi alweer sneeuw (4e? dag deze week) en dan nog zondag en maandag erbij, wellicht wel richting de 10cm! Benieuwd hoe het sneeuwdek dan de week door gaat komen.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Karel » 08-02-2013 20:49

sebastiaan1973 schreef:

schreef:Benieuwd hoe het sneeuwdek dan de week door gaat komen.


Het NOAA cfsv2 model gaat voor een persistente koude oplossing van Scandinavie ver naar het zuiden deze maand. Al met al een winters beeld in Westeuropa.
Nu de dauwpunttemperaturen onder nul zijn moet het met de sneeuw als die gevallen is redelijk goed blijven gaan. Wat in de huidige situatie ontbreekt is transport van de echte arctische lucht (koudeput) via Noord-Rusland of via de Noorse Zee naar Middeneuropa. Oostelijke stromigen zijn niet echt koud met temperaturen overdag iets boven het vriespunt.

Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 08-02-2013 21:13

Hadden vanmiddag zo'n abrubte, hevige (korrel)sneeuwbui uit een asgrijze lucht in Rotterdam. Bijna verblindend, alles wit. In het aangrenzende Capelle viel niets. Het wil hier nog niet echt onder nul, ook 's nachts niet. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 21:14

Ja, en er is geen enkel model op dit moment met een WC op 't menu, zo sudderen we maar wat door. Echt jammer dat er nu geen krachtig Scandi-hoog is. Een ongewone situatie, vind ik.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jaap » 08-02-2013 21:53

Inmiddels wel de vierde winter op rij, waar wat meer echt-winterse trekjes in zitten. Zou het een tijdelijke rem op de opwarming zijn door al dat koude Groenlandse en Noordpoolse smeltwater? Ik voel wel wat voor deze theorie en er komen er meer, die hierop wijzen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 22:39

schreef:Inmiddels wel de vierde winter op rij, waar wat meer echt-winterse trekjes in zitten. Zou het een tijdelijke rem op de opwarming zijn door al dat koude Groenlandse en Noordpoolse smeltwater? Ik voel wel wat voor deze theorie en er komen er meer, die hierop wijzen.

Nee, die theorie is gebaseerd op een gebeurtenis in de geologische geschiedenis waarbij een ijsdam afbrak en een zoetwatermeer met een absurd gigantisch volume in een mum van tijd in de golfstroom terecht kwam. Waarbij de golfstroom tijdelijk stopte.

De jaarlijkse afsmelt van ijs in het noordpoolgebied is nog geen honderste van dat volume en heeft gewoon geen effect op de golfstroom.

De voorbij winters zijn perfect binnen de maatstaven van global warming, vorstperiodes afgewisseld met record zachte perioden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 08-02-2013 23:05

Misschien is er geen terugkoppelingseffect naar de Golfstroom, maar wel naar andere factoren die al in de verschillende topics aan de orde zijn geweest Afbeelding Ik denk aan veranderingen in neerslagregimes (sneeuwval in de herfst in Siberië) en drukverdelingen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 08-02-2013 23:21

Dick1965 schreef:Misschien is er geen terugkoppelingseffect naar de Golfstroom, maar wel naar andere factoren die al in de verschillende topics aan de orde zijn geweest Afbeelding Ik denk aan veranderingen in neerslagregimes (sneeuwval in de herfst in Siberië) en drukverdelingen.

Al het bovenstaande overziende denk ik dat we hier nog heel lang over kunnen discussiëren, maar vooral: de tijd zal het ons leren... Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 09-02-2013 08:51

Als ik naar GFS LT kijk, dan lijkt de hogedruk zich te verplaatsen van Scandinavie naar Groenland.

Plaats reactie