Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 07-11-2012 16:57

Spike schreef:John: de zon heeft hier duidelijk veel meer geschenen dan wat jij gecontroleerd hebt. Op 4 november hier al ruim een uur meer, en jammer dat je de twee zonnigste dagen deze maand niet noemt: 2 en 6 november. Beiden 5 tot 7 uren.

En ga me niet vertellen dat dat onaannemelijk is, net als met buien kunnen zonnige gebieden ook zeer plaatselijk zijn.


Je had het over de laatste dagen, vandaar. En inderdaad bijna 5 uur zon gisteren.
Op zondag 4 november passeerde een frontale storing. Daarin zat echt geen gaatje speciaal boven Breda. De foto's van Sat.24 geven duidelijkheid.
En de bewolking van maandag 5 november was ook algemeen van aard todat het later op de dag opklaarde en we nog die 2 uur kregen. En ja dat kan het bestbij jou 2,5 of 2,8 uur of zelfs 3 uur geweest zijn. Dan nog overheerst de bewolking dus.

Ik kan niet aan de indruk ontkomen dat je zo'n hekel aan de zon hebt in deze tijd van het jaar dat je elk moment dat de zon schijnt met factor 10 uitvergroot.
Nogmaals ik neem aan de de zoncijfers geografische spreiding een goede richting aangeven en Sat.24 laat gewoon zien wat er te zien is aan
bewolking.
Je overdrijft. Van 3 tot met 6 november was er elke dag meer bewolking dan zon. Met circa 5 uur zon kan ik me voorstellen dat je 6 november als vrij zonnig ervaart.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 07-11-2012 20:34

Bij mij gaat de teller (stopwatch) lopen zogauw de zon doorbreekt, ook fletse zon. Gister bijna 7 zonuren. Dat meetstations vaak minder scoren vind ik opmerkelijk. Zelfs als de zon niet schijnt loopt de meting soms zei je ooit eens, dat is niet terug te zien in hun zonuren.

Alleen 2 en 6 november was er over heel de dag genomen meer zon dan bewolking, althans hier op deze plek van NL. Ook vandaag geen zonloze dag, zon brak nog een half uur door in de namiddag. Vandaag wel dus meer bewolking dan zon. Afbeelding Breda heeft een apart klimaat. Overdag vaak zon, 's avonds als het donker is (mot)regen zoals gister en vele andere keren.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 07-11-2012 23:00

Nou vandaag in het Rotterdamse geen zon gezien, als dat zo doorgaat word ik net zo flets als al die stumperds die de hele dag op kantoor zitten Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 07-11-2012 23:01

De seizoenstopics. Altijd de boeiendste van VWK Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 07-11-2012 23:08

Remko schreef:De seizoenstopics. Altijd de boeiendste van VWK Afbeelding


Ja, in feite is het één grote zeurdoos, de een vindt het te nat, de ander te droog, die wordt weer gek van de zon, de ander juist van het sombere weer, de een vindt het te warm, de ander te koud. Heerlijk, weeramateurs zijn net echte mensen Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 08-11-2012 11:57

Zeuren is prima en Spike, die een hekel aan de zon heeft, zal altijd meer zon zien. Afbeelding

Uitwisseling van feiten is kansloos dan. Die zeur moest er bij mij nog even uit. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 08-11-2012 12:10

Nou John, je kunt niet beter meten dan met een stopwatch. En het ene gebied is nou eenmaal zonniger of somberder dan het andere. Het valt mij op dat de zon hier vaak schijnt, soms nog vaker dan aan de kust. Die geografische knmi overzichten geven een mooi beeld maar klopt niet altijd. Logisch omdat ze niet alle plaatsen in NL kunnen weergeven.

En in deze tijd van het jaar mag je best rekenen op meer zonloze dagen gezien de veel kortere daglengte, en ja dan kan ik af en toe weleens balen als het net niet wil lukken als die zon nog even doorkomt op het eind van de dag of vrij zonnige dagen in z'n geheel. Maar ook al ben ik geen zontype: ik reken NOOIT meer of minder dan het daadwerkelijk was, anders hou je de boel natuurlijk voor de gek. Uitwissel van verschillen is dus niet kansloos.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 08-11-2012 20:28

Er is nog een probleempje, meet je met Campbell Stokes, of met het ouderwetse brandglas, krijg je toch verschillende uitkomsten Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 511

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 10-11-2012 10:32

Volgens de verwachting van het ECMWF mogen we een meestal droge, zonnige, zachte week verwachten.
Met soms kans op nachtvorst.
Ik moet alleen nog zien of het echt zo zonnig wordt, want mist en bewolking zijn hardnekkig in deze jaargetijde.

http://www.yr.no/sted/Nederland/Utrecht ... arsel.html

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 10-11-2012 10:39

Zonnig weer, zou weer eens lekker zijn, Vitamine-d voorraad op peil houden voordat de lange winter begint. Trouwens, bij een zonnetje komen die fantastische herfstkleuren veel beter tot hun recht. Afbeelding

Plaats reactie