De vorstinval van maart 1987

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

De vorstinval van maart 1987

Bericht door Dick » 11-03-2023 12:53

Het is fascinerend om in deze dagen zo'n scherpe scheidslijn tussen zachte en koude lucht over ons land heen en weer te zien schuiven. Het doet me denken aan de situatie van 2 maart 1987, al gaat de vergelijking met die situatie natuurlijk wel mank. Toen was er sprake van een echte vorstinval met extreme ijzel in de noordelijke provincies. Ik woonde in de Alblasserwaard, net ten oosten van Rotterdam. Daar kregen we gelukkig niet met ijzel te maken. De overgang van zacht weer naar winterse kou verliep vrij soepel. Kort na middernacht was het +8 C, 's avonds laat ongeveer -3 C. De regen ging in de loop van de avond via smeltende sneeuw over in droge stuifsneeuw. De volgende dag, 3 maart, was het stralend weer en bleef het kwik, na een minimum van -6 C, steken op -2 C. Ik heb het niet paraat, maar volgens mij is dit mijn laagste maartmaximum, in elk geval een van de laagste ooit door mij gemeten. En ook een van een handjevol ijsdagen in maart ooit door mij geregistreerd. Hierop volgde een reeks van 12 dagen met lichte tot matige vorst in de morgen en overdag maxima tussen 0 en 6 C. In onze regio bleef het ijs daarmee te dun, maar in het noorden des lands konden ze tot midden maart op de schaats.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: De vorstinval van maart 1987

Bericht door John » 12-03-2023 11:22

Ja, die staat me nog goed bij. De ijzelramp in het noorden, waar door de vele uren aanhoudende ijzel takken van bomen en zelfs hoogspanningslijnen het begaven. Wat volgde was stralend zonnig winterweer met ook in het zuiden vaak matige vorst en overdag maxima tussen -2 en +5 graden. Vanaf de 15e meer bewolking en ook neerslag, maar pas op de 24e kwam de temperatuur weer in de dubbele cijfers.
Vervolg van de lente was ook interessant met een vrij zachte april en een meimaand die kouder was dan april en ook juni was fris met pas op de 27e de eerste warme dag.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: De vorstinval van maart 1987

Bericht door Jaap » 12-11-2023 12:07

Ook de rest van de zomer van 1987 was niet best. We zijn toen eerder dan de planning was, gestopt met kamperen met de bungalowtent. Het hele jaar was vrij koud. In januari hadden we een ijzige winterperiode en daarna dus maart en de slechte zomer. Het jaar daarop begon de temperatuursprong met een hele reeks warmere zomers en vrij zachte winters.

Plaats reactie