Landelijk noodweer?Plaatselijk noodweer?Sporadisch noodweer?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Landelijk noodweer?Plaatselijk noodweer?Sporadisch noodweer?

Bericht door Oud-forumlid » 08-07-2012 00:08

Hoewel niet echt on-topic misschien wel vermeldenswaardig.

Ik kwam afgelopen vrijdag op weg naar m'n werk rond 10 voor half 11 in een stevige regenbui terecht, die zelfs wat van een microburst weg had.

Vanuit de bus zag ik dat de lucht in het westen stukken grijzer was dan in de omliggende gebieden. Sterker nog: waar ik liep scheen de zon. Kort erna begon het even met dikke druppels te spetteren en werd het al snel weer droog. Een kwartier later draaide de bus de busbaan tussen Purmerend en Amsterdam op. Daar heb je veel vrijer zicht en het viel me al snel op dat er in de verte een mistbank leek te hangen.

Naarmate we 't Schouw naderden bleek die mistbank toch wel erg scherp begrensd en vooral mooi gebogen.
Op de Slochterweg hadden we hooguit wat lichte regen. Op het punt waar de Slochterweg over gaat in de Nieuwe Leeuwarderweg kwam die 'mistbank' ineens gigantisch snel dichterbij. Met een doffe dreun kwam er een enorme klap wind tegen de voorruit en nam het zicht direct fors af door de enorme hoeveelheid regen.

Terwijl de bus gegeseld werd en zo nu en dan fors heen en weer wiebelde op de vering was het binnen een seconde of 15 gedaan. Daarna bleef het normaal regenen en toen we de IJtunnel eenmaal door waren was het al weer zo goed als droog.

Ik dacht, misschien het vermelden waard Afbeelding

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Landelijk noodweer?Plaatselijk noodweer?Sporadisch noodweer?

Bericht door Edward » 08-07-2012 00:30

Ted schreef:Ik denk dat Gerard Kos wel de juiste som heeft gegokt. Buchten is dan wel een station van Meteo Holland. Deze had 47,1mm. Dit was een aftapping van 5 juli 02uur tot 6 juli 02uur. Van 6 juli heb ik niet de gegevens.


In Steenbergen (bij Bergen op Zoom) heeft het KNMI 74 mm gemeten. Niemand heeft het eigenlijk juist. Hieronder het KNMI kaartje.

Afbeelding

Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: Landelijk noodweer?Plaatselijk noodweer?Sporadisch noodweer?

Bericht door Henk » 08-07-2012 01:06

schreef:een station van Meteo Holland

Meteo Holland ken ik niet, zoals ik al eens eerder heb gemeld. Ik beschouw de waarnemingen onder die titel dan ook gewoon als amateurmetingen.
Ik laat me graag corrigeren, maar dan even een uiteenzetting wie of wat Meteo Holland is, welke website etc.

Plaats reactie