Zware storm 25 januari 1990.

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Zware storm 25 januari 1990.

Bericht door Dick » 23-01-2020 19:57

Overmorgen precies 30 jaar geleden. Kom maar op met jullie belevenissen, verhalen, anekdotes en cijfers. Zaterdag zal ik mijn eigen ervaringen van die enerverende dag delen. Ik heb toendertijd ook een kort verslag gestuurd naar een of andere onderzoekscommissie (‘Crisis Onderzoeks Team’). Geen idee wat daarmee is gebeurd, maar ik ga kijken of ik dat verslag zelf nog heb. Daarnaast heb ik ongetwijfeld het een ander in mijn weerjournaal vastgelegd. Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Dick op 25-01-2020 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Zware storm 25 januari 1990.

Bericht door John » 24-01-2020 08:15

Overdag nog wel zon en erg zacht, wel een harde wind die verder aantrok.
De centrale verwarming was kapot, de monteur kwam eind van de middag toch langs om een en ander te repareren, al had dat van ons die dag echt niet gehoeven, het was niet koud en de dakpannen kwamen hier en daar naar beneden.
Na deze dag zou het nog ruim een maand erg winderig blijven, wat resulteerde in een erg zachte februari.
Op 7-8 februari weer zuidwesterstorm met een recordhoog minimum (ook in De Bilt) van 11.4 graden en een maximum van 15 graden. Op de 20e nog zachter met een minimum van 11,7 in De Bilt en 11,5 in Oss en aldaar een maximum van 17,9 graden.
Langdurig stormweer op 26-28 februari, pas vanaf 10 maart kwam de atmosfeer echt tot rust met op de 17e de eerste warme dag.
Aantekeningen in mijn weerdagboek bij 25-01-1990: regenmeter kapot, schutting omver, orkaan aan de kust, tientallen doden in Groot-Brittannië, in Nederland 20 doden en nauwelijks verkeer op de weg.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zware storm 25 januari 1990.

Bericht door Dick » 25-01-2020 14:13

Dat rapport dat ik aan het COT heb gestuurd kan ik niet meer terugvinden. Ik kreeg toentertijd wel een tijdschrift toegestuurd, ‘Alert’ geheten, met artikelen over de gevolgen van de storm en analyses achteraf. Dat heb ik wel bewaard. Ik moet het verder hebben van mijn herinneringen en mijn weerverslag van die dag. Op 25 januari 1990 ben ik vijfdejaars student fysische geografie in Utrecht. Ik volg colleges op de Uithof, vooral in de hoge toren die toendertijd Trans(itorium) 2 heette. Ik herinner me dat het op deze 25e januari niet de hele dag door hard waait. ‘s Morgens dient zich een eerste windveld aan. Vanuit de collegezaal zie ik de wind rondom Trans 2 wervelen. Halverwege de middag gaat het harder waaien en valt de regen in korte, felle vlagen. Na een rustiger intermezzo dient de echte storm zich in de namiddag aan. De bewolking verbrokkelt en het regent nauwelijks meer.
Onderweg naar mijn ouderlijk huis in Nieuw Lekkerland strand ik met een streekbus op de A2. Een deel van de passagiers stapt uit, waaronder schrijver dezes, anderen rijden terug met de bus die rechtsomkeerd maakt naar Utrecht. Deze laatsten zijn waarschijnlijk in het inderhaast opgerichte opvangcentrum van de Jaarbeurshallen terecht gekomen. Ik wandel met een groepje over de snelweg, op zich al een bijzondere ervaring. Er heerst een uitgelaten stemming. We hebben geen idee van de catestrofe die zich ontwikkelt. Bij een benzinestation koop ik een hele tas met snoep en snacks, alsof ik op survivaltocht ga. Voor de telefooncel ter plekke staat een lange rij (pré-mobieltjestijdperk!). Ik bel op goed geluk aan bij een huis, word binnengelaten, mag naar huis bellen en krijg probleemloos contact. Ik spreek met mijn vader af dat hij mij op zal pikken bij motel Vianen.
We gaan te voet de brug bij Vianen over (dat was er toen nog maar één in de A2). Bovenop ligt een kleine vrachtwagen op zijn kant. Mijn pa en ik rijden naar huis, mijn vertraging blijft uiteindelijk beperkt tot ongeveer 2 uur. Pas als ik het nieuws op t.v. zie dringt de omvang van de ramp door: alleen al in Nederland 20 doden en honderden miljoenen guldens schade. Het kwik is in Nieuw Lekkerland opgelopen naar 11 à 12 graden (kwikthermometer); in De Bilt wordt met 13,5 C een nieuw januarirecord geboekt. Een tante van mij viert op deze memorabele dag haar 45e verjaardag. Er komt nauwelijks visite. Mijn opa en oma durven de straat niet op, een oom en andere tante wagen zich ook niet aan de autorit vanuit Huizen, mijn tante’s moeder kan niet komen omdat de voetveerdienst op de Lek is gestaakt.
Mijn oom en tante hebben een wijzerbarometer aan de muur hangen. Daardoor kan ik noteren dat de laagste luchtdruk in Nieuw Lekkerland ongeveer 978 mbar is en ‘s avonds oploopt naar 990 mbar.

Plaats reactie