De storm die bijna iedereen verraste: 2 en 3 januari 1976

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 170

De storm die bijna iedereen verraste: 2 en 3 januari 1976

Bericht door Oud-forumlid » 30-11-2015 18:01

We hadden al twee zware stormen gehad in de jaren ’70, de eerste op maandag 13 november 1972 (ook wel de ‘orkaan van de eeuw’ genoemd) en binnen een half jaar weer één van 2 op 3 april 1973. Bij ons in oostelijk Friesland was die novemberstorm op z’n hevigst ’s ochtends vroeg vanaf half acht. Uitgerekend rond die tijd fietste ik met een groepje medescholieren doodgemoedereerd naar school… Toen ik ’s ochtends om 7.40 uur de deur uitging viel er prompt vlak naast mij een dakpan van ons huis aan scherven. En onderweg gaven tegen elkaar aanzwiepende bovengrondse electriciteitsdraden vuurballen af. Tegenwoordig zou code rood ons thuis gehouden hebben, maar codes waren er toen niet en je ging gewoon!

Maar ik wil hier aandacht vragen voor de 3e zware storm van de jaren ’70, een storm die bijna iedereen verraste, die van 2 op 3 januari 1976. Eind december 1975 draaide de westcirculatie op volle toeren. En op Nieuwjaarsdag kwam een volgende depressie langs. Maar verassend was, dat bij ons in ’t noorden ’s avonds de regen overging in natte sneeuw en sneeuw. En ’s nachts sneeuwde het door, zodat de ochtend van vrijdag de 2e januari 1976 een winterse aanblik bood.

Van een naderende storm was toen nog helemaal geen sprake. De weerberichten gingen over nog meer sneeuw. In de loop van de dag werden de weerberichten echter steeds stormachtiger. Maar de storm werd vooral voor de kust afgekondigd. Ik verkeerde die dag in de omstandigheid dat ik praktisch de gehele middag en avond door op de achtergrond de radio hoorde en dan uurlijks het nieuwsbulletin van de radionieuwsdienst kon beluisteren. Het weerbericht veranderde van uur tot uur en werd steeds boosaardiger. Eerst werd gesproken van stormachtige wind, dan van mogelijk storm, dan storm aan de kust. ’s Avonds werd het: ‘Zware tot zeer zware storm’, maar tot en met het bulletin van 21.00 uur werd daarbij de beperking tot de kust telkens vermeld. Zolang dat het geval was, voelde ik mij in het binnenland van Friesland veilig en koesterde ik de geruststellende gedachte dat de ergste stormwinden aan ons voorbij zouden gaan. Een nuance aangebracht in de weersverwachting aan het slot van het nieuwsbulletin van 22.00 uur schudde mij persoonlijk wakker. Er was nu ronduit sprake van de aankondiging van een zware tot zeer zware storm en [i][de beperking tot de kust werd niet meer vermeld/i]. Je moest dus wel een goede luisteraar zijn, wilde je beseffen dat er dus noodweer aan zat te komen voor het hele land. Want voor de rest waren de nieuwsuitzendingen gevuld met de reguliere nieuwsberichten, helemaal geen aankondigingen van de storm. De codes rood, oranje en geel waren er niet; dat was verre toekomstmuziek.

Toen ik ’s avonds omstreeks 22:30 uur in huis kwam en een tik op de huisbarometer gaf, viel deze als een baksteen. Een duidelijk signaal dat het helemaal mis was. Niet lang daarna begon de wind hoorbaar toe te nemen en er volgde een angstige stormnacht. Het KNMI had formeel tijdig gewaarschuwd, maar aan veel mensen in het land was de stormaankondiging voorbij gegaan. Zo kwam het dat een groot deel van Nederland door deze storm verrast werd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: De storm die bijna iedereen verraste: 2 en 3 januari 1976

Bericht door Dick » 30-11-2015 22:08

Over iets meer dan een maand dus precies veertig jaar geleden. Ik was tien, maar herinner me deze storm niet. Dat beeld van dat gestrande Veronicaschip in april 1973 staat me wel helder voor de geest. Alleen is dat later zo vaak op t.v. uitgezonden dat er best sprake kan zijn van een 'gecreëerde herinnering'. In 1976 was ik nog niet met het weer bezig, maar er is wel wat in mijn geheugen blijven hangen uit de hete zomer.
Pas na de zomer van 1977 kregen stormen voor mij een praktisch belang, vier winterseizoenen op rij. Vanuit mijn woonplaats Nieuw Lekkerland moest ik elke schooldag met het voetveer over de Lek van en naar de MAVO in Lekkerkerk. Stormen en met name stormvloeden leverden dan spannende beelden op van overstroomde buitendijkse industrieterreinen en een blank staande veerdam. Schuimende golven op de rivier maakten van de overtocht per pont, normaal nogal tam, een enerverende belevenis van gillende scholieren op een volgepakt, in alle richtingen schommelend, dek. De pontbaas annex kapitein was meestal niet te beroerd om zoveel mogelijk buiswater over dat dek te laten spoelen. Voor hem was het ook een soort van verzetje bij een saai baantje. Ik vond het altijd jammer als we, onder deze roerige omstandigheden, alweer aan de overkant afmeerden.
Een echt besef van wat zo'n hevige storm allemaal voor ellende kon aanrichten kreeg ik pas toen ik het weer ging bijhouden. Het is in dit opzicht wel jammer dat ik de storm van januari 1976 en die eerdere in '72 en '73 heb 'gemist'. Bovendien maakt de persoonlijke belevenig, zeker schriftelijk vastgelegd, zo'n gebeurtenis extra bijzonder. Je moet daar gewoon over blijven schrijven Harrie !
Laatst gewijzigd door Dick op 30-11-2015 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De storm die bijna iedereen verraste: 2 en 3 januari 1976

Bericht door John » 01-12-2015 12:57

De stormen van 13 november 1972 en 2 april 1973 hebben veel indruk op mij gemaakt. Schade aan bossen en kabaal rondom het huis.
Natuurlijk zal ik als kind van de lagere school later deze stormen geromantiseerd hebben als de ergste in mijn leven tot nu toe.

Nu blijkt echter uit een overzicht van hoogte uurgemiddelden dat voor Gilze-Rijen KNMI deze stormen op 1 en 2 staan. Dat zal een foutje zijn.
Echter ook Rotterdam heeft deze stormen op 1 en 2 staan qua hoogste uurgemiddelden.

Volgens overzicht zware stormen site KNMI, had 1976 een hoogste uurgemiddelde van 114 km per uur in IJmuiden en Vlissingen.
Ter vergelijking, 25 januari 1990 had een hoogste uurgemiddelde van 108 km per uur in IJmuiden/ Schiphol.

De zware stormen uit 13 november 1972 en 2 april 1973 hadden een hoogste uurgemiddelde van 112 km per uur te IJmuiden/ Terschelling.
Laatst gewijzigd door John op 01-12-2015 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie