Herinnert u zich deze nog....?

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 25-04-2021 13:36

Aanvankelijk wilde ik deze nieuwe ‘rubriek’ starten onder de titel “do you remember?”, maar ik bedacht me net op tijd dat Gerard Kos een hekel heeft aan onnodig gebruik van de Engelse taal. Hij heeft ook gelijk, want “herinnert u zich déze nog...?” voldoet uitstekend aan datgene wat ik hiermee voor heb. In de jaren tachtig en mogelijk ook negentig hoorde ik de zin “herinnert u zich déze nog, déze nog, déze nog”, als ik me niet vergis bij Radio Veronica. Er werd dan een (half) vergeten grammofoonplaat uit een meer of minder ver verleden opgediept en gedraaid. Soms met een walm van mottenballen eromheen.
Ik wil datzelfde doen met weerfeitjes uit ‘het archief’. Anecdotes, curiosa, bijzonderheden. Over een jaar hoop ik de mijlpaal van 15.000 beschreven weerdagen te bereiken. Dat betekent meer dan 250 schriften volgekalkt en -geplakt met waarnemingen, metingen en weer(gerelateerde)gebeurtenissen. Dat persoonlijk ‘archief’ is al zo omvangrijk geworden dat ik zeker weet dat ik dat nooit van mijn leven allemaal meer zal kunnen nalezen. Dat hoeft ook niet, want meestal kabbelt het weer dag in dag uit gemoedelijk voort. Gewoon te saai, om allemaal door te spitten. Dat archief is hopelijk wel interessant als weer- en klimaatverslag, naar eigen ervaring en aan den lijve ondervonden. Al is de kans groot dat alles na mijn dood bij het oud papier belandt, al was het maar vanwege mijn slechte handschrift.
Kortom, met de moed der wanhoop blader ik af en toe door een willekeurig gekozen schoolschriftje, met hanenpoten en krantenknipsels, op zoek naar meteorologische memorabilia. Vorige week vond ik er eentje in weerschrift no. 70 (ik ben momenteel toe aan no. 246): de periode zaterdag 26 december 1992 (weerdag 4903) tot en met dinsdag 5 januari 1993 (weerdag 4911). In mijn toenmalige woonplaats Nieuw-Lekkerland (Alblasserwaard, tegenwoordig gemeente Molenlanden) mat ik op Tweede Kerstdag pas de eerste lichte nachtvorst van het seizoen, bijzonder laat dus. Dat was de wel aanzet tot een vorstperiode met tot tweemaal toe net geen strenge vorst, 7 ijsdagen en volop schaatsplezier (waaronder de bekende molentochten in de Alblasserwaard op 5 januari, de dag dat de dooi inviel). Opvallend was verder de dichte vuurwerkmist op Nieuwjaarsdag, die verkeersongelukken met 100 gewonden en 8 doden opleverde en de zware sneeuwval in Zuid-Italië, Griekenland en Algerije en op Sardinië en Sicilië.
Ik herinnerde me die dichte mist nog wel, evenals de schaatspret rond Oud & Nieuw, maar was vergeten dat dit was ingebed in anderhalve week vrieskou.

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Sebastiaan » 01-05-2021 17:35

De dichte mist kan ik me goed herinneren.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 20-06-2021 10:57

https://youtu.be/utbrFCjBHas

Een compilatie van alle filmbeelden van het noodweer van vrijdag 18 juni, rondom Wijk aan Zee en Leersum. Aankomende woensdag moet ik trouwens voor mijn werk in Amerongen zijn en rijd ik door Leersum. Ik ben benieuwd wat er dan nog te zien valt van de aangerichte schade.
Dit noodweer deed me onmiddellijk terugdenken aan 9 juli 1984 en ik heb mijn weerjournaal uit die tijd er maar eens bij gepakt. Ik herinner me levendig dat ik die dag door het noodweer werd overvallen terwijl ik de hond aan het uitlaten was. De kolkende bewolking had een rare, groene kleur. Het werd zo donker dat de straatverlichting aansprong. De slagregens doorweekten me in een mum van tijd, bij thuiskomst nam ik eerst een warme douche voor ik droge kleren aantrok. Dit voorval staat overigens, merkwaardig genoeg, niet beschreven in mijn ‘weerdagboek’. Al ga ik verder wel uitgebreid in op al het natuurgeweld (zie foto’s). Het is opmerkelijk dat het een week eerder erg koud was, met vorst aan de grond op vliegveld Zestienhoven (Rotterdam) en op de 3e extreem lage maxima van 12 à 13 C in het hele land.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 20-06-2021 11:00

Ik proberen foto’s van teksten uit mijn weerjournaal toe te voegen, maar dat is weer een heel gedoe. De bestanden zijn te groot.
034334DA-8684-4618-9AD1-53EE68247DE1.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Dick op 20-06-2021 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 20-06-2021 11:01

Op zijn kop, geen idee hoe dat nou weer kan. Waardeloos, wat een getob!!!

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 20-06-2021 11:05

Foto no. 2. Misschien ook op zijn kop. In mijn galerij staan ze goed, dus ik snap het niet. Weet niet wat eraan kan doen.
8E21116A-D835-4ED9-B10F-80B220A1FC9E.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 20-06-2021 11:06

Foto no. 3
B12DE626-B930-40A1-8FA1-F9A93940E29F.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 20-06-2021 11:07

En no. 4.
E1868E1D-A6AD-4E32-86EF-955A3CEAD557.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 20-06-2021 11:11

Ruim een jaar later, 14 augustus 1985, was ik tijdens de introductiedagen als eerstejaars student fysische geografie in Utrecht. De stad werd toen getroffen door zo’n zelfde soort downburst, met groenige luchten, valwinden en slagregen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herinnert u zich deze nog....?

Bericht door Dick » 20-06-2021 11:21

Op zaterdag 7 juni 1997 mistte ik al het spektakel. Ik woonde in Rotterdam en was met mijn vriend aan het winkelen in het centrum van de stad. Op weg naar de metro, lopend door de ‘Koopgoot’ hoorden we een omroepster zeggen dat het weer veilig was om de straat op te gaan. We hadden geen idee wat er aan de hand was. Vanuit de metro zagen we dat de Erasmusbrug was afgesloten en dat de kramen van de markt op het Afrikaanderplein waren platgewaaid. We hadden totaal niets gemerkt van het natuurgeweld.

Plaats reactie