Een antieke thermometer in Eu (Normandië)

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Een antieke thermometer in Eu (Normandië)

Bericht door Dick » 30-10-2015 19:10

Gisteren bezochten we het stadje Eu vlak bij de Normandische kust. Bij de ingang van het lokale VVV-kantoor hangt een grote kwikthermometer uit 1903. De teksten die aan weerszijden van de kwikkolommen erbij zijn gezet geven leuke extra, ook historische (weer)informatie. Bij 49 gr ongeveer staat "Chaleur de Sènègal", lijkt me overdreven hoog als max voor dat land. Bij 43 gr "Fièvres chaudes", "hoge koortsen" dus (dodelijk lijkt me). Bij 37 "Chaleur du Sang", bloedwarmte/temperatuur. Bij 33 "Bains ORdes" , zal wel normale badwatertemperatuur betekenen. Bij 22 iets van "Ch.. de Malades", dat gaat over zieken, maar het lijkt me een ernstige ondertemperatuur voor de mens. Bij 15 gr "Climate des Appartements", een beetje lage "huiskamertemperatuur" naar mijn zin. Vlak daaronder "Tempère", "gematigd" dus. Op 7 gr staat "Orangers", heeft misschien met de sinaasappelteelt te maken? "Glace" op nul graden, "ijs" dus. "Rivières gelées bij -7, dan bevriezen dus de open wateren. Interessant wordt het bij "Froids en Paris", waarbij kouderecords in de hoofdstad worden vermeld. Bij -15 C 1890-91; ook in ons land een roemruchte winter. Bij -17 C "Février 1895", een koude februarimaand. Bij -20 C wordt het jaartal 1871 vermeld en bij -23 C 1879. Als laatste staat er bij -26 C "St. Petersbourg".
Het leuke is dat zo'n ouderwetse thermometer in een notendop uiteenlopende informatie geeft. Over de lichamelijke en weersgesteldheid en -extremen en praktische zaken uit het dagelijks leven. Blijkbaar beschouwde men begin 20e eeuw St. Petersburg en Senegal als thermische uitersten. Interessant is dat er voor Parijs alleen aandacht is voor wintertemperaturen en niet voor hitterecords. De winter fascineert meer mensen dan de zomer, dat geld ook voor mij.

Plaats reactie