Verhaaltje uit het verleden. Wie volgt?

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Verhaaltje uit het verleden. Wie volgt?

Bericht door Oud-forumlid » 18-07-2013 09:23

Wateroverlast ergens in de jaren 90. De precieze datum weet ik niet om dat ik al mijn weergegevens, althans de meeste, nog in mijn ouderlijk heb huis liggen.
Het was rond 6 uur in de ochtend mijn vader was al op gestaan om te gaan werken. Ik was ook al uit bed om dezelfde reden. Het regende al wel maar niets bijzonders. Dat zou snel veranderen mijn vader reed meestal rond 06.45 weg naar zijn werk. Op de fiets wel te verstaan. Maar vanaf half 7 hield het op met “ zachtjes “regenen de kraan ging flink open. Er was een optie dat mijn vader een beetje droog op zijn werk zou komen en dat was dat ik hem zou weg brengen met de auto. Het hoosde inmiddels dus snel de auto in en rijden maar. Harder dan 30 km per uur ging echt niet de ruitenwissers op de snelste stand maar die konden het amper bij houden. Rond 07.00 was mijn vader op de plaats van bestemming en ik reed terug naar huis. In de auto dacht ik hoeveel zal er inzitten in de regenmeter? 20,30, of 35 mm? Diverse straten stonden al blank vlug de auto geparkeerd en naar de tuin gelopen het druppelde nog wat na. Maar het was bijna droog. De regenmeter gepakt en snel naar binnen. Het water stond boven het streepje van 35 mm! Dus een glas erbij tot aan de 35 mm uitgeschonken was in dat glas en toen de regenmeter geleegd en het water uit het glas er weer ingegoten: 7 mm leverde dat op in totaal, dus 42 mm in 40(!) min. tijd een bijzondere ervaring was dat wel…En ook totaal onverwacht!

Wie volgt met ook een verhaaltje uit het verleden?
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 21-07-2013 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Verhaaltje uit het verleden. Wie volgt?

Bericht door Gert » 18-07-2013 18:56

Als ik het goed herinner juni 1997 meen eind juni. Een flink onweerscomplex trof de regio met in een paar uur tijd tussen de 60 a 70 mm.. Het was op een zondag want lokaal moesten de kerkdiensten stoppen omdat er water de kerk in stroomde.
Laatst gewijzigd door Gert op 21-07-2013 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Verhaaltje uit het verleden. Wie volgt?

Bericht door Gert » 18-07-2013 19:04

Overigens over verhalen gesproken, recent heb ik zitten grasduinen in de 15000 pagina's aan weerspiegel die online staat. 39 jaar weergeschiedenis levert wat leesvoer op. Zoals het machtige onweer dat op 7 juni 1997 over het westen des lands is getrokken. Alle leden kunnen dat online lezen . Een aanrader.
Laatst gewijzigd door Gert op 21-07-2013 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Weergerelateerd schoolverzuim

Bericht door Dick » 19-07-2013 23:23

Tussen 1977 en 1981 ging ik naar de MAVO in Lekkerkerk. Ik moest dagelijks overvaren met het voetveer vanuit mijn ouderlijk huis in Nieuw-Lekkerland. Bij noordwesterstorm werd het spannend: mogelijk stormvloed! Uit rioolputten en zelfs toiletpotten steeg de geur van rivierwater op. Als je binnen of buiten de Lek rook was het hoog water en als de veerdam ver genoeg onderliep ging het voetveer uit de vaart. Zover ik me kan herinneren heb ik in die vier jaar altijd kunnen overvaren, zelfs bij stormvloed. De pont legde dan gewoon, zolang het nog ging, bij een hogere steiger aan. Fascinerend was het altijd wel, om dat rivierwater over die veerweg, buitendijkse industrieterreinen en langs huizen te zien stromen.
Midden jaren tachtig ging die veerpont geregeld uit de vaart vanwege ijsgang op de Lek. Daar heb ik dus geen 'profijt' van gehad. Overigens is er altijd een backup, in de vorm van het autoveer van Kinderdijk naar Krimpen a/d Lek, dat vaart bij weer en wind, ijs en weder dienende. Dat wil zeggen: stormvloeden en drijfijs vormen geen belemmering. Overigens was de afspraak met die MAVO in Lekkerkerk dat scholieren uit Nieuw-Lekkerland en het aangrenzende Streefkerk thuis mochten blijven als het voetveer uit de vaart was. Geen fietstochtjes dus naar dat autoveer. Scholieren uit Kinderdijk hadden dus dikke pech. Nu ja, al die stormvloeden ten spijt heb ik dus nooit legaal de school kunnen verzuimen !
Laatst gewijzigd door Dick op 21-07-2013 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Verhaaltje uit het verleden. Wie volgt?

Bericht door Gerard » 21-07-2013 10:56

Heren, we hebben een forum "weerhistorie". Graag daarvan gebruik maken voor de verslaggeving van deze mooie verhalen! Ik heb er zelf ook nog wel een paar! Te schrijven in de vakantie neem ik me voor.

Verplaatst naar het weerhistorieforum op 21 juli 2013.
Laatst gewijzigd door Gerard op 21-07-2013 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie