Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Weergebeurtenissen uit het verleden? Beleef ze opnieuw in het subforum Weerhistorie
Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 09-10-2012 18:08

Op aandringen van A3 heb dit topic maar geopend. Er kan hier onbeperkt gemijmerd worden over historische weergebeurtenissen en -kaarten. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Oud-forumlid » 09-10-2012 18:41

Dat staat netjes.
Even zo nodig is een topic Fata Morgana's (dus alle Uitvoer vanaf +144h). Afbeelding

Tja en verder valt er genoeg te mijmeren en dan is dit jaar genoeg. De Retro, zo 'klassiek' dat ie misschien nog nooit is voorgekomen:

Afbeelding

Op deze na misschien:
Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 09-10-2012 19:23


Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Oud-forumlid » 09-10-2012 19:57

sneeuwbal schreef:Bekijk februari 1929 eens, Remko.

http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... id=1687238

Nee. Niet weer Afbeelding
(ik bekeek februari '29 al rond 22 januari jongstleden en vandaag alwéér op WW...).
Allicht de andere klassieker. Zo gek veel zijn er niet, bovendien hebben andere patronen enkele eveneens grote berenwinters opgeleverd, en dat relativeert het begrip 'klassiek' een beetje.

Het geeft mij een gevoel dat ik kinderachtig bezig ben om naar oude winters te kijken terwijl dit jaar de Noordelijke IJszeer er zo uniek bij ligt.
Óf het levert patronen op die we dankzij onze obsessie eigenlijk al helemaal kenden, óf het levert waanzinnig nieuwe patronen op, die helemaal nergens op lijken.
Om voorbereid te zijn op de laatste potentie houd ik mijn Geestje maar een beetje open. Dus ik speculeer niet eens.
Kan toch al niet zinnig, zoals bekend Afbeelding

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 09-10-2012 20:15

Remko schreef:
Óf het levert patronen op die we dankzij onze obsessie eigenlijk al helemaal kenden, óf het levert waanzinnig nieuwe patronen op, die helemaal nergens op lijken.
Om voorbereid te zijn op de laatste potentie houd ik mijn Geestje maar een beetje open. Dus ik speculeer niet eens.
Kan toch al niet zinnig, zoals bekend Afbeelding


Laten we maar uitgaan van een knoepert met kerndruk 1100 hPa die vanuit Alaska het Scandiland in amper een week tijd weet te bereiken, 850 hPa temps rond de -40 in zijn kielzog meenemend. Afbeelding

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Richard » 09-10-2012 20:51

sneeuwbal schreef:Laten we maar uitgaan van een knoepert met kerndruk 1100 hPa die vanuit Alaska het Scandiland in amper een week tijd weet te bereiken.Afbeelding
Daar voorlopig gedurende tenminste 3 maanden blijvende rondtollen.Afbeelding
Zullen we een handtekeningenactie beginnen Afbeelding Afbeelding
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Vincent » 09-10-2012 21:20

Richard schreef:
sneeuwbal schreef:Laten we maar uitgaan van een knoepert met kerndruk 1100 hPa die vanuit Alaska het Scandiland in amper een week tijd weet te bereiken.Afbeelding
Daar voorlopig gedurende tenminste 3 maanden blijvende rondtollen.Afbeelding
Zullen we een handtekeningenactie beginnen Afbeelding Afbeelding


Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Dick » 10-10-2012 22:57

Jongens, jongens , jullie slaan op hol, denk aan de gasrekening Afbeelding
Trouwens, wat kan mij het schelen, ik heb een open haard en een voorraadje hout Afbeelding

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Dick » 11-10-2012 19:25

Er wordt door ulieden volop gewatertand over winterkou, maar waarom de winterwarmte negeren Afbeelding Is hier geen sprake van nostalgie? Februari 1990, ruim 5 graden boven normaal, een waarde opleverend die door een kwart van de aprilmaanden niet wordt gehaald. Januari 2007 doet er nauwelijks voor onder. Bijzondere dagen: 13 januari 1993: eerste en vooralsnog enige 15 plusser voor januari in De Bilt; 2-2-2002: massaal zwijmelen bij dé traan (van Máxima) op een zonovergoten dag, rond 16 gr en natuurlijk 25 januari 1990. Iedereen die deze heeft meegemaakt heeft herinneringen aan de storm. De maximumtemperatuur in De Bilt, 13,5 gr, was hoger dan het oude januarirecord van 1975, dat al meerdere malen verbeterd was en nog verbeterd zou worden.
Het is natuurlijk wel zo dat kou-extremen stoerder, maar ook romantischer zijn dan zacht winterweer.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Historische weerkaarten/-gebeurtenissen

Bericht door Oud-forumlid » 12-10-2012 00:07

Dick1965 schreef:Het is natuurlijk wel zo dat kou-extremen stoerder, maar ook romantischer zijn dan zacht winterweer.

Komt grotendeels door het Vriespunt. Klimaat van Bordeaux is niks aan.

Plaats reactie