Computerverwachtingen

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Computerverwachtingen

Bericht door Jaap » 01-09-2008 22:37

In telegramstijl: Was van 8 aug. tot 1 sept. met vakantie in Kessel (L.). Zonder tv of comp. wel met radio en krant. Gaat prima. Wel steeds weerberichten gevolgd. Langetermijnverwachtingen volkomen naatje. Steeds weer 5-daagse verwachtingen die na 2 dagen weer volledig werden bijgesteld. Soms verbazingwekkende verschillen tussen Weathernews en Meteoconsult.
Krant vaak weer een ander verhaal. Augustus altijd al een moeilijke maand, maar nu was het bar en boos. Geen touw aan vast te knopen en veel ergernissen bij vakantiegangers. Hoe kan dat nou? Er is toch technologische vooruitgang?

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Oud-forumlid » 01-09-2008 22:41

Er is niks verandelijker als het weer Jaapo Afbeelding Afbeelding

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Richard » 02-09-2008 13:49

jaapo schreef:Er is toch technologische vooruitgang?
Die is er zeker Jaap, op alle fronten. En zo zie je maar weer dat een (technologische) vooruitgang niet per definitie een verbetering hoeft te betekenen. Sterker nog, vaak heeft technologische vooruitgang (meestal aangeduid als verbetering Afbeelding ) achteruitgang (lees : verslechtering) op een ander front tot gevolg !
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Theo » 02-09-2008 14:05

Als je de vooruitgang of verbeteringen echt wil weten (meten) moet je natuurlijk objectieve criteria aanleggen. Vergelijk de resultaten van nu met het verleden. Een willekeurig periode in augustus geeft je naar mijn idee niet het recht om vooruitgang naar de prullenmand te verwijzen. En als je het aan de leek vraagt is een weersverwachting (weersvooruitzichten) bijna nooit goed. Dat komt omdat de man in de straat gewoonweg niet meer weet welk weer het eergisteren was, laat staan dat hij de weersvooruitzichten voor de komende dagen onthoudt en die ook op zijn merites weet te beoordelen en deze daarbij ook nog te vergelijken met de vooruitzichten van een dag later.

Jaap, dat valt me en beetje tegen van je. Een jaar geleden stelde je ergens het niveau van dit forum aan de orde. Het moest niet teveel cafepraat zijn maar inhoudelijk en leerzaam. En dit is nu typisch zo'n onderwerp voor bij de borrel.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Oud-forumlid » 02-09-2008 15:55

Vakantie (voor mij zonder tv, radio, internet of krant) is voor mij een uitgelezen kans om eens wat meer naar de lucht te kijken en daaraan conclusies te verbinden over het te verwachten weer.
(John, kunnen we vandaag een fietstochtje maken of gaan we naar dat museum? Als je het mis hebt mag jij voor het eten zorgen Afbeelding ).

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Oud-forumlid » 02-09-2008 18:30

Wellicht is het aardig om eens te kijken hoe die verwachtingen eigenlijk kunnen verschillen. Stel dat twee weerbedrijven beide uitgaan van de GFS-kaarten, hoe kunnen geautomatiseerde verwachtingen dan toch van elkaar verschillen. Dan moeten er ergens bepaalde keuzes worden gemaakt.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Jaap » 02-09-2008 21:30

Aan Theo P. zou ik willen zeggen: dit door mij aangesneden onderwerp is niet zo zwaar, maar om het nou als café-praat af te doen....... En met alle respect voor 'de man in de straat' , ik hoor door mijn weer-amateur-zijn daar niet helemaal bij. Ik weet nog heel goed, hoe het weer drie dagen geleden was en onthou ook heel goed, hoe toen de 5-daagse verwachting was. En ik wil geen kwaliteitsvergelijkingen tussen welke weer-bureaus dan ook, maar allemaal zenden ze uit op gerespecteerde radiozenders of werken voor andere media. En allemaal zullen ze de computermodellen erbij hebben en allemaal zullen ze hun eigen interpretatie geven. Maar je zou toch denken, dat er hierin vooruitgang te bespeuren zou zijn en dat is niet het geval. Ik wil verder helemaal niet negatief zijn, maar nu ik meer gelegenheid had, om er extra op te letten, viel mij het gewoon op. En ook de mede-camping-bewoners, waarvan een flink deel daar stond om mooie fietstochten te maken. Natuurlijk is dan het weerbericht een favoriet onderwerp bij het camping-buren-praatje.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Theo » 02-09-2008 21:43

Jaap, het is juist een heel boeiend onderwerp als je het mij vraagt. Ik heb met mijn 'man in de straat' bedoeld de campinggasten en iedereen die niet bij het weer betrokken is, jou zeker niet.
Wat ik wilde zeggen is dat afgezien of de resultaten van weermodellen nu goed of slecht zijn ik het niet eens ben met de bewering dat er geen vooruitgang wordt geboekt want dan heb ik het idee dat ik in het café beland ben.

Edith
Berichten: 56
Lid geworden op: 30-06-2004

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Edith » 03-09-2008 00:47

John schreef:(John, kunnen we vandaag een fietstochtje maken of gaan we naar dat museum? Als je het mis hebt mag jij voor het eten zorgen Afbeelding ).

En? heb je tijdens je vakantie vaak voor je vrouw mogen koken? Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Computerverwachtingen

Bericht door Oud-forumlid » 03-09-2008 08:11

Edith schreef:
John schreef:(John, kunnen we vandaag een fietstochtje maken of gaan we naar dat museum? Als je het mis hebt mag jij voor het eten zorgen Afbeelding ).

En? heb je tijdens je vakantie vaak voor je vrouw mogen koken? Afbeelding

Ja regelmatig, maar niet omdat ik het zo vaak mis had Afbeelding

Plaats reactie