Herfst 2012

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 24-09-2012 13:00

Hopelijk bereikt en doet ie ook het binnenland aan en niet alleen maar de kust, waar het naar uitziet gezien de radar. Gister eindelijk de eerste zonloze dag in bijna 2 maanden tijd.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 24-09-2012 22:32

Vandaag heeft het voor het eerst eens lekker doorgewaaid! Afbeelding

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Herfst 2012

Bericht door Edward » 24-09-2012 22:56

Stormbeest schreef:Vandaag heeft het voor het eerst eens lekker doorgewaaid! Afbeelding


Het had al opvallend lang niet gewaaid. De laatste dag met ook zware windstoten, net als vandaag, was 24 juni en voor meer wind dan vandaag moet ik terug naar de 3/5 januari stormen.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 25-09-2012 08:47

De herfst laat zich goed gelden. De eerste vorst van het seizoen, gevolgd door de eerste storm. Gisteren te De Bilt 14,2c, slechts 0,6c hoger dan gemiddeld voor de laatste decade. Grote kans dat september te koel gaat eindigen.

Lopende maand 14,5c, tegen normaal 14,8c. Overigens is 14,5c precies het oude normaal voor 1 tm 24 september Afbeelding

http://mscha.org/knmi/summer.cgi?station=260&month=9

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 25-09-2012 11:18

Gisteren een dag naar Edinburgh gegaan, vanwege de slechte weersverwachting. De regen kwam in vlagen, maar viel niet volcontinu, zoals afgelopen donderdag. Het waaide erg stevig, we hebben staan te vernikkelen tijdens een rondleiding door de stad en de verwarming bij thuiskomst in Linlithgow aangedaan!
Vanmorgen stormt het gewoon; de radio meldt: ' galeforce winds, tons of running water, flooding (lokaal de normale neerslaghoeveelheid in 24 uur), debris, landslides, falling branches and trees'. Verscheidene wegen zijn afgesloten, de hoge Firth of Forth-bridge verboden voor dubbeldekker bussen. Nadine bedankt Afbeelding
Ben benieuwd hoe het er buiten uitziet Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 26-09-2012 10:38

Gisteren een afwisselende dag.

In de ochtend aanvankelijk veel ijswolken samenhangend met polair front. Langzaam wegtrekkend naar oosten. Op tijd de weg vrij voor brede opklaringen en daarmee kans op opleving dagelijkse gang. Aan einde van de ochtend snelle vorming en doorontwikkeling van stapelwolken. Al vroeg in de middag werd het buienstadium bereikt. Halverwege de middag fikse buien met onweer, hagel en plensregens. Buien gescheiden door opklaringen en daardoor fraai zich op de buienlichamen.
Op een gegeven moment donder en bliksem, alsmede hagelval tijdens zonneschijn. Bevreemdend effect gevend.
Aan einde van de middag afname stapelwolken, uitstervende dagelijkse gang.

De variatie in het weerbeeld was geregeldhet gesprek op straat.
Spraakmakend weerbeeld dus, daar hou ik van. Dat mag van dagen duren. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2012

Bericht door Dick » 26-09-2012 11:17

'Vroeger' had september de reputatie van een wat sullige, duffe, overgangsmaand. Dat blijkt dit jaar volkomen onterecht, wat een afwisseling. Hier in Schotland gaat het ongeveer gelijk op met jullie in Nederland, maar ik heb geen idee in hoeverre het weerbeeld afwijkt van wat als 'normaal' wordt beschouwd. Onweer heb ik hier overigens nog niet meegemaakt.
Gistermorgen stormde het en vlaagden buien over de heuvels. Later brak af en toe de zon door en werd het rustiger. Het spel van schaduw en licht over het landschap met die grijsgroene heuvels, steile rotsen met kastelen en gevels met hoge schoorstenen zorgt voor een tableau vivant. Een schilderij uit de Romantiek, tot leven gekomen. Ik heb het gevoel dat een strakblauwe lucht met een stralende zon hier niet echt thuishoort. Dat neemt niet weg dat ik nog wel hoop op helder weer, al was het alleen maar dat ik wel eens weten hoe Edinburgh er uitziet zonder regen Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2012

Bericht door Sebastiaan » 26-09-2012 14:08

Dick, weet jij hier iets vanaf? Teveel afwasmiddel gebruikt? Afbeelding

http://news.stv.tv/north/191736-flood-w ... -scotland/

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2012

Bericht door John » 26-09-2012 15:10

Dick1965 schreef:'Vroeger' had september de reputatie van een wat sullige, duffe, overgangsmaand.


Zo heb ik ook september in mijn herinnering. Er valt in het algemeen nog niet veel bijzonders te verwachten.
Het temperatuurverloop is veelal vrij vlak. Op de meeste dagen braafjes tussen 17 en 21 graden maximaal.

Ook in oktober kan het nog lang eentonig blijven qua temperatuurontwikkeling. Zo lang we in goed doorstroomde Atlantische lucht zitten in een zuidwestelijke of westelijke aanvoer zal het dagelijks tussen 14 en 18 graden zijn. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Herfst 2012

Bericht door Oud-forumlid » 26-09-2012 17:32

sebastiaan1973 schreef:De eerste vorst van het seizoen, gevolgd door de eerste storm.

Nu ja, storm is toch wel wat overdreven sterk uitgedrukt hoor. Afbeelding

Plaats reactie