Meer dan 20 graden verschil!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door John » 07-01-2009 15:28

Dat valt nog wel mee hoor. Gisteravond kon ik tot -13 graden in de achtertuin komen.
Op vliegbasis Gilze en Rijen zal het wel kouder geweest zijn.

De nacht ervoor kwam ik tot -12 graden in de achtertuin, terwijl de vliegbasis tot -18 graden mat. Afbeelding

Zo gaat dat met stille uitstraling binnen en buiten de bebouwde kom. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 07-01-2009 15:33

Volgens het officiele knmi-station:

Afbeelding

Als ik bovenstaand minimum zie is het dan echt zo koud geweest hier bij ons??? Het zal dus wel kloppen, die minimumtemperatuur is dan voor mij gelijk de koudste sinds januari 1997!

Toch zeer vreemd dat Helga van Leur gisteravond in het weerbericht zei dat het grote onzin was dat het op grote schaal zou koud is geweest en dat we ons vooral niks wijs moesten laten maken, en dat het alleen in het uiterste zuiden van Limburg -15°C is geweest. Misschien zeer onverklaarbaar, maar dan heeft ze toch echt niet alle betrouwbare informatie ontvangen.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 07-01-2009 16:48

Hans schreef:
Ted schreef:In Buchten om 23.05 uur -23.3 graden. Vlieland 1.7 graden. Nu is het verschil 25.0 graden.


Daar geloof ik niets van. (hoewel... die temperatuur op Vlieland lijkt me wel reëel. Afbeelding )
-20,8°C is al buitensporig koud (en tot mijn grote irritatie ééntiende graad kouder dan de koudste maartnacht.)
De melding die Kvrins heeft geplaatst is m.i. betrouwbaarder. 21.3°C is ook al heel veel.


Is voor mij ondenkbaar, hoewel de temperaturen vrij ver uit elkaar lagen kan ik me niet voorstellen dat circa 15 Km. verderop 23.3 en wij 18.1 met Vatage Pro2 hebben gemeten. De minimumtemperatuur is bij ons 18.6 geweest. Als men bekijkt dat wij in het heuvelland liggen.

Groet Bert

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Jaap » 07-01-2009 17:16

Komen die termijnstations dan wel voor in de officiële maandoverzichten?

Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Henk » 08-01-2009 00:05

Het KNMI kent geen termijnstations meer, dat is iets van vroeger. Er zijn nu 35 stations (grotendeels geautomatiseerd, onbemand dus), een aantal meetpalen voor wind, enkele meetpunten op booreilanden in de Noordzee, en zo'n 325 neerslagstations.
In Buchten was destijds een termijnstation van 1948-1973. Het KNMI ontvangt daarvan geen gegevens meer en kan ze dus ook niet publiceren.
Zie verder [url=http://www.knmi.nl/onderzk/hisklim/LandData/landdata.html:3nkmbs55]hier[/url:3nkmbs55] voor een korte geschiedenis van KNMI stations op land.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Theo » 08-01-2009 22:41

John schreef:
Theo schreef:Dat al rond 22.00 uur het minimum van 20,8 bereikt werd, zegt wel iets over de mogelijk laagste temperaturen die in Nederland mogelijk zijn. Als alles mee zit en er komt geen (ver)storing dan kunnen de laagste temperaturen nog ver daar onder komen. Er hadden nog minimaal 10 uren van uitstraling en afkoeling kunnen volgen. Het sleutelwoord in dit geval was rust dat is zo helder als wat.


Dat is een interessante gedachte. Toch is het niet zo dat uitgaande van nog eens minimaal 10 uren van uitstraling je kan stellen dat het lokaal nog zoveel kouder zal worden.

We hebben vaker te maken gehad met sneeuwdek en ideale uitstralingscondities zonder dat het tot waarden richting -25 of -30 graden leidde.
Stilstaande lucht boven een sneeuwdek blijft niet eindeloos uitdrogen (dauwpuntverlaging). Daardoor zit er grens aan de haalbare minima.
Op een gegeven moment komt het toch tot algemenere condensatie (mist of rijpvorming), waarbij weer warmte vrijkomt.



Wat zou het minimum hebben kunnen worden?
Dat er op een gegeven moment geen daling meer mogelijk is omdat de luchtsoort (condities) dat niet toelaat begrijp ik maar in dit geval zou het denk algeheel tot onder de min 20 graden hebben kunnen dalen daar waar er een sneeuwdek ligt/lag.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2009 17:53

Ted schreef:Ook de afgelopen nacht was Buchten met -16.6 graden de koudste plaats. De termijnstation zijn verdwenen. Maar er zijn bepaald wel signalen die doorgezonden worden. De gegevens zijn al binnen 10 minuten bekend. Met die -23,3 was dat ook het geval. Het gebeurde om 23.05 uur. Ik had het mailtje om 23.18 en om 23.25 uur plaatste ik het al op dit forum.


Goedeavond Ted,

Hier in Simpelveld (Heuvelland Zuid-Limburg) is de laagste temperatuur -15.2 geweest en deze was om 09:20 uur.
Groeten Bert

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 10-01-2009 12:24

Waar ik nog niemand over gehoord heb, maar waar sommige doorgewinterden denk ik wel aan gedacht hebben, is dat bij een extreem sneeuwdek van zeg 50 cm, zoals dit er ook lag bij het kouderecord -27,4C van Winterswijk, er feitelijk niet meer op 1,50 meter maar op 1,00 meter hoogte boven de sneeuw wordt gemeten! Dit moet toch invloed hebben gehad?, maar hoeveel valt moeilijk te zeggen, misschien een graad of één, twee? Zelfde gelft voor het maart-record van 2005.... Afbeelding
Bovenstaande is niet bedoeld om het record te bagitalliseren, de meeste buitenlandse kouderecordz zijn ook dikwijls boven een dikke dikke laag sneeuw tot stand gekomen. Als er bv één meter sneeuw ligt, dan meet je nog maar een halve meter boven de sneeuw en dan gaat het toch aanmerkelijk schelen. In het geval van dit jaar met een decimeter sneeuw haalt het natuurlijk niets uit.

Andere leuke voorvallen zijn er in het verleden ook geweest met ingesneeuwde grasminimumthermometers die vele graden hoger aangaven dan de 1,50 m temperatuur....... Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 28-01-2009 17:44

Ben schreef:In Meteorologica 2 van 2005 werd ingegaan op de stralingsnacht van Marknesse. Met behulp van een zeer hoge resolutie grenslaagmodel is gekeken welke invloed het sneeuwdek had omdat er sprake was van een lagere meethoogte. De conclusie was dat de afwijking gezien de windstille condities nog binnen 1°C geweest zal zijn. Ik wil het artikel wel inscannen als er belangstelling voor is. Overigens moet in Nederland eigenlijk in een straal van 50 cm rond de opstelling het terrein sneeuwvrij gemaakt worden (handboek waarnemingen, hfdstk. 2, p17). Ik betwijfel of dit altijd, of mogelijk zelfs überhaupt gebeurt.

Gr. Ben

Graag Ben, lijkt me interesant, groet Peter

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 02-02-2009 13:53

Ben schreef:Overigens moet in Nederland eigenlijk in een straal van 50 cm rond de opstelling het terrein sneeuwvrij gemaakt worden (handboek waarnemingen, hfdstk. 2, p17). Ik betwijfel of dit altijd, of mogelijk zelfs überhaupt gebeurt.

Gr. Ben


Ik denk het niet, dan had de temperatuur wel een stuk hoger uitgekomen, maar aan de andere kant, er lag overal sneeuw, dus zal het in heel die regio wel even koud geweest zijn...

Plaats reactie