Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 26-09-2012 17:44

Stormbeest schreef:
sebastiaan1973 schreef:De eerste vorst van het seizoen, gevolgd door de eerste storm.

Nu ja, storm is toch wel wat overdreven sterk uitgedrukt hoor. Afbeelding


Voor een Stormbeest misschien wel, maar als er storm is gemeten, is er storm geweest. De eerste van het seizoen dus.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 26-09-2012 18:00

John schreef:Voor een Stormbeest misschien wel, maar als er storm is gemeten, is er storm geweest. De eerste van het seizoen dus.

Officieel is er pas sprake van storm als de wind gedurende tien minuten minstens 9 Beaufort haalt. Is dat ergens gemeten in nederland eergisteren?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 26-09-2012 18:10

Dit las ik op wereldnieuws VWK

Volgens Weeronline.nl en Buienradar.nl waaide het maandag enkele uren bijzonder hard langst de kust en was aan het eind van de middag de eerste herfststorm van 2012 officieel een feit. Het KNMI had eerder maandag al gewaarschuwd voor een zuidwesterstorm en zware windstoten tot 90 kilometer per uur. De harde wind ging gepaard met onweersbuien die vanuit het zuidwesten over het land trokken. In verband daarmee gaf het KNMI voor het hele land waarschuwingscode geel uit.

Er werden uiteindelijk windstoten tot ca. 110 km/uur gemeten en zelfs stond er op sommige plaatsen enige windkracht 9 tot 10.


Daar liet ik me door leiden.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 26-09-2012 18:18

John schreef:Dit las ik op wereldnieuws VWK

Volgens Weeronline.nl en Buienradar.nl waaide het maandag enkele uren bijzonder hard langst de kust en was aan het eind van de middag de eerste herfststorm van 2012 officieel een feit. Het KNMI had eerder maandag al gewaarschuwd voor een zuidwesterstorm en zware windstoten tot 90 kilometer per uur. De harde wind ging gepaard met onweersbuien die vanuit het zuidwesten over het land trokken. In verband daarmee gaf het KNMI voor het hele land waarschuwingscode geel uit.

Er werden uiteindelijk windstoten tot ca. 110 km/uur gemeten en zelfs stond er op sommige plaatsen enige windkracht 9 tot 10.


Daar liet ik me door leiden.

Terecht. Het was zonder meer en volgens alle criteria een volle storm.
De 9 Bft langs de hele Zeeuwse en Hollandse kust plus twee eilanden, twee stations even een 10 Bft inderdaad waarvan Vlieland het overtuigendst.
Volgens mij hadden o.a. IJmuiden uurgemiddelden 9 Bft.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 26-09-2012 19:45

Nja, aan de kust waait het natuurlijk altijd harder dan in het binnenland. Ik spreek pas van een storm als er in het binnenland op grote schaal windstoten van meer dan 100 km/u voorkomen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 26-09-2012 20:00

De Schotse versie van de 'Metro' had vandaag een artikel over 'the perfect storm' van gisteren. 'Not since 1981 has the country as a whole experienced a low system of 973 mbars, which resulted in yesterday's conditions. According to Met Office, a 'perfect storm' was created as cool polar air from the north collided with warm sub-tropical air dragged over the Atlantic by Hurricane Nadine' Met verder nieuws over '70 mph gales' , omgewaaide bomen en overstromingen. Een ongelooflijke foto laat huizen en auto's zien bedekt onder een dikke laag schuim, bij Aberdeen van de woeste golven afgeblazen Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 26-09-2012 20:26

Dick1965 schreef:.. Een ongelooflijke foto laat huizen en auto's zien bedekt onder een dikke laag schuim, bij Aberdeen van de woeste golven afgeblazen Afbeelding

Ja, daar waren op Journaal24 (online) gisteren beelden van, ook in de gewone Journaals dus wellicht. Anderhalf meter dikke laag schuim, huizen er tot halverwege de ruiten onder. Ongelofelijk. Wat erg om doorheen te moeten lopen (niet doen dus).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 26-09-2012 20:29

Stormbeest schreef:Nja, aan de kust waait het natuurlijk altijd harder dan in het binnenland. Ik spreek pas van een storm als er in het binnenland op grote schaal windstoten van meer dan 100 km/u voorkomen.

Ja, jij. Organiseer een petitie Afbeelding
Ik hanteer de KNMI-definities overigens ook alleen maar om ijkpunten in denken en praatjes te hebben.
Desaltochnietaltemin: maandag was een heuse stormdag, die mss wel in het top dozijn zwaarste van deze eeuw prijkt.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Herfst 2012

Bericht door Jaap » 26-09-2012 21:55

Ik ben niet in het bezit van een officiële windmeter. Mijn windmeter zit in mijn hoofd, gevoed door jarenlange ervaring van eigen waarnemingen vergelijken met de officiële. Hier in De Bilt, onder de rook van het KNMI, noteer ik voor maandag: een volle storm uit Z. tot ZW, 'enige tijd', dwz minstens een uur. Windkracht 9.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Herfst 2012

Bericht door Edward » 26-09-2012 22:37

Dan plaats ik toch maar even het kaartje met hoogste uurgemiddelde winden. Storm (9 beaufort) is 21-24 m/s, zware storm vanaf 25 m/s (nergens gehaald afgelopen maandag, voor het laatst in 2007). Vlieland en IJmuiden hadden beiden 23 m/s.

Afbeelding

Plaats reactie