De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 22-06-2012 17:03

Ted schreef:Stormvlaag en talrijke die de kracht stormachtrig hadden. 40 tot 45 knopen. Walgelijk begin van de zomer. Het verruwt wel de laatste jaren. Ik weet nog wel in 1976. We stonden op de camping in Westerhoven (NB). Er werd een keertje windkracht 6 verwacht. Het was toen der tijd groot alarm. De omroepwagen van de camping adviseerde om de tenten goed vast te zetten en desnoods met extra lijnen.

Als je deze maand zou nemen, dan zou het bijna elke dag alarm zijn.

Ik denk dat het weinig wordt deze zomer. De prognosekaarten blijven zeker tot 6 juli met de met de zelfde circulaties. Een weekje warm in mei en de zomer is misschien voorbij.

5 augustus 1985 volle storm, vier doden. Blijft de zwaarste zomerdepressie die ik ken, want ik kan moeilijk terug naar 1956 (vier volle stormen in augustus).
Enige wat werkelijk verruwt is het buienspel.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 22-06-2012 19:01

Geef mij maar tijdelijke opstoot T850 18° bij Cape 4000J, 2de helft komende week mogelijk weer interessant vuurwerk op het grensvlak tussen de maritieme en subtropische lucht Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 22-06-2012 19:11

Ted schreef:Stormvlaag en talrijke die de kracht stormachtrig hadden. 40 tot 45 knopen. Walgelijk begin van de zomer. Het verruwt wel de laatste jaren. Ik weet nog wel in 1976. We stonden op de camping in Westerhoven (NB). Er werd een keertje windkracht 6 verwacht. Het was toen der tijd groot alarm. De omroepwagen van de camping adviseerde om de tenten goed vast te zetten en desnoods met extra lijnen.

Als je deze maand zou nemen, dan zou het bijna elke dag alarm zijn.


Valt er mee hoor, kan ik je melden vanuit het midden van Brabant. Windkracht 6 is voor Brabant minder kansrijk dan in jouw regio.
En je voorbeeld uit 1976, tja, daar zat je in het hart van de hittegolf. We hebben in de jaren negentig van de vorige eeuw ook een paar zomers gehad waarin maar op een enkele dag een stijve bries stond.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 22-06-2012 20:49

Remko schreef:5 augustus 1985 volle storm, vier doden. Blijft de zwaarste zomerdepressie die ik ken, want ik kan moeilijk terug naar 1956 (vier volle stormen in augustus).


Vergeet 28 mei 2000 niet, toen stond er ook een volle en zware storm op het programma.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 22-06-2012 23:15

sebastiaan1973 schreef:Mijn favoriet is continentaal arctisch.

James Madden is er dit jaar vroeg bij Afbeelding zijn winterverwachting 12/13 is uit.

Winter 2012-13




Moet ik dit zelfs binnen de categorie 'nonsens' nog serieus nemen!? Afbeelding Afbeelding

Wie belt (g)Één Vandaag zou ik zeggen! Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 22-06-2012 23:17

Ted schreef:Stormvlaag en talrijke die de kracht stormachtrig hadden. 40 tot 45 knopen. Walgelijk begin van de zomer. Het verruwt wel de laatste jaren. Ik weet nog wel in 1976. We stonden op de camping in Westerhoven (NB). Er werd een keertje windkracht 6 verwacht. Het was toen der tijd groot alarm. De omroepwagen van de camping adviseerde om de tenten goed vast te zetten en desnoods met extra lijnen.

Als je deze maand zou nemen, dan zou het bijna elke dag alarm zijn.


En tegenwoordig is het elke dag alarm als er een onweersbuitje kan overtrekken. Ach ja, die Nederlanders... Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 22-06-2012 23:20

Heb snel even gespiekt op KNMI-site. In dossier 'zomer' wordt daar melding gemaakt van twee stormen op 24 en 26 juli 2007. Windkracht 8 aan de kust. In mijn eigen weerjournaal heb ik het op de 24e over onstuimig herfstweer. 's Morgens aan het werk in een groenstrook in Rotterdam zie ik kort na elkaar twee zware populierentakken afbreken. Op de 26e schrijf ik alleen over een korte, hevige onweersbui met zware windstoten 's avonds in mijn toenmalige woonplaats Rijen ( tot ca. 21u15).

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 22-06-2012 23:22

Mast schreef:@Spike:

Inderdaad een hoop poeha maken om het 'noodweer', terwijl het achteraf gezien wel meeviel. Wel waren de windscheringscondities voor het ontstaan van een buienlijn en enkele losse supercells wel gunstig. Op het weerbericht van het 6 uur journaal liet de weerman een foto van een LP-supercell boven Noord-Frankrijk zien. Was de Cape een stuk hoger geweest bij middagtemperaturen van boven de 30 graden hadden we wel grootschalig noodweer gehad.



De reden van al die poeha was de 2012-6-22-12Z-sounding van Trappes. Die liet net voor het koufront uit een wel heel erg gunstig beeld zien voor flink onweer. Maar vervolgens ontstond alles ineens op een weinig actieve vore die op dat moment al enkele honderden kilometers noordelijker hing. Het ging hier om een restant van een buiencomplex dat de avond ervoor al boven Frankrijk was ontstaan.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 22-06-2012 23:44

Remko schreef:
Spike schreef:En wat sloegen ze met code oranje vandaag de plank toch weer mis. Ongelofelijk! Er is hier slechts ruim 1 millimeter gevallen met wat onweer, en dat was dan weer code aanstelleritis. Of moeten we vooral dankbaar zijn voor die twee plaatsjes in NL waar het wel wat harder tekeer ging? Kom op jongens Afbeelding

Er is volkomen terecht gewaarschuwd want de situatie had wel degelijk potentie.
Beter een keer voor nop gewaarschuwd dan weer eens een Pukkelpopincident of zoiets.
Ik zou concluderen: goeie generale repetitie en als er weer zo'n front aankomt: gewoon herhalen. Al vind ik dat menigeen het verdient om gewoon maar eens goed overvallen te worden. O ja, mocht ik hiermee een volgend popfestival vervloeken: de organisatoren kunnen de vervloeking eenvoudig opheffen door de buienradar te monitoren dra het weerbericht van minimaal 'een enkele geïsoleerde bui' spreekt.



Maar op de gewone Buienradar zie je helaas helemaal Niets. Ze (KNMI/KMI) moeten gewoon de HR/Doppler openbaar maken, gratis en voor niets. En elk groot evenement laten bewaken door een meteoroloog ter plaatse. Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Vincent » 22-06-2012 23:47

Vergeet ook niet dat enkel en alleen de media aan de basis van het hele opgeblazen circus rond het 'noodweer' stonden...

Plaats reactie