'Oud & Nieuw'

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

'Oud & Nieuw'

Bericht door Dick » 01-01-2015 12:28

Het is Nieuwjaarsdag 2015. Een dag om terug- en vooruit te blikken. Eigenlijk wil ik de term 'Oud & Nieuw' wat ruimer opvatten in dit topic. Ik wil het namelijk ook betrekken op het 'oude' en 'nieuwe' klimaat.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Sorry voor de lap tekst hieronder...

Bericht door Dick » 01-01-2015 12:54

In allerlei berichten op het forum proef ik de weemoed; het verlangen naar de 'ouderwetse' zomers en winters van voor de opwarming. Tegelijkertijd zijn er mensen die blij zijn met de mildere winters zonder kou en gladheid en het verlengde terrasjesseizoen. Discussies hierover vinden versnipperd plaats in de loop van het jaar op verschillende topics. Mijn idee is om middels dit nieuwe topic een en ander te concentreren. Het gaat mij om persoonlijke ervaringen: wat merken jullie van het nieuwe klimaat, zijn er wezenlijke verschillen met het oude klimaat? Meer nadruk dus op het eigen gevoel en beleving en minder op de wetenschappelijke insteek. Die wetenschappelijke insteek komt namelijk op andere topics al volop aan de orde. Je kunt meten en middelen en classificeren, maar wat zie en ervaar jezelf? Welke invloed heeft AGW op je leven en je dagelijkse beslommeringen?
Zelf ben ik in het voorjaar van 1979 aan een weerjournaal begonnen, geïnspireerd door de voorgaande winter die al direct historisch was. Zodoende heb ik een persoonlijk archief opgebouwd en nog een aardig stuk van het oude klimaat gedocumenteerd. Dat is een schat aan gegevens, waar ik veel vaker in zou moeten graven. De overgang naar het nieuwe klimaat heb ik ook mooi 'meegepakt'. Voor mij als weerliefhebber is dat toch een bijzondere ervaring. Het zou leuk zijn om jullie ervaringen te horen.
Misschien werkt het niet, bloedt het dood of is het teveel een herkauwen en herhaling van zetten. Dat moet dan maar blijken.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: 'Oud & Nieuw'

Bericht door John » 02-01-2015 11:57

Wat ik merk aan mijn eigen waarnemingen van ruim 40 jaar en ook gevoelsmatig is (behalve de gemiddeld hogere temperaturen) het minder voorkomen van mist.
Verder was er na 1991 weinig sneeuw, maar was er weer overvloedig sprake van een sneeuwdek in 2005 en 2009 en vooral 2010. 27 december 2014 gaf hier een sneeuwdek van 13 cm, maar wat als... de temperatuur 1 of 2 graden lager was geweest...

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: 'Oud & Nieuw'

Bericht door Edward » 02-01-2015 14:40

John schreef:Wat ik merk aan mijn eigen waarnemingen van ruim 40 jaar en ook gevoelsmatig is (behalve de gemiddeld hogere temperaturen) het minder voorkomen van mist.


Smog en mist komen inderdaad minder voor door de meer gereguleerde uitstoot van een aantal groepen stoffen. Het KNMI neemt dat ook mee in de klimaatscenario's.

Over de belevingsverschillen tussen oud en nieuw klimaat kan ik natuurlijk weinig zeggen, ik heb het 'oude klimaat' niet meegemaakt.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: 'Oud & Nieuw'

Bericht door Dick » 02-01-2015 16:29

Inderdaad, nadat ik er op ben gaan letten viel me ook op dat het aantal dagen met mist duidelijk is afgenomen. Daar ben ik overigens heel blij mee. Het geeft aan dat de lucht toch schoner is geworden (alleen niet als het gaat om fijnstof). Als het gaat om het verkeer beschouw ik mist, na ijzel, als een van de meest gevaarlijke verschijnselen. Die afname van het aantal mistdagen hoort vermoedelijk bij ons nieuwe klimaat, al zal het eerder een gevolg van genomen milieumaatregelen dan van de opwarming.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: 'Oud & Nieuw'

Bericht door Jaap » 02-01-2015 22:05

Je hebt altijd baas boven baas: ik volg het weer al vanaf 1960. Toen was ik 15, dus tel maar uit. Bewust de historische winter van 1963 meegemaakt. Zo één zal er niet gauw meer komen, maar dat het nog aardig kan winteren, zagen we in 2009 en 2010 en in febr. 2012. Meestal laat men het zg nieuwe klimaat in 1988 beginnen, maar daarvóór waren er toch ook extremen. Zeer warm jaar 1975, hete zomer 1976, vuile winter 1979. IJswinters in 1985 en 1986. Na de zeer natte winters met grote overstromingen langs de rivieren, zei men, dat ouderwetse winters wel nooit meer zouden voorkomen. Prompt kregen we winterkou in 1996 en 1997, met de Tocht. Ik bedoel maar.... Wel is duidelijk, dat de gemiddelde jaartemp. omhoog is gegaan, maar of er echt een klimaatverandering bezig is, kun je pas na 2025 beoordelen, vind ik. Opvallend is ook, dat circulatietypen de laatste jaren hardnekkig zijn, daardoor hitte-perioden in de zomer, maar soms ook zeer natte perioden in alle seizoenen. Bijzondere warmte of kou of zeer droge perioden of juist zeer natte, kwamen voor 1988 ook af en toe voor dus, maar nu valt het allemaal meer op door de nieuwe media en de grotere aandacht voor het weer, door professionals en amateurs.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: 'Oud & Nieuw'

Bericht door Jaap » 02-01-2015 22:09

Die overstromingswinters waren 1994 en 1995. En de geschetste voorbeelden van vóór 1988 was een greep; er zijn meer voorbeelden.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: 'Oud & Nieuw'

Bericht door John » 09-01-2015 12:16

Vanuit het midden van Brabant een vastgelegde dagelijkse waarneming sinds 1970.

Mij valt op:
Een overtuigende afname van het aantal dagen met mist.
Een vaker voorkomende combinatie van zon en (zeer) zacht in het winterseizoen.
Een afname van het aantal dagen met stratus.
Een toename van de hoeveelheden neerslag in millimeters tijdens sneeuwsituaties.

Na 2001 geen wezenlijke speldenprikken van de winter in april. Het gemiddelde aprilklimaat 2001-2014 staat ver af van de tijden van weleer.

Contrasten in een seizoen, die ik voorheen niet mogelijk hield. Zoals het gigantisch verschil tussen eerste en tweede winterhelft 1996-1997 en het eigenwijze optreden van de februarikoudegolf 2012.

Het ontbreken van koel weer in de hoogzomer tijdens droge dagen met nu en dan zon. Er staat al heel gauw 20 graden op de thermometer.
Dat een verregende zomerdag nog steeds koud (13-14 graden) kan zijn is duidelijk, daarin geen wijziging.
Laatst gewijzigd door John op 09-01-2015 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: 'Oud & Nieuw'

Bericht door Dick » 09-01-2016 12:42

Tja, ook in het 'oude klimaat' was de kans op een bestendige vorstperiode in dit lage land aan de zee nooit erg groot. Je kunt in Nederland niet de hoogte in om kou of sneeuw op te zoeken. Het is feitelijk allemaal zeeniveau wat de klok slaat, ook op de Veluwe en in Zuid-Limburg. In het buitenland lachen ze zich suf om onze heuveltjes (misschien op Denemarken na, daar glooit het wel, maar is het hoogste punt slechts 170 meter).
Op zee loert ook constant de dreiging van zachte lucht die roet in het eten kan gooien. Zelfs in de allerstrengste winters wordt de vorst geregeld voor korte of lange tijd door dooi onderbroken. Het vriest in Nederland eigenlijk nooit weken onafgebroken, laat staan maanden.
In het 'nieuwe klimaat' lijkt het nog lastiger te worden om een 'echte winter' te krijgen. De opwarming zorgt voor een uitgangspositie die steeds ongunstiger wordt. Kijken we naar deze eeuw tot nog toe, dan lijkt zelfs de grens van 100 'Hellmannetjes' in het grootste deel van ons land een onhaalbare zaak. De winter van 2009/'10, die in het geheugen van velen als "streng" staat gegrift, kwam in De Bilt tot 94 punten. Deze werd officieel dus net niet als "koud" geclassificeerd. We moeten het blijkbaar hebben van koude uitbijters in een verder zachte winter, zoals in februari 2012. Of van een scherpe tweedeling van zuidwest naar noordoost, zoals deze maand. Deze situaties kwamen in het oude klimaat ook voor, uiteraard. Het is afwachten of in het nieuwe klimaat de tegenstellingen en variaties nog groter worden of frequenter gaan optreden.
De laatste paar jaar hebben we dingen beleefd die tot voor kort voor onmogelijk werden gehouden. De 'Hellmannloze' winter van '13/'14 bijvoorbeeld (op Noord-Nederland na, ook toen een scherpe tweedeling). In februari 2014 registreerde De Bilt een half graadje vorst gedurende twee minuten of zo. Dat was alles die desbetreffende maand! De nog gaande winter van '15/'16 heeft ongehoorde thermische hoogstandjes laten zien. Als opmaat leverde november een ongeëvenaard aantal 15-plussers op. December deed het dunnetjes over: op 25 dagen meer dan 10 graden in De Bilt; allerlei temperatuurrecords werden verbeterd. Het etmaalgemiddelde spreekt het meest tot verbeelding: het oude record uit 1974 werd gewoon verpulverd. De grens van 10 graden werd bijna geslecht. De afwijking van de norm van bijna 6 graden is op zich ook een record.
Deze kleine inventarisatie geeft me het gevoel dat 'oud en nieuw' steeds onvergelijkbaarder worden. De huidige norm is het berekende gemiddelde over 1981-2010. De aankomende norm, over 1991-2020, wordt interessanter. Dat betreft dan allemaal jaren in het nieuwe klimaat. Dat zal een vermoedelijk meer realistische uitgangspositie opleveren.

Plaats reactie