De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Karel » 21-10-2012 09:19

Van mij mag de zomertijd gewoon de normale tijd worden. Die 5 maanden kunnen er gemakkelijk bij. Voordeel 's avonds langer licht.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 21-10-2012 10:16

karelvandenende schreef:Van mij mag de zomertijd gewoon de normale tijd worden. Die 5 maanden kunnen er gemakkelijk bij. Voordeel 's avonds langer licht.


Nadeel: 's winters tot half 10 's ochtends donker!! Afbeelding
Nee ik vind het juist fijn dat als je 's avonds tv zit te kijken dat het dan lekker donker wordt. 's Zomers is het zonder zomertijd toch wel lang genoeg licht.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 21-10-2012 10:50

Die verlengde zomertijd, tot eind oktober, is in 1995 (?) ingevoerd in de EU, als aanpassing aan de al geldende situatie in het Verenigd Koninkrijk. Aangezien ons land helemaal aan de westrand van de zone met CET ligt ondervinden we daar in die laatste, extra, maand zomertijd nadeel van. De zon komt momenteel erg laat op. Gezien onze geografische ligging zou Nederland GMT moeten invoeren.
Dat gaat wel wat ver, ik ben zelf voorstander van terugkeer naar de situatie vanaf 1977: zomertijd tot eind september. Met die eigenwijze Britten hebben we niks te schaften, zij voelen zich niet echt verbonden met ' The Continent' en maken met frisse tegenzin deel uit van de EU.
Ik ben het met Spike eens: permanent zomertijd levert 's winters problemen op. Permanent wintertijd, nou nee, ik ben wel verknocht aan die lange zomeravonden. Overigens, het oorspronkelijke idee van energiebesparing door dat 'uur erbij' in het zomerhalfjaar, blijkt achterhaald. Het is macht der gewoonte geworden.
De situatie in Scandinavië is in feite veel idioter: in de zomer zijn de avonden sowieso erg lang, of gaat de zon überhaupt niet onder (neem mij de germanismen niet kwalijk). In de winter zijn de dagen kort, of komt de zon niet op. Wat voor profijt trekken de inwoners van die landen van zomer - of wintertijd Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 21-10-2012 12:01

karelvandenende schreef:Van mij mag de zomertijd gewoon de normale tijd worden. Die 5 maanden kunnen er gemakkelijk bij. Voordeel 's avonds langer licht.

Van mij ook, zo was de situatie overigens al tussen 1940 en 1942.
Dick1965 schreef:De situatie in Scandinavië is in feite veel idioter: in de zomer zijn de avonden sowieso erg lang, of gaat de zon überhaupt niet onder (neem mij de germanismen niet kwalijk). In de winter zijn de dagen kort, of komt de zon niet op. Wat voor profijt trekken de inwoners van die landen van zomer - of wintertijd Afbeelding

Ik vraag me af hoe moslims omgaan met de Ramadan in de zomermaanden in die contreien...

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 21-10-2012 12:14

Dat was een domme zet, nota bene nog op Nederland initiatief! De zomertijd in oktober, omdat het weer daar beter op aansluit. Het gaat toch om de daglengte? Op een hoge breedtegraad als Nederland zijn de dagen in oktober te kort voor de zomertijd. Het is veel later licht dan het had kunnen zijn, waardoor mensen meer moeite hebben met opstaan.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Edward » 21-10-2012 13:15

Dick1965 schreef:Die verlengde zomertijd, tot eind oktober, is in 1995 (?) ingevoerd in de EU, als aanpassing aan de al geldende situatie in het Verenigd Koninkrijk. Aangezien ons land helemaal aan de westrand van de zone met CET ligt ondervinden we daar in die laatste, extra, maand zomertijd nadeel van. De zon komt momenteel erg laat op. Gezien onze geografische ligging zou Nederland GMT moeten invoeren.

We zouden inderdaad in de GMT moeten zitten, want als 0 graden O.L./W.L. daar het midden van is en er 24 uur aan tijdzones zijn, zou de 360 graden in stukken van 15 graden moeten worden verdeeld. Dan zou de GMT van 7 30' W tot 7 30' O moeten lopen en het oostelijkste punt van Nederland ligt daar ook nog binnen met 7 13'. Dan zou Duitsland wel een andere tijd moeten hebben, want dat ligt vrijwel geheel ten oosten van die 7 30'.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Jaap » 22-10-2012 00:48

Het waren vooral economische motieven om naar eind okt. te gaan. Anders had je een maand een ander verschil met Gr. Br. dan gebruikelijk. Was erg lastig, met de luchtvaart bijv. De zomertijd op zich was vooral een recreatief motief (wat ook economisch hier en daar gunstig was). Energiebesparing leverde het nauwelijks op. Van mij mag het ook wel weer naar eind sept. Terug naar de oude situatie van voor 1977 lijkt me niks. Wat heb je eraan, dat het in juni al om 4.30 licht is? Toen was het voor de melkende boeren wel prettig, maar ons land is al lang geen echt agrarisch land meer.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 22-10-2012 06:06

Dick1965 schreef:Ik ben het met Spike eens: permanent zomertijd levert 's winters problemen op.


We hebben 's morgens (dag)licht nodig om energie op te doen, en dat lukt dus niet met die onnatuurlijke zomertijd 's winters. Dat was ook een van m'n belangrijkste redenen. Gelukkig is die PVV en Geert Wilders uit de regering, die enkele jaren geleden het idiote plan hadden voor een permanente zomertijd. Als je per se 1 vaste standaardtijd wil hanteer dan de wintertijd. Moet het toch steeds winter- en zomertijd blijven? Breng het dan inderdaad terug naar wintertijd weer eind september. Is ook eerlijk en beter verdeeld: zes maanden zomertijd en zes maanden wintertijd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Adrie » 22-10-2012 15:26

Wat mij betreft houden we de zomertijd het hele jaar door. Het enige nadeel aan de winter vind ik dat het zo vroeg donker is. Dat het ding dan om 10:30 opkomt, kan me helemaal niets schelen overigens. De lichte tijd 's ochtends gebruik ik (en verder denk ik ook heel weinig mensen) toch niet voor activiteiten Buiten, zeker niet recreatief.

Overigens zou ik het liefst kortere daglengteverschillen hebben. 9/10-14/15 uur of zoiets, korter kan hier op deze planeet niet in combinatie met klimaten die ik prettig vind (dat is dan een Mediterraan hooggebergteklimaat tussen 30 en 40 NB ). Klimaten zonder seizoenen vind ik overigens helemaal niets, afgezien van de temperatuur.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 22-10-2012 20:51

Zomertijd 's winters zou het werk voor mij onpraktisch maken, heel laat beginnen 's morgens. Als groenonderhouder kun je niet met bouwlampen of iets dergelijks werken. Wilgen knotten, of rietoevers maaien, in het pikkedonker, mna, ik dacht het niet Afbeelding

Plaats reactie