De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 19-06-2012 12:37

Mooie analyse. Ik denk dat de meeste mensen een temperatuur van 20-25c met zon daarbij 'zomerweer' noemen en daarnaar verlangen. Hitte is ook volgens mij voor veel mensen niet prettig.

N.a.v. artikel in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9104/Het ... eken.dhtml gaan kijken of dit wel klopt. Als we kijken naar de hoofdstations dan komt daar 59.5mm gemiddeld uit, 5e plek. Record voor heel juni is bijna 140mm uit 1998, dat scheelt nogal.

De eerste helft van juni staat in de top tien als het aankomt op de hoeveelheid neerslag in die periode. Als de voorspellingen voor de komende twee weken in acht worden genomen, kan deze maand in de recordboeken belanden.

Dat heeft een woordvoerder van Weeronline.nl gezegd.
De natste junimaand ooit was die van 1998, met 139 millimeter neerslag gemiddeld over het hele land. Nu zitten we volgens hem rond de 45 millimeter, terwijl gemiddeld in juni 71 millimeter neerslag valt.

'Het lijkt alsof het meer regent, maar het zijn vooral buien. Op de ene plek valt dus veel meer dan de andere. Maar volgens de voorspellingen zal er nog flink meer neerslag bij komen', aldus de woordvoerder.

http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/C ... o34Mon.gif -> El Nino komt er aan, dat wordt een nat voorjaar. Misschien even de pers inlichten Afbeelding Afbeelding

the latest EC 32 day forecast keeps a -ve pressure anomaly over the UK right up to the 15th of July -> bron Matt Hugo

Zijn gedachten over de komende weken.
matthugo.wordpress.com/2012/06/19/mid-june-to-mid-july-thoughts-analysis/

Een stuk daaruit:
This blog is to focus attention on the remainder of June and take a look at the early part of July. Unfortunately the outlook doesn’t look good. What can be the case during the summer is that the pressure patterns become very ill-defined and dis-organised and this can sometimes make looking at the longer term very difficult indeed, particularly compared with autumn and winter when these pressure patters are often more defined. However, it is interesting to note that there is a strong and consistent signal and unfortunately that signal is for low pressure to dominate.

-> lagedruk lijkt erg hardnekkig bij de Britse eilanden

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 20-06-2012 10:15

Ik ben nog nooit collega's tegen gekomen die zich opgetogen uitlieten over 30 graden of meer tijdens werkweken. Sterker nog, eerder valt er geklaag te horen. Ik ben er ook zo een. Afbeelding

Een temperatuur vnan 20 tot 25 graden bij overwegend zonnig weer is voor velen voldoende zomers inderdaad. In combinatie met vochtige lucht kan het dan al behoorlijk lauw en laf aanvoelen overigens.
Van mij mag het hele zomerseizoen gedomineerd worden door polaire lucht, elk jaar opnieuw!
Overigens is deze luchtsoort ook favoriet in de winter, afgewisseld door arctisch. Afbeelding
Als subtropische lucht in zomer en winter maar buiten onze landsgrenzen mag blijven. Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 20-06-2012 10:59

Mijn favoriet is continentaal arctisch.

James Madden is er dit jaar vroeg bij Afbeelding zijn winterverwachting 12/13 is uit.

Winter 2012-13

I strongly emphasised on the strong winds throughout the winter period of 2011/12 in August, before any other suggestions from any other forecaster. I also suggest that unusually strong winds will again be problematic at times during the upcoming autumn/winter period too.

As for next winter, the Met Office representation/scientist who stated “we are currently expecting a series of milder winters” will be incorrect about the upcoming 2012/2013 winter (Aired BBC 2 - 6th November 2011).

I also expect that the “series of milder winters” statement was made due to the unexpected rise in solar activity during the late part of 2011, and the expected rises being forecast by other professional bodies for the future (when I have consistently argued otherwise).

I expect large parts of this winter to be very cold and exceptionally snowy in comparison to last year (forecasting confidence is quite high). I also expect these conditions to arrive earlier, rather than later this winter. There may even be the potential for some of the coldest/snowiest conditions in at least a century at times within the upcoming winter. More detailed information to follow on this shortly in the UK winter 2012-13 forecast/updates.

http://www.exactaweather.com/UK_Long_Ra ... ecast.html

Wie mailt de Telegraaf? Afbeelding Afbeelding Zoals elk jaar de blaadjes vd bomen vallen, die ene man uit Spanje langskomt, lijkt dit ook onderdeel van 'onze' cultuur te worden.

http://www.metoffice.gov.uk/hadobs/hadcet/cet_info_mean.html

In de UK beleven ze net als ons een koele juni. Met een temperatuur van 12.9c tm 19 juni is juni ongeveer 1 graad te koud. Kijken we naar de reeks, dan bezet 2012 momenteel een 30e plek, reeks van 354 jaar (hoe hoger, hoe koeler). Helemaal fair is dat niet, aangezien de maand nog even duurt. Gezien de verwachtingen komt er overigens niet heel veel meer bij.

http://www.metoffice.gov.uk/hadobs/hadcet/mly_cet_mean_sort.txt
-> overzicht, 1923 staat ook in de UK hoog, maar daar geen record

Foto's.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2162003/UK-weather-forecast-Prepare-THREE-WEEKS-worth-rain-set-fall-overnight.html#ixzz1yKb3TPtz

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 21-06-2012 13:06

Afbeelding[/url:x5s0pqii]

Wellicht eind volgende week warmer weer (?). Kans blijft voorlopig niet groter dan 25% op een enkele dag.

Volgens weerstatistieken, gebaseerd op meteoconsult komt juni uit op 14.7c.

Donderdagavond stelde het zgn. noodweer weinig voor, wel kortdurende flinke regen met daarbij wat onweersklappen. Veel minder intens dan vorige week maandag.

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2841400/extreem-weer-lijkt-vooralsnog-flinke-bui.html]http://www.nu.nl/binnenland/2841400/ext ... e-bui.html

Extreem weer lijkt vooralsnog flinke bui
RIJSWIJK - Het aangekondigde extreme weer lijkt donderdagavond nergens tot grote problemen te hebben geleid.

De regen trok aan het begin van de avond vanuit het zuiden het land binnen via Zeeland en Limburg, waarna het verder landinwaarts naar het noorden trok.

Woordvoerders van de politie en de brandweer in die regio's hadden rond half negen nog geen enkele aanwijzing dat het weer tot problemen heeft geleid. Op het Vrijthof in Maastricht ging de generale repetitie van André Rieu met zijn orkest in de open lucht ook door.

''Als ik naar buiten kijk regent het hier een beetje’’, aldus een woordvoerster in Limburg. In Zeeland kwamen vooralsnog eveneens geen meldingen van overlast bij de politie binnen.

NS

Treinreizigers ondervonden donderdag volgens een woordvoerder van de NS tijdens de spits ook weinig last van het weer.

De Nederlandse Spoorwegen waarschuwden woensdag al dat reizigers donderdagavond door het slechte weer rekening moesten houden met vertragingen en uitval van treinen.

Maar ook dat lijkt vooralsnog mee te vallen. Wel lag het treinverkeer tussen Delft en Schiedam stil door blikseminslag. Het bedrijf heeft bussen ingezet.

Een woordvoerster van het KNMI, dat donderdag waarschuwde voor extreem weer, zei donderdagavond nog geen goed beeld te kunnen geven of het daadwerkelijk heel slecht weer is geweest. ''We doen dat op basis van metingen.'' Die gegevens heeft het instituut vrijdag ter beschikking, aldus de zegsvrouw.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 21-06-2012 22:07

En wat sloegen ze met code oranje vandaag de plank toch weer mis. Ongelofelijk! Er is hier slechts ruim 1 millimeter gevallen met wat onweer, en dat was dan weer code aanstelleritis. Of moeten we vooral dankbaar zijn voor die twee plaatsjes in NL waar het wel wat harder tekeer ging? Kom op jongens Afbeelding

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Daniël » 21-06-2012 22:17

@Spike:
schreef:En wat sloegen ze met code oranje vandaag de plank toch weer mis. Ongelofelijk! Er is hier slechts ruim 1 millimeter gevallen met wat onweer, en dat was dan weer code aanstelleritis. Of moeten we vooral dankbaar zijn voor die twee plaatsjes in NL waar het wel wat harder tekeer ging? Kom op jongens


Inderdaad een hoop poeha maken om het 'noodweer', terwijl het achteraf gezien wel meeviel. Wel waren de windscheringscondities voor het ontstaan van een buienlijn en enkele losse supercells wel gunstig. Op het weerbericht van het 6 uur journaal liet de weerman een foto van een LP-supercell boven Noord-Frankrijk zien. Was de Cape een stuk hoger geweest bij middagtemperaturen van boven de 30 graden hadden we wel grootschalig noodweer gehad.

Door onweer zo te verhypen tot noodweer, worden mensen murw gemaakt, waardoor zij bij de volgende keren waarschuwing gaan negeren. Stel dat het dan wel menens wordt met zwaar onweer, zware windstoten en een eventuele tornado, dan zijn de rapen goed gaar!

Aan de andere kant is onweer alleen al vanwege de bliksem en zware regen altijd gevaarlijk en is het ook wel terecht dat er daarvoor gewaarschuwd wordt ook om schadeclaims te voorkomen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 21-06-2012 22:42

Volgens mij is het KNMI juist afgestapt van het weeralarm op de codes om gradaties te kunnen aanbrengen. Code oranje heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de laatste avond van de fietsvierdaagse in Barendrecht werd afgelast. Het was misschien geen echt noodweer, maar toch best gevaarlijk voor zo'n evenement. Hier in Capelle a/d IJssel hoorde ik de bliksem vlakbij inslaan. Dat moet je niet hebben met tientallen fietsers, waaronder kinderen, ergens op een dijk! Dan heeft zo'n code toch zin. Er is hier trouwens 13,4 mm gevallen in ongeveer een half uur, het kwik zakte van 20,6 naar 16,0.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 21-06-2012 23:36

Zeer merkwaardig fenomeen hier was my voorkomen hier in Oostende.

Het was een vrij 'normaal' onweer tot dat er een bijzonder krachtige windstoot kwam die mijn half openstaande raam volledige openblies(naar de binnenkant toe) en ons nochtanse stevige poort aan stukken blies. Meerdere andere mensen in de wijk hebben eveneens schade opgelopen door die ene windstoot. Ik kan me niet herinneren dat er ooit een windstoot was geweest die mijn raam volledig kon doen openslaan hoewel hij de winter uitgezonderd altijd op een kier staat al minstens 15 jaar.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 22-06-2012 10:06

Spike schreef:En wat sloegen ze met code oranje vandaag de plank toch weer mis. Ongelofelijk! Er is hier slechts ruim 1 millimeter gevallen met wat onweer, en dat was dan weer code aanstelleritis. Of moeten we vooral dankbaar zijn voor die twee plaatsjes in NL waar het wel wat harder tekeer ging? Kom op jongens Afbeelding

Er is volkomen terecht gewaarschuwd want de situatie had wel degelijk potentie.
Beter een keer voor nop gewaarschuwd dan weer eens een Pukkelpopincident of zoiets.
Ik zou concluderen: goeie generale repetitie en als er weer zo'n front aankomt: gewoon herhalen. Al vind ik dat menigeen het verdient om gewoon maar eens goed overvallen te worden. O ja, mocht ik hiermee een volgend popfestival vervloeken: de organisatoren kunnen de vervloeking eenvoudig opheffen door de buienradar te monitoren dra het weerbericht van minimaal 'een enkele geïsoleerde bui' spreekt.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 22-06-2012 11:48

Mast schreef:@Spike:
schreef:En wat sloegen ze met code oranje vandaag de plank toch weer mis. Ongelofelijk! Er is hier slechts ruim 1 millimeter gevallen met wat onweer, en dat was dan weer code aanstelleritis. Of moeten we vooral dankbaar zijn voor die twee plaatsjes in NL waar het wel wat harder tekeer ging? Kom op jongens


Inderdaad een hoop poeha maken om het 'noodweer', terwijl het achteraf gezien wel meeviel. Wel waren de windscheringscondities voor het ontstaan van een buienlijn en enkele losse supercells wel gunstig. Op het weerbericht van het 6 uur journaal liet de weerman een foto van een LP-supercell boven Noord-Frankrijk zien. Was de Cape een stuk hoger geweest bij middagtemperaturen van boven de 30 graden hadden we wel grootschalig noodweer gehad.


Wat meeviel was de temperatuuriontwikkeling aan de grond. Ik ben in het midden van Brabant niet verder gekomen dan maximaal 23,5 graden.
Het leken me nu (ook qua wolkenontwikkeling gezien) dynamisch geforceerde buiencellen en geen bijdrage van thermische forcering vanaf de grond.

Plaats reactie