Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Herfst 2012

Bericht door Jan Willem » 03-11-2012 05:19

arjan_ schreef:
John schreef:Eerst nog even reeks van novemberdagen voorbij laten kabbelen.


Inderdaad de *kabbeldagen. Maar het mag niet te lang doorkabbelen hoor.
Zo rond de 20e wordt het wel tijd voor winterse buien Afbeelding

* kabbeldagen. Dagen waarin eigenlijk niet zoveel gebeurt op weergebied.
(Nog geen Nederlands woord moet nog toegevoegd worden aan de Dikke van Dale)
Maar dat komt wel na deze winter Afbeelding


Het valt me mee. Van mij mogen de winterse buien en het koudere weer gerust nu al komen hoor! Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Herfst 2012

Bericht door Karel » 03-11-2012 09:15

JWR schreef:

schreef:Het valt me mee. Van mij mogen de winterse buien en het koudere weer gerust nu al komen hoor!


Aan de AO-index te zien blijven ze nog even weg.

Afbeelding

Maar hopelijk komen de negatieve AO-index waarden weer terug. De nieuwe EPS en ENS berekeningen geven nu nog een wat ambivalent beeld.

Maar we houden rekening met het volgende beeld van de herfst tot nu toe:
De Oktober waarde voor de AO-index is een van de vijf meest negatieve waarden sinds 1950.
Al deze vorige toppers hadden ook een negatieve AO-index in de winter die er op volgde.

Verder geven de Atlantische zeewatertemperaturen het bekend warm-koel-warm beeld van noordwest (Groenland) naar zuidoost(Canarische eilanden). Gunstig voor negatieve AO-index.
Quasi Biennal Oscillation in een sterke Eastfase. Goed voor negatieve AO-index.
Tenslotte is er ook nog de Snow Advance Index voor Oktober die een negatieve AO-index bevordert.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 03-11-2012 09:19

sebastiaan1973 schreef:Oktober geëindigd op 10.5c. Een interessante maand was het!


Nou ik heb weleens spannendere wijnmaanden meegemaakt hoor. Zowel qua temperatuur als zonuren was het maar heel gewoontjes. Oktober 2003 was zeer koud met vroege sneeuwval, spreekt mij toch veel meer aan eigenlijk. Alleen de neerslag was nu wat meer dan normaal, ook nog niet eens zo extreem hier.

Beste wijnmaand voor mij was nog 1998: die was koud, extreem nat en zeer somber. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 03-11-2012 10:30

Spike schreef:
sebastiaan1973 schreef:Oktober geëindigd op 10.5c. Een interessante maand was het!


Nou ik heb weleens spannendere wijnmaanden meegemaakt hoor. Zowel qua temperatuur als zonuren was het maar heel gewoontjes. Oktober 2003 was zeer koud met vroege sneeuwval, spreekt mij toch veel meer aan eigenlijk. Alleen de neerslag was nu wat meer dan normaal, ook nog niet eens zo extreem hier.

Beste wijnmaand voor mij was nog 1998: die was koud, extreem nat en zeer somber. Afbeelding


Daar denken ze in het Westland vast heel anders over, met al die ondergelopen kassen toen.
Binnenkort komen eerst nog de kNabbeldagen, heb al een zak kruidnoten in huis Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 03-11-2012 10:50

karelvandenende schreef:JWR schreef:

schreef:Het valt me mee. Van mij mogen de winterse buien en het koudere weer gerust nu al komen hoor!


Aan de AO-index te zien blijven ze nog even weg.

Maar hopelijk komen de negatieve AO-index waarden weer terug. De nieuwe EPS en ENS berekeningen geven nu nog een wat ambivalent beeld.

Maar we houden rekening met het volgende beeld van de herfst tot nu toe:
De Oktober waarde voor de AO-index is een van de vijf meest negatieve waarden sinds 1950.
Al deze vorige toppers hadden ook een negatieve AO-index in de winter die er op volgde.

Verder geven de Atlantische zeewatertemperaturen het bekend warm-koel-warm beeld van noordwest (Groenland) naar zuidoost(Canarische eilanden). Gunstig voor negatieve AO-index.
Quasi Biennal Oscillation in een sterke Eastfase. Goed voor negatieve AO-index.
Tenslotte is er ook nog de Snow Advance Index voor Oktober die een nagatieve AO-index bevordert.


MBT QBO
Afbeelding

Gevonden hier: http://www.examiner.com/article/winter- ... ast-part-1 & http://www.examiner.com/article/winter- ... ast-part-2

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 03-11-2012 10:53

Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Herfst 2012

Bericht door Vincent » 03-11-2012 13:33

Afbeelding

Dit is in feite gewoon Uitvoer. De NAO en AO hebben geen voorspellende waarde, en zijn dus voor dit soort doeleinden niet interessant.

Afbeelding

Een blinde kan nog zien dat bovenstaande kaart een positieve NAO/AO toont. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 03-11-2012 15:25

sneeuwbal schreef:Afbeelding

Dit is in feite gewoon Uitvoer. De NAO en AO hebben geen voorspellende waarde, en zijn dus voor dit soort doeleinden niet interessant.


Een blinde kan nog zien dat bovenstaande kaart een positieve NAO/AO toont. Afbeelding


´Hey, maar wel 1020 hogedruk boven Groenland´ Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Herfst 2012

Bericht door Vincent » 03-11-2012 15:44

sebastiaan1973 schreef:
´Hey, maar wel 1020 hogedruk boven Groenland´ Afbeelding


'Geweldig hè, zo'n Groenlandhoog! De winter valt in!' Het zou zomaar een quote uit het Seppie-sprookjesboek kunnen zijn. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 03-11-2012 15:57

Frisse dag, max. temp. te De Bilt 8.9c. M.a.w. mijn droom kan nog steeds uitkomen, nog maar 27 dagen Afbeelding

Plaats reactie