Een halve eeuw geleden......

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Een halve eeuw geleden......

Bericht door Dick » 20-09-2015 11:41

Vanaf vannacht 01.20 (ongeveer) weet ik ook waar Abraham de mosterd haalt. Daarmee ben op mijn werk ik de laatste van een rijtje van vijf die vanaf oktober vorig jaar vijftig is geworden. In mijn geval zijn persoonlijke en meteo-geschiedenis vanaf mijn geboorte verweven geraakt. In de vroege morgen van 20 september 1965 namelijk werd op vliegveld Twente het landelijk laagste septemberminimum gemeten: -3,5 C. Een waarde die nog steeds discussies oproept, omdat deze veel lager is dan waarden elders gemeten. Ik heb het even nagezocht: Eindhoven mat die nacht (+) 2,2; Gilze-Rijen 2,4; Deelen 2,6; De Bilt 2,8; Eelde 3,0. De overige hoofdstations zaten nog een stuk hoger. Er is 'iets' met station Twente. Dit jaar kwam het er in juni maar liefst negen maal tot vorst aan de grond, tegen hooguit vier of vijfmaal op enkele andere stations. Op 10 juli registreerde Twente nog eens een minimum van -1,3 op 10 cm. Volgens mij kwam het verder nergens tot grondvorst. Het zijn dus geen incidenten: die opvallend lage minima daar bij Enschedé. Aan de meetapparatuur zal het niet liggen, dus heeft het met de locatie te maken. Maakt eigenlijk niet uit: ik wíl helemaal geen discussie over Twente en zeker niet over die -3,5 C van precies vijftig jaar terug. Ik koester namelijk dat record dat werd bereikt in de nacht dat ik geboren ben. ;-)!!!

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Een halve eeuw geleden......

Bericht door John » 21-09-2015 09:04

Van harte gefeliciteerd!
Mijn geboortedag kenmerkte zich niet door opvallend weer, wel mijn geboortejaar: een koele zomer en een record-koude februari.

Plaats reactie