Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-11-2012 18:33

sneeuwbal schreef:
vortex13 schreef:De winterprognose van Accuweather is uit. Deze verwacht een koude winter in West-Europa (waaronder ook Nederland), maar niet zo koud als vorig jaar.
http://www.accuweather.com/en/weather-news/europe-winter-forecast-2012-2013/961001


Waar moet de kou in dit geval in hemelsnaam vandaan komen? Afbeelding

'Niet zo koud als vorig jaar'. Haal dus tien dagen van de februarikoudegolf af en je hebt inderdaad je winter Tg = +5° C... Wat een kou Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-11-2012 18:45

Remko schreef:
'Niet zo koud als vorig jaar'. Haal dus tien dagen van de februarikoudegolf af en je hebt inderdaad je winter Tg = +5° C... Wat een kou :)


Scherp gezien ;) Er stond toevallig gisteren een artikel over hoe de door meteorologen gebruikte statistieken de waarheid kunnen verdraaien.
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/2b0e553f5e098b85e1c348e9ee2ac78c/article/misleidende_statistiek.html

Correctie: In het accuweather artikel staat alleen dat de kans op een dergelijke extreme 'koudegolf' als in Februari 2012 een stuk kleiner is komende winter. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ze nog steeds een 'below normal' winter voorspellen, en de komende winter zou dus kouder kunnen uitpakken dan komend jaar. Maarja, het zijn en blijven prognoses over een heel groot tijdsbestek nog vrij ver in de toekomst, dus men moet er nog niet al te veel waarde aan hechten.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-11-2012 18:50

vortex13 schreef:
Remko schreef:
'Niet zo koud als vorig jaar'. Haal dus tien dagen van de februarikoudegolf af en je hebt inderdaad je winter Tg = +5° C... Wat een kou Afbeelding


Scherp gezien Afbeelding Er stond toevallig gisteren een artikel over hoe de door meteorologen gebruikte statistieken de waarheid kunnen verdraaien.
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/2b0e553f5e098b85e1c348e9ee2ac78c/article/misleidende_statistiek.html

Correctie: In het accuweather artikel staat alleen dat de kans op een dergelijke extreme 'koudegolf' als in Februari 2012 een stuk kleiner is komende winter. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ze nog steeds een 'below normal' winter voorspellen, en de komende winter zou dus kouder kunnen uitpakken dan komend jaar. Maarja, het zijn en blijven prognoses over een heel groot tijdsbestek nog vrij ver in de toekomst, dus men moet er nog niet al te veel waarde aan hechten.

En toen het 1 november 2011 was: hoe groot was toen de kans op zo'n koudegolf in de opvolgende winter?
Met andere woorden: wat betekent het precies dat de kans op zo'n koudegolf komende winter 'een stuk kleiner is'? Waar is dat op gebaseerd, en werd diezelfde basis gebruikt voor de inschattingen van een jaar geleden?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 02-11-2012 18:57

Remko schreef:
En toen het 1 november 2011 was: hoe groot was toen de kans op zo'n koudegolf in de opvolgende winter?
Met andere woorden: wat betekent het precies dat de kans op zo'n koudegolf komende winter 'een stuk kleiner is'? Waar is dat op gebaseerd, en werd diezelfde basis gebruikt voor de inschattingen van een jaar geleden?


Daarover staat in het artikel geen antwoord over, dus zal ik je naar de experts door moeten verwijzen ;)

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 02-11-2012 20:47

Zeg, Sebastiaan, hoe komt het dat ik ergens in die groene boemerang van je woon? Afbeelding

Afbeelding

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jan Willem » 03-11-2012 05:23

Remko schreef:
En toen het 1 november 2011 was: hoe groot was toen de kans op zo'n koudegolf in de opvolgende winter?
Met andere woorden: wat betekent het precies dat de kans op zo'n koudegolf komende winter 'een stuk kleiner is'? Waar is dat op gebaseerd, en werd diezelfde basis gebruikt voor de inschattingen van een jaar geleden?


En hoe groot werd die kans ingeschat door zo'n beetje alle meteorologen en weeramateurs? Het lijkt me ook wel wat link om daar een stevige uitspraak over te doen, zeker als het gaat om een winterverwachting.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-11-2012 09:39

JWR schreef:
Remko schreef:
En toen het 1 november 2011 was: hoe groot was toen de kans op zo'n koudegolf in de opvolgende winter?
Met andere woorden: wat betekent het precies dat de kans op zo'n koudegolf komende winter 'een stuk kleiner is'? Waar is dat op gebaseerd, en werd diezelfde basis gebruikt voor de inschattingen van een jaar geleden?


En hoe groot werd die kans ingeschat door zo'n beetje alle meteorologen en weeramateurs? Het lijkt me ook wel wat link om daar een stevige uitspraak over te doen, zeker als het gaat om een winterverwachting.


Is het dan een fout (lees: erg link) van AccuWeather geweest om nu (al) iets over de komende winter te zeggen (Zowel over extremen als gemiddelde temperatuur)?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Dick » 03-11-2012 10:09

Het lijkt mij dat je hooguit in algemene termen iets over de komende winter kunt zeggen, met heel veel mitsen en maren. Volgens mij is het volstrekt onmogelijk om in details te treden, dus tot op de datum een koudegolf 'voorspellen', of zware sneeuwval of sowieso iets zinnigs zeggen over zeg het temperatuurverloop in februari.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 03-11-2012 10:20

vortex13 schreef:Is het dan een fout (lees: erg link) van AccuWeather geweest om nu (al) iets over de komende winter te zeggen (Zowel over extremen als gemiddelde temperatuur)?

Ja, omdat winterverwachtingen voor hogere breedtegraden ten ene male nog niet lukken. Niemand heeft een methode die jaar op jaar significant beter dan het toeval (ofwel het klimaat) scoort. Niemand, dus amateurs niet, slimme pseudowetenschappers niet, en de allerzwaarste Modellen niet. Ook al sluit ik niet uit dat mbv de laatste (natuurlijk versterkt door hard inzicht) nog weleens vooruitgang geboekt zou kunnen worden.
Nee, omdat winterverwachtingen maken desondanks leuk is. Per slot van rekening neem ook ik deel aan de Hellmancompetities die hier en daar weer worden uitgeschreven.

De slotsom is dat een instituutje als AccuWeather en andere winterverwachters er nadrukkelijk bij moeten zeggen dat het maar een experiment of zelfs maar een spelletje is.
Overigens weten wij dat wel, en het Grote Publiek weet het gewoonlijk ook wel zo is mijn ervaring. Maar goed, of dat echt zo is kan je dan wel zien aan de verkoop van [snip. W-word violation] Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 03-11-2012 15:27

schreef:De slotsom is dat een instituutje als AccuWeather en andere winterverwachters er nadrukkelijk bij moeten zeggen dat het maar een experiment of zelfs maar een spelletje is.
Overigens weten wij dat wel, en het Grote Publiek weet het gewoonlijk ook wel zo is mijn ervaring. Maar goed, of dat echt zo is kan je dan wel zien aan de verkoop van [snip. W-word violation] Afbeelding


Remko, spreek je in deze niet wat tegen? (een holistische visie Afbeelding ). Immers als het publiek het weet en wij weten het ook, dan hoef je dat toch niet te zeggen. Zelfde zie ik vaak in discussies over kaarten op de LT, daar hoef je mijn inziens ook niet bij te zetten dat ze minder betrouwbaar zijn. Common knowledge toch!

Plaats reactie