Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Oud-forumlid » 13-10-2012 13:00

Remko schreef:Dat staat netjes.
Even zo nodig is een topic Fata Morgana's (dus alle Uitvoer vanaf +144h). Afbeelding

Tja en verder valt er genoeg te mijmeren en dan is dit jaar genoeg. De Retro, zo 'klassiek' dat ie misschien nog nooit is voorgekomen:

Afbeelding

Op deze na misschien:
Afbeelding


Daarnet nog eens januari 2006 bekeken. Frappanter vind ik nog januari 1942, dat is met allergrote voorsprong de maandtemperatuur die ik a.h.v. het WZ-archief het foutst heb ingeschat.

Maandgemiddelde van ruim -5° in De Bilt. Altijd net niet schijnbaar, maar kennelijk moet er ten ZO, Z en O van ons een enorm sneeuwtapijt gelegen hebben en was de wind meestal aflandig. Uiteraard moeten we rekening houden dat de windrichting aan de grond nog wat meer gekrompen is.

-25° als Tn in het Biltse, ik maak een diepe buiging voor deze maand.

Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 13-10-2012 13:39

Jef schreef:
Daarnet nog eens januari 2006 bekeken. Frappanter vind ik nog januari 1942, dat is met allergrote voorsprong de maandtemperatuur die ik a.h.v. het WZ-archief het foutst heb ingeschat.

Maandgemiddelde van ruim -5° in De Bilt. Altijd net niet schijnbaar, maar kennelijk moet er ten ZO, Z en O van ons een enorm sneeuwtapijt gelegen hebben en was de wind meestal aflandig. Uiteraard moeten we rekening houden dat de windrichting aan de grond nog wat meer gekrompen is.




Werkelijk? Ik zie toch echt geen jan'06-achtige kaarten tevoorschijn komen in die maand. De NAO zegt niet alles. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Dick » 13-10-2012 15:56

Die kaartjes van februari 1929, bijdrage van Kimme moeten dus ook naar hier verplaatst, wel onder protest merk ik Afbeelding
Kunnen jullie ook dergelijke plaatjes van december 1938 plaatsen. Ik ben Afbeelding een tikje digibeet en onhandig met internet, vandaar dit verzoek. Ik vind de kaartjes trouwens uiterst spectaculair. Eerlijk is eerlijk, ik word zelf ook niet week van nostalgie bij herinneringen aan een zachte winter, maar terugdenkend aan de kou-inval eind december 1978 krijg ik kippevel.
Ik hield mijn ouders de halve nacht uit de slaap vanwege mijn gekras aan de dubbeldikke ijsbloemen op mijn slaapkamerraam. Ik moést gewoon zien of het nog sneeuwde!
Op de 31e naar buiten om het ijs uit te testen, één drabzooi natuurlijk, snertijs dat nog moest bevriezen. Van oud op nieuw naar buiten met mijn sterretjes, ik was niet zo van het echte vuurwerk. De volwassenen vluchtten snel terug naar de warmte binnen, ik had het idee dat vanwege de zeer strenge vorst er minder vuurwerk werd afgestoken.
Het ouderlijk huis kreeg in de loop van 1979 dubbel glas (beneden) en spouwmuurisolatie. Deze winter werd daarmee de enige waarbij er ijsbloemen op de huiskamerraam ontstonden, achter de lamellen van karton en overgordijnen. Van de ijsbloemen in mijn slaapkamer heb ik nog een heel decennium kunnen genieten.
Keuken en woonkamer waren de enige verwarmde ruimtes in huis. In de laatste zo'n gashaard, altijd een koude tocht over de vloer, maar wel een 'gezellige' warmte. Als de waakvlam uitging, was het een heel getob om deze weer aan te krijgen. Mijn pa en ik wisselden elkaar af bij het rugwarmen tegen die LU-kachel, daarbij lagen de huisdieren (eerst honden, later katten) in de weg, met de neuzen bijna tegen de loeihete micaruitjes.
Ergens in januari werden we overvallen door een echte blizzard, in de polder buiten het dorp, terwijl we de honden uitlieten. Er kwam echt een muur van sneeuw, vanuit het oosten, op ons af. Echt spannend voor een jochie van 13, een kippevelmoment in meerdere opzichten.
Tja, zo'n nostalgisch verhaaltje kan ik niet ophangen over, bijvoorbeeld, de winter van 1983 Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Oud-forumlid » 13-10-2012 16:00

sneeuwbal schreef:
Jef schreef:
Daarnet nog eens januari 2006 bekeken. Frappanter vind ik nog januari 1942, dat is met allergrote voorsprong de maandtemperatuur die ik a.h.v. het WZ-archief het foutst heb ingeschat.

Maandgemiddelde van ruim -5° in De Bilt. Altijd net niet schijnbaar, maar kennelijk moet er ten ZO, Z en O van ons een enorm sneeuwtapijt gelegen hebben en was de wind meestal aflandig. Uiteraard moeten we rekening houden dat de windrichting aan de grond nog wat meer gekrompen is.




Werkelijk? Ik zie toch echt geen jan'06 kaarten tevoorschijn komen in die maand. De NAO zegt niet alles. Afbeelding


Januari 06 bracht relatief weinig kou ondanks ogenschijnlijk mooie circulaties.

Januari 42 was extreem en ijzig koud, ondanks ogenschijnlijk niet extreem koude luchtdrukkaarten. We verbleven veelal op de rand van de ergste kou, maar aan de grond was het globaal bekeken bijzonder koud.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 13-10-2012 16:57

Jef schreef:
Januari 06 bracht relatief weinig kou ondanks ogenschijnlijk mooie circulaties.


Niet mee eens. Kijk nog eens goed zou ik zeggen. Afbeelding

schreef:Januari 42 was extreem en ijzig koud, ondanks ogenschijnlijk niet extreem koude luchtdrukkaarten. We verbleven veelal op de rand van de ergste kou, maar aan de grond was het globaal bekeken bijzonder koud.


De sleutel (om Kimme even te citeren Afbeelding ) is de voorgeschiedenis van de aangevoerde luchtmassa. In 2006 was deze relatief warm (de continentale kou bereikte ons in het geheel niet), en in 1942 zuiver continentaal, in de loop van de maand zelfs in extreme mate (wat we in 2006 misten dus). Zie hier het verschil:

2006
Afbeelding

1942;
Als eerste een uitsneeuwend laagje op de 10e:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wel een dreigende dooi-inval op de 24e:
Afbeelding

Verder bevond de Benelux zich toen vaak in een soort van zadelgebied na (weer) een fase van aanvoer van zuiver continentale lucht, geheel over land (ongeveer net als afgelopen februari dus Afbeelding ).

Hieronder het 'beroemdste' zadelgebied; lokaal moet het toen 30 graden gevroren hebben in O-NL. Afbeelding
Afbeelding

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 13-10-2012 17:46

Dick1965 schreef:
Kunnen jullie ook dergelijke plaatjes van december 1938 plaatsen. Ik ben Afbeelding een tikje digibeet en onhandig met internet, vandaar dit verzoek. Ik vind de kaartjes trouwens uiterst spectaculair.


Een spectaculaire, maar slechts erg korte periode. Al vanaf 1 december werd er aan het koudebastion boven NW-Rusland 'gewerkt'. Zie hier het hele gebeuren vanaf 12 december:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://weer.sohosted.com/averages.aspx? ... tation=260

Volgens velen waren de witte Kerstdagen van 1938 de mooiste van de vorige eeuw.

Was het een voorbode van alles wat in de jaren erna komen zou?

Trouwens: wij hadden tot dit jaar enkel glas. Ook de afgelopen winters hadden wij dus 'last' van ijsbloemen (zeg maar gerust 'ijsplaten') op de ruiten, als een van de weinigen. Een mooie ervaring. Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Dick » 13-10-2012 18:14

Hartelijk dank, van al dat diepblauw krijg ik koude rillingen van genot. In 1938 lag er volgens mij wel in een recordtijd een ijsvloertje voor de enige Elfstedentocht in december verreden. In 1996/'97 was de kouproductie ook erg intensief culminerend in een eveneens vroege Elfsteder.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 13-10-2012 18:30

Dick1965 schreef:Hartelijk dank, van al dat diepblauw krijg ik koude rillingen van genot. In 1938 lag er volgens mij wel in een recordtijd een ijsvloertje voor de enige Elfstedentocht in december verreden. In 1996/'97 was de kouproductie ook erg intensief culminerend in een eveneens vroege Elfsteder.


In 1938 lukte het juist nèt niet, door vele de sneeuw die toen op 21 en 22 december viel. 1933 is het jaar van de vroege Elfstedentocht, al was er toen zeker geen sprake van extreme koude, zoals in '38. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Oud-forumlid » 13-10-2012 19:00

De kaarten (500hPa) van januari 1942 waren synoptisch niet zeer spectaculair met blauwe en paarse geo's of bulderende dagenlange transportkou. Daar doel ik op. De Oceaan was redelijk opdringerig, waardoor storing zich soms een weg baanden naar de Lage Landen.

Dat daar een maandgemiddelde van -5° uitrolde is best opmerkelijk. Na een nadere bestudering van de exacte windrichting, aanwezig sneeuwdek en voorafgaande koudeadvectie wordt het duidelijk waarom.

Ik zou best willen weten hoeveel sneeuw er toen lag in de Benelux.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 13-10-2012 19:17

Jef schreef:De kaarten (500hPa) van januari 1942 waren synoptisch niet zeer spectaculair met blauwe en paarse geo's of bulderende dagenlange transportkou.


Een voorbeeld: grote winters als 1963 en 1947 lieten iets dergelijks (vrijwel) in het geheel niet zien. Januari 1942 wel (in extreme mate zelfs), richting het einde van de maand. Dat bedoel ik te zeggen. Vóór de 19e betrof de kou inderdaad meestal inversiekou boven een sneeuwdek, in een van oorsprong continentaal zijnde luchtmassa. Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Jef schreef:De Oceaan was redelijk opdringerig, waardoor storing zich soms een weg baanden naar de Lage Landen.


Ik gebruik deze koudegolf niet voor niets als hèt voorbeeld dat de NAO niets of niet veel zegt over ons winterweer. Afbeelding

Jef schreef:Ik zou best willen weten hoeveel sneeuw er toen lag in de Benelux.


Aanvankelijk moet er op 10 januari al een leuk tapijtje gevallen zijn in de gehele Benelux (misschien wel op grote schaal meer dan 10 cm); op 23 januari schijnt er niet veel meer van over te zijn geweest door de aanhoudende keiharde vorst. En dan gebeurt het: in 3 dagen tijd (24-26 januari) valt er rond de lijn Amsterdam-Nijmegen lokaal een halve meter sneeuw, aan de noordzijde van een agressieve LMG (de 'smaakmaker' van die winter, zo zou later blijken). Zowel ten noorden als ten zuiden van die lijn viel veel minder neerslag (als sneeuw). Zowel in België als in Groningen moet er ook op de 27e niet veel van het 'witte goud' gelegen hebben. In Groningen lagen i.i.g. toen wèl wat hoge sneeuwduinen. Verder weet ik er niets van, want ook ik heb die winter (natuurlijk) niet meegemaakt en moet het dus doen met wat bronnen. En daar ik in de buurt van Nijmegen woon, zou ik metéén tekenen voor een herhaling van deze roemruchte winter. Afbeelding

Plaats reactie