Meer dan 20 graden verschil!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2009 19:19

Meer dan 20 graden verschil tussen noordwest en zuidoost? het is goed mogelijk, nu al -15 in Arcen en tegen het vriespunt op de wadden, dat wordt spannend, is dat geen nieuw record????

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2009 22:13

21:50
Ell mist met rijp -20.1
Vlieland +1,2

verschil 21,3 graden. Dat is toch niet van elke dag....

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Jaap » 07-01-2009 01:20

Dit is toch niet te geloven! Ik hoop wel, dat de metingen betrouwbaar zijn.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Hans » 07-01-2009 08:09

Ted schreef:In Buchten om 23.05 uur -23.3 graden. Vlieland 1.7 graden. Nu is het verschil 25.0 graden.


Daar geloof ik niets van. (hoewel... die temperatuur op Vlieland lijkt me wel reëel. Afbeelding )
-20,8°C is al buitensporig koud (en tot mijn grote irritatie ééntiende graad kouder dan de koudste maartnacht.)
De melding die Kvrins heeft geplaatst is m.i. betrouwbaarder. 21.3°C is ook al heel veel.
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Jaap » 07-01-2009 11:57

Ell in Limburg had minimaal -20,8. Ik denk, dat dit bij de diverse weerbureaus de laagste melding blijft. De nog lagere waarden komen dus van allerlei amateurs, waarvan ik graag zou willen weten, zonder zuur te doen, waar het station staat en hoe gemeten wordt. Omdat mijn hobby vooral ook de weerhistorie is, ben ik huiverig, om dit zomaar in de boeken te schrijven. We zullen het er hier nog wel een paar keer over hebben.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Theo » 07-01-2009 12:29

Dat al rond 22.00 uur het minimum van 20,8 bereikt werd, zegt wel iets over de mogelijk laagste temperaturen die in Nederland mogelijk zijn. Als alles mee zit en er komt geen (ver)storing dan kunnen de laagste temperaturen nog ver daar onder komen. Er hadden nog minimaal 10 uren van uitstraling en afkoeling kunnen volgen. Het sleutelwoord in dit geval was rust dat is zo helder als wat.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 07-01-2009 12:31

Hier stelt de winter weer zo goed als niks voor en weer dooit het hier dus schaatspret kun je ook nog steeds vergeten hier.

Gauw vergeten deze winter dus en de kaarten voor de komende dagen beloven weinig hoopgevends.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 07-01-2009 13:52

Remco schreef:Hier stelt de winter weer zo goed als niks voor en weer dooit het hier dus schaatspret kun je ook nog steeds vergeten hier.

Gauw vergeten deze winter dus en de kaarten voor de komende dagen beloven weinig hoopgevends.


Hangt er nogal vanaf in welk deel van het land je woont, maar op veel plekken kan wel geschaatst worden. Bovendien zitten we nog niet eens op de helft van de winter dus vind ik je opmerking nogal voorbarig.

Ik ben overigens net als jaapo benieuwd hoe die -23,3 tot stand is gekomen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door John » 07-01-2009 15:03

Theo schreef:Dat al rond 22.00 uur het minimum van 20,8 bereikt werd, zegt wel iets over de mogelijk laagste temperaturen die in Nederland mogelijk zijn. Als alles mee zit en er komt geen (ver)storing dan kunnen de laagste temperaturen nog ver daar onder komen. Er hadden nog minimaal 10 uren van uitstraling en afkoeling kunnen volgen. Het sleutelwoord in dit geval was rust dat is zo helder als wat.


Dat is een interessante gedachte. Toch is het niet zo dat uitgaande van nog eens minimaal 10 uren van uitstraling je kan stellen dat het lokaal nog zoveel kouder zal worden.

We hebben vaker te maken gehad met sneeuwdek en ideale uitstralingscondities zonder dat het tot waarden richting -25 of -30 graden leidde.
Stilstaande lucht boven een sneeuwdek blijft niet eindeloos uitdrogen (dauwpuntverlaging). Daardoor zit er grens aan de haalbare minima.
Op een gegeven moment komt het toch tot algemenere condensatie (mist of rijpvorming), waarbij weer warmte vrijkomt.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Meer dan 20 graden verschil!

Bericht door Oud-forumlid » 07-01-2009 15:16

John schreef:
Theo schreef:Dat al rond 22.00 uur het minimum van 20,8 bereikt werd, zegt wel iets over de mogelijk laagste temperaturen die in Nederland mogelijk zijn. Als alles mee zit en er komt geen (ver)storing dan kunnen de laagste temperaturen nog ver daar onder komen. Er hadden nog minimaal 10 uren van uitstraling en afkoeling kunnen volgen. Het sleutelwoord in dit geval was rust dat is zo helder als wat.


Dat is een interessante gedachte. Toch is het niet zo dat uitgaande van nog eens minimaal 10 uren van uitstraling je kan stellen dat het lokaal nog zoveel kouder zal worden.

We hebben vaker te maken gehad met sneeuwdek en ideale uitstralingscondities zonder dat het tot waarden richting -25 of -30 graden leidde.
Stilstaande lucht boven een sneeuwdek blijft niet eindeloos uitdrogen (dauwpuntverlaging). Daardoor zit er grens aan de haalbare minima.
Op een gegeven moment komt het toch tot algemenere condensatie (mist of rijpvorming), waarbij weer warmte vrijkomt.


Het zal bij jou in rijen wel erg koud geweest zijn John?

Hoe koud precies?

Plaats reactie