Gaat 'Warnsveld' eraan?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Vincent » 18-08-2012 19:24

Omdat het hier om een tot de verbeelding sprekend record gaat, dat bovendien al 68 jaar stáát, heb ik maar even deze poll geopend. Ikzelf zeg nu 'Ja'.

Waar: Ell
Temp: 39,0°C


Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Daniël » 18-08-2012 19:50

Op http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_modelbeoordeling.html lees ik het volgende:

schreef:Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een laag ten westen van Ierland trekt langzaam noordwaarts. Frontale golf boven de Noordelijke Noordzee trekt verder noordoostwaarts. Thermisch laag nabij Parijs trekt noordwaarts en wordt morgenochtend tegen het zuidwesten van ons land verwacht. Daar aangekomen vormt zich overdag een vore die zich uitstrekt van zuidwest naar noordoost over ons land. De aangevoerde lucht wordt bijzonder warm, op 850 hPa stijgt de temperatuur in het zuidoosten van ons land naar 23-24 C. In de avond bereikt een volgende vore van lagedruk het zuidwesten van ons land en trekt verder noordwaarts. In de nacht naar maandag passeert dan op de zuidflank van deze vore het koufront ons land.

MODELBEOORDELING:
Er zijn wat verschillen in de koers van de het thermische laag, maar deze zijn wel kleiner geworden. De uiteindelijke koers van dit laag is bepalend voor de wind en daarmee ook de temperatuur en het bereiken van een eventueel record warme dag. Het zal er morgen om gaan spannen of de recordwaarde van 38,6 uit 1944 verbroken gaat worden. Het zuidoosten maakt daar een kans op. Een ander aandachtspunt is de vore die in de avond ons land nadert. Hirlam laat daar in de nacht naar maandag langs onze westkust een behoorlijk neerslaggebied ontstaan die met name noordwest van ons land trekt met pas later in de nacht een enkele bui op passage van het koufront. Harmonie laat een behoorlijk verontrustend beeld zien voor morgenavond. Die laat morgenavond op een nieuw Franse thermisch laag een bijzonder actief buiencomplex ontstaan met hagel en onweer en daarbij over een fors gebied zeer zware windstoten. Het model rekent zelfs een piekwaarde van 92 kn uit boven het zuidoosten van ons land uit. Hierbij moet ik echter wel opmerken dat Harmonie over de gehele zuidoostelijke helft onwaarschijnlijk hoge temperaturen berekent van boven de 40 graden. Deze extreem hoge waardes zullen ongetwijfeld ook een bijdrage leveren aan de heftige convectieve verschijnselen die het model laat zien. Voorlopig denk ik dat de kans op dit scenario niet al te hoog ingeschat moet worden (kleiner dan 10%). Maar ook met temperaturen van rond de 37 graden en convergentie onderin blijft waakzaamheid geboden.


Gaan we morgen echt de 40 graden halen? Dat zou wel wat wezen!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Gert » 18-08-2012 19:54

Ik denk dat we het niet halen omdat de wind toch niet iets te snel westelijk gaat worden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Dick » 18-08-2012 20:20

Afbeelding Afbeelding ik gok ook op ELL, vandaag 35,5; morgen drie graden warmer, dat moet haalbaar zijn Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Oud-forumlid » 18-08-2012 21:00

Indien > 39 verhuis ik. Afbeelding Afbeelding

Jos H.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Oud-forumlid » 18-08-2012 21:06

Die 37-er komt er waarschijnlijk wel. Maar een 39-er (of 40-er)? Nee.

_________________
Mazzel & broge, Evert

PS: Ik ga morgen lekker een rondje Haarlemmermeer (in totaal vanaf huis ± 90 km, ± 3½ uur) fietsen. Onderweg pak ik wel een colaatje. Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Vincent » 18-08-2012 21:25

Afbeelding

Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Dick » 18-08-2012 22:26

@ sneeuwbal
Dat kaartje geeft dus, als ik het goed zie, 40 à 41 pal tegen onze oostgrens in Duitsland, ter hoogte van Noord-Limburg, olala Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Gaat 'Warnsveld' eraan?

Bericht door Oud-forumlid » 19-08-2012 11:42

Ik heb ontzettend laf gestemd... Net niet dus Afbeelding

Plaats reactie