1959 en wat daarna kwam.

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Jaap » 15-06-2015 18:22

Nu we op veel plaatsen weer te lijden hebben van droogte, denk ik steeds vaker terug aan 1959. Toen maakte ik nog geen weernotities, maar ik weet het nog wel. De hele zomer was zeer zonnig, erg droog en vrij warm, hoewel extremen niet veel voorkwamen door veelvuldige n. of no. winden. Ik moet nog maar eens het synoptische maandoverzicht van dit jaar eens gaan bestuderen. Het is er wel op het KNMI, maar misschien heeft iemand hier een link. Synoptisch dus he, de kille cijfertjes daar ben ik geen liefhebber van. En dan het vervolg.....ALLE zomers van de 60-er jaren waren of koud of normaal, maar niet meer dan dat. Sommige waren ook erg nat en dat na de zware droogte van 1959. In de 70-er, 80-er en 90-er jaren kwamen regelmatig vrij warme en soms ook droge zomers voor. Dat zette zich voort in de 21e eeuw. Dieptepunt in de 60-er jaren was 1962. Het hele jaar was koud, vrij nat en somber over het algemeen en de legendarische winter van 1963 volgde daarna met als begin de 22e december 1962.
1959 leverde nog iets merkwaardigs: In februari was er 10 tot 14 dagen aaneengesloten dichte mist bij temperaturen onder 0. Toen de zon eindelijk weer ging schijnen leverde dat spectaculaire beelden op van bomen die onder een zeer dikke laag rijp zaten.
Laatst gewijzigd door Jaap op 15-06-2015 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Edward » 15-06-2015 22:09

De synoptische beschrijvingen maakt het KNMI niet meer in het maandoverzicht (wegbezuinigd?): http://www.knmi.nl/klimatologie/mow/pdf/mow_201505.pdf
Drie jaar geleden was dat synoptisch overzicht nog wel in het maandoverzicht van het KNMI te vinden: http://www.knmi.nl/klimatologie/mow/pdf/mow_201205.pdf

Maar Adrie houdt het synoptisch overzicht hier op VWKweb goed bij (iedere week 1 of 2 maal): https://www.vwkweb.nl/index.php?page=HetWeer_Synop_2015
Dit is min of meer het verhaal dat tot en met 2014 in de WSP verscheen.
Laatst gewijzigd door Edward op 15-06-2015 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Jaap » 16-06-2015 19:02

Ik bedoelde dus het synoptische overzicht per maand van 1959. Dat is in de bibliotheek van het KNMI wel in te zien. Dat ze al enkele jaren dit overzicht niet meer maken, was bij mij bekend. 1959 was een jaar met uitzonderlijk veel dagen met invloed van krachtige hogedrukgebieden, maar hoe het precies verliep en hoe en wanneer er toch enkele verstoringen waren, zou ik graag nog eens gedetailleerd bekijken. Als er hier niks te vinden is, qua links, zal ik een afspraak maken voor bibliotheekbezoek. Vroeger kon dat altijd, maar wel even tevoren bellen, of er ruimte is.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Edward » 16-06-2015 22:38

Ah dan zal het mis zijn gegaan door de verwijzing naar "dit jaar". Ik zou als het om een jaar in het verleden gaat, eerder denken aan het woord dat. Maar terugkomend op het onderwerp: de maandoverzichten van jaren geleden zijn nog niet digitaal gepubliceerd (waarschijnlijk alleen gedigitaliseerd). Dus is de huidige informatie die er is, op deze pagina bijvoorbeeld te vinden: http://www1.wetter3.de/Archiv/ (weerkaartjes tot 1870). Dat is wel even uitzoeken omdat het over een droogteperiode van enige tijd gaat.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Sebastiaan » 17-06-2015 11:12

Vul hier je reactie in...
Edward schreef:Ah dan zal het mis zijn gegaan naar de verwijzing naar "dit jaar". Ik zou als het om een jaar in het verleden gaat, eerder denken aan het woord dat.

Maar terugkomend op het onderwerp: de maandoverzichten van jaren geleden zijn nog niet digitaal gepubliceerd (waarschijnlijk alleen gedigitaliseerd). Dus is de huidige informatie die er is, op deze pagina bijvoorbeeld te vinden: http://www1.wetter3.de/Archiv/ (weerkaartjes tot 1870). Dat is wel even uitzoeken omdat het over een droogteperiode van enige tijd gaat.


vanaf Afbeelding

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Yann » 18-06-2015 20:39

Vul hier je reactie in...
Jaap schreef:1959 leverde nog iets merkwaardigs: In februari was er 10 tot 14 dagen aaneengesloten dichte mist bij temperaturen onder 0. Toen de zon eindelijk weer ging schijnen leverde dat spectaculaire beelden op van bomen die onder een zeer dikke laag rijp zaten.


Ben eens benieuwd hoe dat eruit zag! Dat moet net een dikke laag sneeuw geweest zijn, met dat verschil wellicht dat zelfs de dunste twijgjes bedekt waren.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Jaap » 19-06-2015 22:45

Het was echt ongelooflijk. Minstens 10 dagen onafgebroken dichte mist (plaatselijk zelfs 12 of 13 dagen) bij temperaturen onder 0. Meest matige vorst en door deze situatie een geringe dagelijkse gang. Er moeten ongetwijfeld foto's gemaakt zijn toen en ze zullen wel gepubliceerd zijn ook. Maar ik weet er niet zo heel veel van. Ik was 14 toen (kun je nagaan) en ik heb er toen niets van opgeschreven. Als het einde van deze ongekende mistperiode met wind en bewolking kwam, zal het niet zo lang onwerkelijk mooi geweest zijn. Ik weet dat niet. Ik weet wel nog, dat we toen ook een tijdlang konden schaatsen, maar in de dichte mist was daar niet zo veel aan. En toen kwam er een paar maanden later een ongekend lange droogteperiode met veel zonuren en heel veel dagen met maxima boven de 20 graden. Voorwaar een apart jaar!

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door John » 23-06-2015 18:04

Voor 2007 zou ik me nauwelijks een goede voorstelling kunnen maken van opbouw van rijp over meerdere dagen.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Jaap » 24-06-2015 22:21

In 1959 dus een lange periode met telkens weer invloed van krachtige hogedrukgebieden. Zo ongeveer van februari tot september, met wel een paar onderbrekingen natuurlijk. Waarschijnlijk goed vergelijkbaar met het wonderbaarlijke jaar 1947, hoewel de winter toen kouder was en de zomer heter.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: 1959 en wat daarna kwam.

Bericht door Oud-forumlid » 29-11-2015 15:52

Ik vind het zo opmerkelijk dat de droge zomer van 1959 geheel onbesproken is gebleven in het boek van Jan Buisman Extreem Weer! Een canon van weergaloze winters & zinderende zomers, hagel & windhozen, stormen & watersnoden.
Zelf heb ik de zomer van 1959 niet bewust meegemaakt, maar uit de overlevering is mij wel bijgebleven dat de droogte van dat jaar regelmatig door de mensen om mij heen aangehaald werd. En in krantenknipsels uit dat jaar komt het bijzonder droge karakter van dat zomerhalfjaar overduidelijk naar voren. Hans de Jong schreef destijds bijvoorbeeld: "Het blijft een unicum, de regenloze periode van 4 mei tot en met 25 juni. Er zal in de toekomst zeker gesproken worden over 'de droogte van 1959'".

Persoonlijk heb ik altijd een soort ideaalbeeld van de zomer van 1959 in gedachten gehad, een prachtige zomer met gematigde warmte door de veelal noordoostelijke stromingen. Opmerkelijk voor die zomer is bijvoorbeeld ook dat er geen officiële hittegolf in is voorgekomen, trouwens in het lange tijdvak van 1950 tot 1975 speurt men tevergeefs naar zo'n landelijke hittegolf. Maar erg heet is het in de zomer van 1959 soms toch wel geworden. Zo werd op 9 juli 1959 de hoogste temperatuur van die zomer in Nederland gemeten in Venlo, 36,6 gr.C. Precies 2 gr.C. beneden het Nederlandse warmterecord van Warnsveld (augustus 1944).

In het zomerhalfjaar van 1971 kwamen in mijn beleven enkele schitterende mooiweerperioden voor, vooral in mei en in juli van dat jaar. Met prachtige blauwe luchten bij een bestendige noordoosten wind. In mijn ideaalbeeld van zomer 1959 stelde ik mij altijd voor, dat die mooiweerperioden van 1971 een beeld gaven van het overheersende weerbeeld van zomerhalfjaar 1959.Een werkelijk gouden zomer.

Vraag me niet hoe ik erbij kom, maar ik heb ooit van 2 tijdsleutels in het weer gehoord (gelezen), die ik altijd in het achterhoofd heb gehouden en waarmee ik toch vaak elementen herken. Het is een 8-jarige periode in winterweer en een 6-jarige periode in zomers, of een veelvoud daarvan (dus bijv. 16 jaar of 12 jaar). In dat verband vond ik altijd opmerkelijk de lijn 1947 - 1959 - 1971 - 1983 - 1995 met mooie warme zomers. 2007 - dat voorbestemd leek voor een superzomer na een fenomenaal begin van het groeiseizoen in april - deed echter niet meer mee. Maar in juli 2013 was er wel weer zo'n zeldzame bestendige mooiweerperiode met noordoostenwinden.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 29-11-2015 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie