Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Oud-forumlid » 18-08-2012 12:54

Dick1965 schreef:Ik neem aan dat de voorzichtige voorspellers in jouw optiek de lafaards zijn Afbeelding
Nou dan hoop ik met 'mijn' 34plus in de juiste categorie te vallen Afbeelding

Statistisch lijkt dat wel realistisch.
Overigens was het zelfspot. Ik kom er niet uit of mijn 37+ gedurfd, scherp of juist conservatief is.
Het wordt hoe dan ook een hoogst ongewone dag Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Dick » 18-08-2012 12:58

It giet oan Afbeelding Vandaag al en misschien morgen nog een schepje erboven op!!!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Gerard » 19-08-2012 00:24

Ik had over 'zondag' heen gelezen, dacht dat het het maximum voor de gehele periode was. Dan was ik er met 35.7 vandaag slechts 0.2 van verwijderd geweest. Ach, zondag zal het wel niet veel anders worden! Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Sebastiaan » 19-08-2012 08:42

Best met wat prettige spanning vanmorgen opgestaan; erg benieuwd hoe hoog 'we' vandaag gaan eindigen. Zou wat zijn, dat het record waar generaties van weerliefhebbers mee opgegroeid zijn, verbroken gaat worden. Zeer bijzonder dan ook dat we de hoogste en laagste max. temp. op een KNMI station in de zomer in hetzelfde jaar valt.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Richard » 19-08-2012 08:47

Ook bijzonder, een koudegolf binnen een zachte winter, en een absoluut hitterecord zonder officiële hittegolf.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Gert » 19-08-2012 10:42

Mooie uitspraak van Jan Visser en ik denk dat hij gelijk heeft.

schreef:Desalniettemin ‘belooft’ het vandaag een van de warmste augustusdagen uit de meetreeks te zullen worden: een ‘voorproefje’ van wat ons de komende decennia in het kader van het ‘nieuwe klimaat’ wel vaker zal gaan overkomen!

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Sebastiaan » 19-08-2012 10:47

MODELBEOORDELING:
De verschillen in de koers van het eerste thermische laag zijn er nu
nauwelijks meer. Het tweede thermische laag is een nieuw fenomeen dat
vooralsnog alleen invloed op de windrichting en de temperatuur heeft.
Neerslag wordt er niet op verwacht. Er is een zeer kleine kans dat er
vandaag de recordwaarde van 38,6 uit 1944 verbroken gaat worden.
Het
zuidoosten maakt daar de meeste kans op.
Een ander aandachtspunt is de vore die in de avond ons land nadert.
Hirlam laat daar in de nacht naar maandag langs onze westkust een
behoorlijk neerslaggebied ontstaan die met name noordwest van ons land
trekt met pas later in de nacht een enkele bui op passage van het
koufront.

Bron KNMI

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door John » 19-08-2012 10:56

gertv schreef:Mooie uitspraak van Jan Visser en ik denk dat hij gelijk heeft.

schreef:Desalniettemin ‘belooft’ het vandaag een van de warmste augustusdagen uit de meetreeks te zullen worden: een ‘voorproefje’ van wat ons de komende decennia in het kader van het ‘nieuwe klimaat’ wel vaker zal gaan overkomen!


Ik denk het niet.
Ik vind het weer zo'n doorschietende uitspraak. Let wel we hebben het over een absolute Nederlandse recordwaarde van 38+ graden, dat staat sinds 1944 in Warnsveld en 1947 in Maastricht.
Er is geen enkele aanwijzing dat we de komende decennia vaker rondom of voorbij 38 graden komen.
Wat we wel zien is vaker tropische dagen. Wat we ook zien is dat 35 graden makkelijker wordt gehaald op Gilze-Rijen KNMI, dan voor 1990. Sterker nog tijdens de lange hittegolven uit 1975 en 1976 werd het geen enkele dag 35 graden op Gilze-Rijen KNMI. Er is dus veel wat veranderd, maar niet in absolute waarden.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door Oud-forumlid » 19-08-2012 11:19

John schreef:Er is geen enkele aanwijzing dat we de komende decennia vaker rondom of voorbij 38 graden komen.

Die is er natuurlijk wel, al moet je voor die aanwijzing nog wel even naar het buitenland. Al vaker de aandacht proberen te vestigen op de speciale manier waarop de warmteextremen tegenwoordig uit de hand beginnen te lopen. Nederland is natuurlijk niet immuun.
Ergens wel jammer dat de drie seizoenen die in NL inmiddels de spuigaten uitliepen nog niet de zomer hebben betroffen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hoogste Maximumtemperatuur zondag a.s.

Bericht door John » 19-08-2012 11:24

Remko schreef:
John schreef:Er is geen enkele aanwijzing dat we de komende decennia vaker rondom of voorbij 38 graden komen.

Die is er natuurlijk wel, al moet je voor die aanwijzing nog wel even naar het buitenland. Al vaker de aandacht proberen te vestigen op de speciale manier waarop de warmteextremen tegenwoordig uit de hand beginnen te lopen. Nederland is natuurlijk niet immuun.
Ergens wel jammer dat de drie seizoenen die in NL inmiddels de spuigaten uitliepen nog niet de zomer hebben betroffen.


Als dat wel gebeurd, dan reken ik op veel zomerse en tropische dagen en mogelijk ook een recordlange reeks aan tropische dagen, zoals ook in Moskou gebeurde zomer 2010.
Zoals je weet betekent aanhoudende tropische warmte niet dat het vanzelf dagelijks warmer wordt.
Diverse hittegolven in Nederland laten dat ook zien.
Dus de vanzelfsprekendheid dat de absolute maxima eraan gaan, die haal ik er telkens af. Afbeelding
Daarin verschillen jij en ik van opvatting, voor het overige totaalbeeld niet.

Plaats reactie