Gaat 'Warnsveld' eraan?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Vincent » 19-08-2012 22:08

John schreef:
sneeuwbal schreef:Ik geloof niet meer in dat record. Teveel wind.


Dat begrijp ik niet. Windrichting speelt een rol, maar snelheid?
Wind en stroming dragen bij aan goede menging in onderste kilometers en dat is nodig om maximaal te profiteren van de rekensom T850hPa + 15 graden en eventueel +2 overadiabatisch.
Goed doorstroomde onderste kilometers zijn dus helpend.


Wind bevordert een overadiabatisch proces juist niet! Je krijgt eerder te maken met de standaardregel in het geval van een windsnelheid van meer dan 3 bft, of heb ik het nu fout?

Verder, de warmte in de bovenlucht piekte vandaag alsnog te vroeg, en de wind ging ook te snel om naar ZW. En dan heb je ook nog de boer die het land rondom weerstation Ell beregende... Afbeelding

Ook Saharastof schijnt een oorzaak geweest te zijn van het uitblijven van extreme waarden. Reden: minder zonne-instraling. De lucht werd dan ook ineens geelwit vanmiddag.

Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Vincent » 19-08-2012 22:09

Remko schreef:
Gerard schreef:Die van 1944 werd nog wel eens ter discussie gesteld. Sprong er nogal uit misschien t.o.v. andere stations.
Ik denk dat de lucht eerst wat meer uit het zuidoosten had moeten komen en ook wat droger had moeten zijn misschien. Sowieso moet de wind blijven liggen vermenging betekent aanvoer van koelere bovenlucht.

Ter discussie gesteld, ja, maar die discussie is wel over hoor. Het vergelijk met andere stations o.a. net over de grens glansrijk doorstaan.
(sorry, ik doe dit even zonder referentie maar als oud-bijwoner van dergelijke discussies...).


Warnsveld is gewoon 'echt' hoor. Meerdere 38'ers zijn er gemeten die dag.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Theo » 19-08-2012 22:39

De 24 graden isotherm op 850 hPa moet gewoon eens een aantal dagen volledig over Nederland liggen! Het liefst begin juli.
Nu zwaaide de tong met warmste lucht begin van de middag af naar het oosten en kwamen we in een zwakke zzw stroming!

Het luistert allemaal zeer nauw maar dat Sahara stof zul je altijd wel meekrijgen bij een diepe zuidstroming.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Vincent » 19-08-2012 23:09

Theo schreef:De 24 graden isotherm op 850 hPa moet gewoon eens een aantal dagen volledig over Nederland liggen! Het liefst begin juli.


Dat kan helemaal niet, Theo. Nog niet, tenminste. Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Vincent » 19-08-2012 23:19

Overigens zie ik ook het liefste alle zomerrecords aan diggelen gaan, volgend jaar al. Gewoon drie maanden met een Tgem >20°C, waarvan twee rond de 25. Vanaf 1 mei elke dag meer dan 25 graden, om vervolgens begin augustus helemaal in de overtreffende trap te gaan met temperaturen tot 42°, dagenlang aanhoudend. Geen druppel regen dan ook. Vervolgens eind september de zondvloed.

Mijn redenen zullen bekend zijn. Afbeelding

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Theo » 19-08-2012 23:25

Wat kan niet?
Het is nog nooit voorgekomen bedoel je!

Oke laat het 850 hPa-vlak boven Nederland opwarmen naar 22 graden en houdt dat een paar dagen tot een week vol! Is waarschijnlijk ook nooit voorgekomen!


Nou ja van mij mag het beschaafd blijven. Alle records aan diggelen dan blijft er niets meer te overtreffen over.
Wat te denken van alle mensen die airco's gaan nemen als reactie op zo'n zomer? Dat betekend nog meer kacheltjes aan en het lawaai wat die dingen geven; ik moet er niet aan denken! Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Vincent » 19-08-2012 23:30

Afbeelding

Dat had beter gekund. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Oud-forumlid » 19-08-2012 23:30

Theo schreef:Wat kan niet?
Het is nog nooit voorgekomen bedoel je!

Oke laat het 850 hPa-vlak boven Nederland opwarmen naar 22 graden en houdt dat een paar dagen tot een week vol! Is waarschijnlijk ook nooit voorgekomen!

Nou ja van mij mag het beschaafd blijven. Alle records aan diggelen dan blijft er niets meer te overtreffen over.
Wat te denken van alle mensen die airco's gaan nemen als reactie op zo'n zomer? Dat betekend nog meer kacheltjes aan en het lawaai wat die dingen geven; ik moet er niet aan denken! Afbeelding

Dat laatste klopt. Rijke landen met een heet zomerklimaat hebben de grootste CO2-footprint. Arabische olielandjes, Australië, de VS.
Zelfs heb ik de emissierechten ruimschoots afgekocht door nooit een rijbewijs te nemen Afbeelding

Overigens houd ik je scenario tegenwoordig 'gewoon' voor mogelijk. Begin juli, ja.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Vincent » 19-08-2012 23:31

Theo schreef:Wat kan niet?
Het is nog nooit voorgekomen bedoel je!


http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... id=1669864
http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... id=1669864

Dagenlang 24° op 850 hPa is hier in de eerste helft van de zomer nog echt niet mogelijk. Nog lang niet. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Oud-forumlid » 20-08-2012 09:43

sneeuwbal schreef:
Theo schreef:Wat kan niet?
Het is nog nooit voorgekomen bedoel je!


http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... id=1669864
http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... id=1669864

Dagenlang 24° op 850 hPa is hier in de eerste helft van de zomer nog echt niet mogelijk. Nog lang niet. Afbeelding


Ik dacht aan 22, overigens had ik dat gelezen en mijn commentaar hierboven gegeven.

Plaats reactie