De zomer van 2012!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 16-06-2012 09:48

Spike schreef:Dat ik dit nog mag meemaken. Het gevoel om weer in het oude klimaat te leven, t/m 1987. De koudegolf in februari en het geringe aantal warme en zomerse dagen. Ook de somberheid van 2012 tot nu toe mag er wezen, met veel meer zonloze dagen dan de laatste ruime tien jaar steeds het geval was. Midden op de dag handschoenen nodig hebben en de mooiste grauwe buienluchten! Eindelijk eens wat uitblinkers maar dan weer eens naar beneden toe. Hoop dat ook juli en augustus meewerken aan deze afwisseling, maar die laten dat gelukkig al sinds 2007 zien.


Ik kan er ook van genieten, heerlijk 'oldschool' weer. Pluim gisteravond ging voor een juni onder de 15c.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 16-06-2012 10:33

En richting het einde van juni wordt het er niet warmer op, zo lijkt de trend te zijn.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 16-06-2012 10:46

sebastiaan1973 schreef:
Spike schreef:Dat ik dit nog mag meemaken. Het gevoel om weer in het oude klimaat te leven, t/m 1987. De koudegolf in februari en het geringe aantal warme en zomerse dagen. Ook de somberheid van 2012 tot nu toe mag er wezen, met veel meer zonloze dagen dan de laatste ruime tien jaar steeds het geval was. Midden op de dag handschoenen nodig hebben en de mooiste grauwe buienluchten! Eindelijk eens wat uitblinkers maar dan weer eens naar beneden toe. Hoop dat ook juli en augustus meewerken aan deze afwisseling, maar die laten dat gelukkig al sinds 2007 zien.


Ik kan er ook van genieten, heerlijk 'oldschool' weer. Pluim gisteravond ging voor een juni onder de 15c.


Ik moet bekennen, ook ik ervaar een soort van terug in de tijd, terug voor 1989.
Ik ben uitzonderlijk tevreden dat hittegolven 2003 en 2006 zich nog niet herhaald hebben.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 16-06-2012 11:09

We staan met een gemiddelde temp. van 13.0 zelfs bij de 11 koudste zomers (2 plekken winst tov gisteren) Afbeelding Afbeelding http://mscha.org/knmi/summer.cgi?statio ... =1&month=6
M.a.w. er zijn halverwege juni, slechts 10 juni's kouder geweest dan die van 2012.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 16-06-2012 12:26

Hier voorlopige Tg van 14,0°.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Sebastiaan » 16-06-2012 12:29

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/604552:pzmogvax]Afbeelding[/url:pzmogvax]

Pluim laat tot het einde van de maand ook weinig warmte (25c+) zien. M.a.w. op basis van deze pluim is het nog steeds goed mogelijk dat juni kouder dan mei gaat verlopen. En tevens dat er in juni geen enkele zomerse dag valt. Iets wat 5x eerder is gebeurd en voor het laatst in 1991. Voor een top 10 notering voor juni moet de rest vd maand 14.5c hebben. Dat zal lastig worden.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Jaap » 16-06-2012 23:21

Tja, over ouderwetse zomers gesproken........ Vóór 1988 hadden we er natuurlijk ook wel een paar opvallende bij zitten, zoals 1975, 1976, 1982, 1983, maar, toegegeven, daarna kwam de warmte vaker voor. En nu dus weer een tijdje niet, hoewel je het nu nog niet kunt weten, of er in juli of augustus toch nog hitte komt. Het kan maar zo. Ik vind het ook wel boeiend, dat er nu al een paar jaar regelmatig lage gemiddeldes voorkomen. Een goede reden, om mijn motto onderaan nog maar even te laten staan.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Dick » 17-06-2012 10:00

jaapo schreef:Tja, over ouderwetse zomers gesproken........ Vóór 1988 hadden we er natuurlijk ook wel een paar opvallende bij zitten, zoals 1975, 1976, 1982, 1983, maar, toegegeven, daarna kwam de warmte vaker voor. En nu dus weer een tijdje niet, hoewel je het nu nog niet kunt weten, of er in juli of augustus toch nog hitte komt. Het kan maar zo. Ik vind het ook wel boeiend, dat er nu al een paar jaar regelmatig lage gemiddeldes voorkomen. Een goede reden, om mijn motto onderaan nog maar even te laten staan.


Die 'hockeystick' lijkt wel af te vlakken, maar ik vraag me af of er sprake is van een echte trendbreuk. Ons klimaat is nu eenmaal grillig en niemand verwacht een volcontinue temperatuurstijging. Ik heb de exacte cijfers niet paraat, maar volgens mij blijven de lente en herfst de laatste jaren goed scoren. Alleen winter en zomer lijken minder aan de klimaatverandering bij te dragen.

De voorgaande twee weken was ik op vakantie in Tirol, een week net over de D/A-grens bij Garmisch-Partenkirchen en de volgende in het Zillertal. Ook daar zat de zomer flink in het slop! Op de radio spraken ze over 'Schafskalte', dus die term kennen ze in het Duits ook. Ik liep er toch rond met een soort van dubbele pet, als toerist en als weerenthousiast. Die regen en kou leveren dan gemengde gevoelens op. Verse sneeuwval boven de 1700 meter, dat is geweldig, maar je wilt niet constant in de regen wandelen! Stond boven op de
Zugspitze, in de wolken/mist bij 0 graden, terwijl de zon er af entoe ongenadig doorheen priemde. Dat is wel een bijzondere ervaring: een warme zon, een ijskoude wind, een dik pak sneeuw vlak voor de langste dag. Hoosbuien met overdag amper 10 graden heb ik, net als jullie, ook meegemaakt. Vanaf donderdag jl klaarde en warmde het snel op, we konden eindelijk de 3000 plussers met hun gletsjers en sneeuwdek zijn schitteren in de zon. Gisteren teruggereden naar huis dwars door Duitsland. Dwars door het overgangsgebied tussen koele en warme lucht. Bij Nurnberg was het einde ochtend al 30gr. Verder noordelijk ging cirrus, via cirro-, alto- over in nimbostratus. Bij Frankfurt ging het spetteren en was het hooguit 20. Richting Koln, in de regen nog maar 13. Tussen Venlo en Eindhoven hoosregen, tegen vijven, 16 gr en bij Tilburg weer opgeklaard en 21 gr. Kortom: het kan verkeren. Die tropische hitte hoeft van mij niet, maar ik ben nu wel net de 'Warmegewitter' misgelopen. Dat is in de bergen toch een spectaculair gebeuren. Ik heb ook voor het eerst een echte lenticularis gezien, ook heel bijzonder

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De zomer van 2012!

Bericht door John » 17-06-2012 11:52

Dick1965 schreef:
Stond boven op de Zugspitze, in de wolken/mist bij 0 graden, terwijl de zon er af entoe ongenadig doorheen priemde. Dat is wel een bijzondere ervaring: een warme zon, een ijskoude wind, een dik pak sneeuw vlak voor de langste dag.


Herkenbaar! Een bijzondere combinatie van factoren, die we zo contrastrijk in Nederland niet voor elkaar krijgen.
Indrukwekkend vind ik ook de intensiteit van het licht op grote hoogte als zomers zonlicht door dunner wordende mist/bewolking in het hooggebergte doorbreekt.

sebastiaan1973 schreef:

Pluim laat tot het einde van de maand ook weinig warmte (25c+) zien. M.a.w. op basis van deze pluim is het nog steeds goed mogelijk dat juni kouder dan mei gaat verlopen. En tevens dat er in juni geen enkele zomerse dag valt. Iets wat 5x eerder is gebeurd en voor het laatst in 1991.


Ik neem aan 5x eerder gebeurd sinds 1901?
Ik kijk er van op dat het zo weinig is voorgekomen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: De zomer van 2012!

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2012 18:22

John schreef:
Tja een beetje zon geeft op de hoogste stand snel een 25+er.

Plaats reactie