Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Dick » 10-11-2012 14:46

Wel aardig dat elke 'Grote Winter' zijn eigen karakter heeft. In '56 en '29 concentreerde de kou
zich in februari, maar dat was wel diepvrieskou. Was 1956 geen schrikkeljaar geweest dan was het februarigemiddelde nog lager uitgekomen. Herhaling van zetten in 1986, wel minder extreem. Het jaar daarvoor hadden we twee afgebakende vorstperiodes, de eerste sneeuwrijk, de tweede juist (erg) droog.
De winter van '79 had hoger op de Hellmannladder kunnen klimmen, als een portie diepvrieskou in februari niet een koerswending had genomen, over Spanje was getrokken en vervolgens tot 500 km in de Sahara sneeuw had veroorzaakt. Wat een verspilling van winterweer. Het KNMI had toen, staat me nog bij, minima rond -13 en maxima rond -7 voorspeld, maar dat kwam er niet van. Ook in maart werd nog een vorstinval afgeslagen.
Januari viel toen op door het ontbreken van zacht weer, maar wel met gekwakkel na het recorkoude begin.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Precies 35 jaar geleden......

Bericht door Dick » 11-04-2013 18:33

....op 11 april 1978 dus, viel er vooral in West-Nederland een dik pak sneeuw. Ik was toen brugpieper en kon mijn aandacht onmogelijk bij de lessen houden. Buiten bleef het maar sneeuwen. Ging toen naar de mavo in Lekkerkerk en ontdekte jàààren later dat Paul de Leeuw op dezelfde school, een klas hoger, zat. Zal hij die historische weerdag ook constant uit het raam gekeken hebben?

Plaats reactie