Najaarsonweer bij de kust.

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Najaarsonweer bij de kust.

Bericht door Jaap » 08-08-2014 17:43

In mijn herinnering kwam dit in mijn jeugd vaak voor: Tussen eind augustus en half oktober waren er diverse avonden, dat je aan de westelijke horizon het voortdurend zag bliksemen. Je hoorde geen onweer. De oorzaak: koude lucht tot op hoogte boven een relatief warme zee. Ik vond het fascinerend. Hemelsbreed was de kust zeker 45 km van mijn woon- en geboorteplaats (Zegveld, nu de woonplaats van onze voorzitter). Volgens mij is dit weertype de laatste decennia minder voorgekomen. Het kan ook heel goed zijn, dat mijn herinnering gekleurd is en het vroeger ook maar sporadisch voorkwam. Ik heb ook jaren te ver van de kust gewoond en je moet ook een goed uitzicht op het westen hebben. Dat heb ik nu trouwens ook niet, helaas. Het zeewater is nu zeer warm. Alle kans voor meerdere lichtshows bij de kust in de komende nazomer. Wie kan hier nog meer over zeggen?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Najaarsonweer bij de kust.

Bericht door John » 14-08-2014 19:52

Het is schitterend, nog steeds. Het verveelt me niet. Als het redelijk frequent weerlicht kan ik er naar blijven kijken.
Soms is het dan op de eigen waarnemingsplek zo goed als helder. En als dan ook de maan er nog bij is, is de sfeer totaal.
Soms zijn aan de verre westelijke of noordwestelijke horizon dan net de zilvergrijs nachttoppen van buienwolken te zien.

Mij lijkt dat dit verschijnsel niet meer of minder dan vroeger voor kwam, grootschalig bekeken. Er zijn wel jaren geweest waarin het weinig voorkwam.
Een herfst met veel zuidelijke aanvoer en (veel) te warm weer is niet helpend.

Plaats reactie