Winter 2012-2013

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 25-10-2012 17:58

Dick1965 schreef:Herinneringen aan de winters van '79 en midden jaren '80 maken me uiterst nostalgisch, op het weeë af. Misschien ga ik 'op mijn ouwe dag' nog op schaatsles Afbeelding


Herkenbaar wel. Afbeelding

Vooral de uitval van koude eind 1978, eerste dagen 1979, na sneeuwval.
Winter 1985 zeker qua koude, minder qua sneeuw sinds winter 2010 geweest is. Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Adrie » 26-10-2012 00:52

Stormbeest schreef:
jaapo schreef:Ik ben van mening, dat je pas iets zinvols kunt zeggen na 6 nov. Gerenommeerd weerbureau of gokkende amateur: allemaal kennen ze hun missers in de afgelopen decennia. Hoe eerder een voorspelling wagen, hoe groter de kans op een zeperd.

Precies: daarom ook citeerde ik dat krantenartikel om aan te tonen dat het nog veel te vroeg is om een voorspelling te doen over komende winter: of het nu door een amateur of door 'professionelen' gedaan wordt, het is gewoon puur gokwerk.


Volledig mee eens, ik probeer dat al jaren duidelijk te maken, maar ieder jaar vliegen die seizoensverwachtingen met bijbehorende (vrij zinloze) discussies ons weer om de oren.

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Jan Willem » 26-10-2012 06:18

Adrie schreef:
Volledig mee eens, ik probeer dat al jaren duidelijk te maken, maar ieder jaar vliegen die seizoensverwachtingen met bijbehorende (vrij zinloze) discussies ons weer om de oren.


Het is natuurlijk het verschil tussen de rationalist en iemand die puur op basis van het gevoel gewoon al wat wil praten over de winter. Maar dat de discussies redelijk zinloos zijn op dit moment, dat lijkt me geen punt van discussie.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 26-10-2012 08:45

Adrie schreef:
Stormbeest schreef:
jaapo schreef:Ik ben van mening, dat je pas iets zinvols kunt zeggen na 6 nov. Gerenommeerd weerbureau of gokkende amateur: allemaal kennen ze hun missers in de afgelopen decennia. Hoe eerder een voorspelling wagen, hoe groter de kans op een zeperd.

Precies: daarom ook citeerde ik dat krantenartikel om aan te tonen dat het nog veel te vroeg is om een voorspelling te doen over komende winter: of het nu door een amateur of door 'professionelen' gedaan wordt, het is gewoon puur gokwerk.


Volledig mee eens, ik probeer dat al jaren duidelijk te maken, maar ieder jaar vliegen die seizoensverwachtingen met bijbehorende (vrij zinloze) discussies ons weer om de oren.


Ik denk dat mensen (in ieder geval weer geïnteresseerden) weten dat seizoensverwachtingen niet accuraat zijn en dat er een grote groep is die dat niet uitmaakt. Het is ´aanleiding tot´, gesprekstof enz. Het kan dus niet zoveel ´kwaad´.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 28-10-2012 11:00

http://www.dailystar.co.uk/news/view/27 ... ly-winter/

BRITAIN faces a freezing winter and yesterday’s unseasonal snowfall is just the start, the Met Office has predicted. The UK’s official forecaster has prepared its three-month outlook for ministers and council bosses.
But, after predictions of a “barbecue summer” were ridiculed in 2010, it no longer releases such forecasts to the public. Despite that, the Daily Star Sunday has seen the document and can reveal:
It is almost twice as likely that ­temperatures will be “well below ­average” than “well above average” from November to January. The most-likely scenario is ­“slightly below-average” temperatures for the next three months. Predicted average precipitation combined with cold conditions could lead to heavy snowfall following last year’s drier than average winter.

-> Volgens mij is deze ontdekking van de Daily Star flauwekul, immers nov-jan is gewoon beschikbaar op internet.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 31-10-2012 08:39

Elk jaar kom ik eind oktober met mijn eerste voorlopige wintervoorspelling. De definitieve voorspelling komt eind november, voordat de meteorologische winter op 1 december begint.

Daarna laat ik de wintervoorspelling staan, zodat iedereen deze kan vergelijken met de werkelijkheid.

De komende winter zal vuil en nat verlopen. Met een vuile winter bedoel ik regelmatig sneeuw. Regen, ijzel en onstuimig weer. Dus veel overlast voor het verkeer.

Opnieuw wordt het rond kerst spannend. Dat wil zeggen dat de kans op een winterse of witte kerst nog niet eens zo klein is.

Op schaatsen: ik verwacht dat wij minstens 1 periode van 1 à 2 weken op schaatsen komen. Misschien langer. Het is nog niet te zeggen wanneer deze periode komt. Ik denk aan halverwege of eind december, of eind januari en begin februari.

Over het algemeen wordt het een normale winter of (iets) te zacht.

http://www.pietsweer.nl/2012/voorlopige ... um=twitter

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Vincent » 31-10-2012 10:49

Piet schreef:Elk jaar kom ik eind oktober met mijn eerste voorlopige wintervoorspelling. De definitieve voorspelling komt eind november, voordat de meteorologische winter op 1 december begint.

Daarna laat ik de wintervoorspelling staan, zodat iedereen deze kan vergelijken met de werkelijkheid.

De komende winter zal vuil en nat verlopen. Met een vuile winter bedoel ik regelmatig sneeuw. Regen, ijzel en onstuimig weer. Dus veel overlast voor het verkeer.

Opnieuw wordt het rond kerst spannend. Dat wil zeggen dat de kans op een winterse of witte kerst nog niet eens zo klein is.

Op schaatsen: ik verwacht dat wij minstens 1 periode van 1 à 2 weken op schaatsen komen. Misschien langer. Het is nog niet te zeggen wanneer deze periode komt. Ik denk aan halverwege of eind december, of eind januari en begin februari.

Over het algemeen wordt het een normale winter of (iets) te zacht.

http://www.pietsweer.nl/2012/voorlopige ... um=twitter


Wat hebben we hier nu weer aan!? Afbeelding Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Sebastiaan » 31-10-2012 11:38

Sneeuwbal, het betreft een voorlopige verwachting Afbeelding


Ik heb nog even CFS bekeken, en ik heb slecht nieuws voor Piet. Pas rond 5 februari een paar dagen koud winterweer. De rest is zacht Afbeelding

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2012-2013

Bericht door John » 31-10-2012 11:46

Piet P zou gezegd hebben:

Op schaatsen: ik verwacht dat wij minstens 1 periode van 1 à 2 weken op schaatsen komen. Misschien langer. Het is nog niet te zeggen wanneer deze periode komt. Ik denk aan halverwege of eind december, of eind januari en begin februari.

Het is nog niet te zeggen wanneer deze periode komt.
Maar hij zegt het wel. Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Winter 2012-2013

Bericht door Oud-forumlid » 31-10-2012 15:54

John schreef:Piet P zou gezegd hebben:

Op schaatsen: ik verwacht dat wij minstens 1 periode van 1 à 2 weken op schaatsen komen. Misschien langer. Het is nog niet te zeggen wanneer deze periode komt. Ik denk aan halverwege of eind december, of eind januari en begin februari.

Het is nog niet te zeggen wanneer deze periode komt.
Maar hij zegt het wel. Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Als je zo warrig bent en het zo uitlegt dan komt je weerbericht altijd wel uit. Afbeelding
Ze zoeken nog een nieuwe weerpresentator bij de NOS. Iets voor Piet? Afbeelding

Plaats reactie